Någon som jobbar som idrottslärare (eller i annat ämne)?

millan10

Trådstartare
Har länge funderat på att utbilda mig till tvåämneslärare, varav ena ämnet idrott och hälsa. Det andra ämnet är fortfarande lite oklart. Skulle väldigt gärna vilja höra erfarenheter från er som kanske jobbar som just idrottslärare, men även från er som jobbar med andra ämnen. :)

Hur ser läraryrket ut generellt? Hur mycket arbete blir det? Utbildning? Några speciella egenskaper man bör har som lärare? För/nackdelar?

Kom med era erfarenheter, jag vill veta allt!

Har länge funderat på att utbilda mig till tvåämneslärare, varav ena ämnet idrott och hälsa. Det andra ämnet är fortfarande lite oklart. Skulle väldigt gärna vilja höra erfarenheter från er som kanske jobbar som just idrottslärare, men även från er som jobbar med andra ämnen. :)

Hur ser läraryrket ut generellt? Hur mycket arbete blir det? Utbildning? Några speciella egenskaper man bör har som lärare? För/nackdelar?

De jag känner som jobbar som lärare säger att skolan spårat ur och att de inte skulle valt yrket idag.

Fördelen är att du får fler semesterdagar.

Min mamma har jobbat som lärare ett tag. Hon undervisar just nu mest i idrott, men har även klasser i bild och engelska. Hon ska dock byta så att hon får mer klasser i andra ämnen, det blir för tungt med så mycket idrott ensam (alltså vara ensam idrottslärare till mellanstadie + högstadie). Hon har såklart assistenter och så, men ändå.

Hennes erfarenhet är att visst är det jobbigt att vara lärare, men det beror helt på arbetsplatsen också och ens chef. :)

Jag var en av 3 idrotts larare pa en Amerikansk skola i 4 ar. Det ar det roligaste jobb jag nagonsin haft.:D Vi hade arskurs 1 - 8 och hade vansinnigt roligt. Mesta tiden hade jag mellan stadiet, men under en 9 veckors period pa varen och en pa hosten hade vi ett rullande schema dar vi korde en sport var till alla elever. Min ena kolega (som hade de sma) korde gymnastics, jag inforde orientering, och den andra kollegan hade basket boll. Barnen hade sport 3 ganger i veckan och alskade de lectionerna. Det var precis hur kul som helst. :cool:

Min kollega som är idrottslärare har läst Specialpedagogik som sitt andra ämne, så hon arbetar med det utöver idrotten.

Jag tycker att lärarjobbet är ett fantastiskt jobb, om man har en bra chef. Lovledigheterna är den största förmånen för mig. Som utbildad, med erfarenhet, ligger man på över 30' i lön, vilket inte är en dålig lön i mina ögon. På gymnasiet tycker jag att ungdomarna utveckling är fantastiskt att följa. Jag arbetar på en mindre skola med ungdomar som inte alltid haft det så lätt i skolan, vi fostrar ganska mycket, men för mig är det inga problem. Är man mjäkig och rädd för att sätta ner foten kanske inte lärarjobb är det jag skulle rekommendera, men annars är det ett toppjobb för mig.

Vi jobbar 45 timmar i veckan på pappret, varav 5 timmar är förtroendetid, men vi kan även arbetar hemifrån om det är rättningar eller liknande. Men arbetstiden varierar över läsåret, ibland är det mycket att göra, ibland är det mindre att göra.

Man måste tycka om barn/tonåringar men det antar jag att du kommit på själv :)

Det är bra att vara flexibel och alltid ha några reservplaner. Det är lite som med hästar, man får i tanken vara ett par steg före och fundera ut vad som kan hända.

Jag har ferietjänst och jobbar således 35 timmar på arbetsplatsen och har 10 förtroendearbetstimmar. Det varierar över terminerna hur många timmar jag faktiskt jobbar en vecka, jag har aldrig bokfört. Men generellt gör jag 2,5-3 timmar av förtroendetiden varje vecka på jobbet. Ibland mer men aldrig mindre. Hemma jobbar jag olika mycket, ibland varje dag och ibland inte alls. Det jag oftast gör hemma är lektionsplanering och en mindre del rättning. Jag är svensklärare och läser en hel del ungdomslitteratur under förtroendetiden men där kan man säga att jobb och fritidsintresse är ett.

Nackdelar finns det förstås en del men jag tycker inte att du ska tro på allt du läser. När jag började jobba undrade jag rätt ofta om det bara var jag som tyckte att jobbet var roligt, en del kollegor gnällde på allt.

En bra rektor gör stor skillnad och ett bra arbetslag ännu större. Jag har haft både och, den tiden när vi hade bra rektor och bra arbetslag gick i princip allt som på räls. Ett bra arbetslag kan hålla skolan/enheten flytande men det blir oerhört känsligt om någon byts ut eller hamnar i en tillfällig svacka. Rektor är den som ska styra skutan och kan även styra upp mindre fungerande arbetslag. Detta är min erfarenhet efter tre rektorer och massor av olika arbetslagskonstellationer.

Sammantaget är det världens bästa jobb, jag har ingen aning om vad jag skulle jobba med om jag inte var lärare.

Du kanske kan vikariera lite för att få en inblick i skolans värld? Jag tror att man snabbt får en blick för om det kan vara något eller inte.

Hade jag inte jobbat med det jag gör nu hade jag gärna omskolat mig till idrottslärare. Jag undervisar barn nu i gymnastik och det är helt fantastiskt roligt. Du kanske ska prova först att leda barngrupper i någon idrottsförening för att prova på?

Är det okej om jag slänger in några frågor? Jag funderar ibland själv på att läsa till lärare, gärna i idrott.
Hur är det med möjlighet till semester utöver lov?
Hur är ingångslön och löneutveckling?

Är det okej om jag slänger in några frågor? Jag funderar ibland själv på att läsa till lärare, gärna i idrott.

Man får ta tjänstledigt utan lön om man behöver vara ledig utöver loven. Oftast medges det men det beror förstås på arbetsgivarens inställning, aktuell arbetsbelastning och så vidare. Ibland kan man ha komptid att ta ut men det är absolut inget man kan räkna med.

Har ingen aning om ingångslönen nu men jag tjänar just under 30 000 efter snart åtta år i yrket.

Det är upp till varje arbetsgivare angående semester utanför lov. Min tillåter det inte och jag håller med. Har man 12 veckors semester på ett år kan man väl hålla sig till ledighet då. Det har inte varit några tjafs om saken faktiskt. Jag gick in med 22000:- som ingångslön men har nu 26800:- efter 3 år och ett par månaders arbete. Jobbar man för sig och ser till att det syns går det att ha en bra löneutveckling. Speciellt med alla diverse lönelyft hit och dit nu.

Min lillebror tog examen i januari förra året. Han är matte- och idrottslärare och jobbar på ett idrottsgymnasium. Jag har hittills inte hört honom säga något negativt alls om sitt jobb. Jag tror hans ingångslön låg runt 26000. För någon vecka sedan fick han fast tjänst.
Min mamma jobbade förut som idrotts- och engelskalärare på mellanstadiet. Innan det som klasslärare några år. Hon tröttnade på allt kring-arbete som det innebar att inte bara ha en klass, med alla iup:er och annat. Men själva undervisningen tyckte hon var rolig. Men jag måste säga att hennes hörsel absolut har tagit stryk av att spendera så många timmar i en idrottshall med högljudda barn.. ;)
Idag jobbar hon med nyanlända elever.

Själv utbildar jag mig till lärare, lågstadiet (fast man säger ju inte så nu längre men). Trots allt negativt man hör om yrket längtar jag tills jag är klar om 2 år.
Idag ser lärarutbildningen ut som så att det finns en grundlärarutnildning, där du väljer antingen fk-3 eller 4-6, de är på 4 år. Sedan finns ämneslärarutbildning, där du väljer ämnen och undervisar äldre åldrar. Lite osäker på längden på den, tror den kan ha minst 1 termin till. I min utbildning, fk-3an, har vi inga valbara kurser alls, och ingen idrott :/

Jag tycker det är ett väldigt bra tips att prova vikariera lite innan du söker! Även om det känns lite läskigt och svårt att komma in som vikarie tror jag att man ganska snabbt kan känna om det är något för en, eller inte :)

Alla lärare jobbar inte i grund- eller gymnasieskola. Du kan arbeta på KomVux, på YrkesHögskola, på något av alla studieförbund, eller på Folkhögskola, utöver (om du har forskarkompetens) som lektor på universitet såklart. Så du behöver inte inrikta dig på barn och ungdomar om du inte vill. ;)

Jag trivs fint som lärare än så länge - vi arbetar i självständiga arbetslag som jobbar nära ihop med att utveckla kurserna hela tiden. Vi kan påverka innehåll, upplägg, schema, och kontrollerar kursbudget. Hos oss har vi bara ferieanställningar är så länge, men rektorn drar mot semesteranställningar då så många kurser pågår även under sommaren.

Min lön idag ligger en bit över 32´ efter några år i yrket. Inom Vux är det ganska vanligt att gå in på 28´ ungefär - beroende på vilken kompetens du har med dig.

Vi har en snäll chef, så det går ibland att ta ledigt några dagar. Jag har dock aldrig gjort det. Vi har 65-70 "semesterdagar" på ett år räknade jag ut, så jag ser inte riktigt anledningen att ta ledigt utöver det.
Jag är inte behörig, gick in på 27', men jag jobbar som yrkeslärare där lönen tenderar att vara lite högre, iaf ingångslönen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 408
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 991
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 998
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?