Någon som jobbar som läkare?

Sv: Någon som jobbar som läkare?

Jobbar inte som läkare. Men genom mitt jobb inom vården och det jag lärt mig från läkarna så beror det på vad remissen skrivs för. Desto mer som behöver finnas med på remissen desto längre tid tar det dvs. symtomen, hur man mår just för remisstillfället och tidigare skador och sjukdomar.

Som man hör utifrån det kan vissa remisser kräva mer tid medan andra går fort.
 
Sv: Någon som jobbar som läkare?

Nu vet jag inte om du menar "tills pat får vård" eller "tills du skrivit klart remissen", för om du menar det faktiskta skrivandet så är du ju oftast sekreteraren som gör det, tex jag. Fast jag antar du menar det förstnämnda?
 
Sv: Någon som jobbar som läkare?

Beroende på vilken remiss så tar det mig ungefär fem minuter. Jag brukar skriva remissen när alla behövda uppgifter finns tillgängliga.
De gånger jag dikterar remissen, sätter jag diktatet på hög prio vilket innebär att de brukar vara utskrivna inom ett par dygn.

Hur lång tid det tar innan remissmottagaren hanterar ärendet och ser patienten, varierar kraftigt beroende på mottagarklinik och problemställning.
 
Sv: Någon som jobbar som läkare?

Jag är inte läkare men de gånger jag fått remisser av min läkare skriver han ut dem på direkten när jag är där, tar typ 5 minuter oavsett remissinstans från alllt från skallröntgen till MR av mjukdelar, eller remiss för rehabilitering av saker.
 
Sv: Någon som jobbar som läkare?

Samma för mig söm för kryddelydd. Själva skrivande tar kanske 5 minuter (beroende på hur mycket information som behövs i remissen, självklart), men det krävs ju att alla uppgifter som ska vara med har inkommit (ev provsvar som ska stå med osv). Så remiss-skrivandet går hyfsat snabbt, men att sen få en tid på kliniken remissen är ställd till beror ju helt på deras arbetsbelastning och hur akut patientens tillstånd bedöms jämfört med alla andra patienter som också inremitteras.
 

Liknande trådar