Bukefalos 28 år!

Någon som kan hjälpa mig med denna labb...

millan10

Trådstartare
Hur ska man göra i följande situation:
Din lärare ger dig vattenprover från 3 olika sjöar och alla visar på att de är sura. Din uppgift är att ta reda på vilken av de tre sjöarna som har det suraste vattnet genom att tillsätta en basisk lösning. Till din hjälp har du BTB. Du får använda dig av de hjälpmedel du behöver. (men inte av någon annan ph-indikator som t.ex lackmuspapper).

Det jag själv vet är att om vattnet blir gult efter man hällt ner BTB är det surt, blir det grönt är det neutralt och är det blått så är det basiskt.
Det jag är osäker på är vad för basiskt ämne jag ska hälla ner i de olika vattenproverna och hur mycket av varje jag måste ta. Om jag till exempel tar 20 ml sjövatten i en bägare, hur mycket av det basiska ska jag då ha i? Lika mycket? Är det någon som har gjort denna labb förut eller har någon aning om hur man ska göra?

Vad för basiska ämnen finns det? Diskmedel?
 
Kalk är basiskt tex.

Om du häller i btb i varje prov och sen tillsätter små mängder basisk lösning i taget så ser du vilken som slår om först.
 
Jag har inte gjort laborationen men JAG skulle spontant ta en bestämd mängd vatten från vardera prov och sedan systematiskt öka koncentrationen basisk lösning i alla prov (titrera) och den som slår till grön/blå om vid lägst mängd tillsatt basisk lösning är minst sur osv.

skrev visst samma sak som Jenka, sega internet.
 
Skulle också gjort som en titrering som Ainon skrev :). Då beroende på hur noggrant du ska göra uppgiften kan du ju även beräkna pH, eftersom du kan få reda på koncentrationen .
 
Gjorde den här labben för ca 1 vecka sen. Går i 9an så antar att du också gör det, nationella prov osv ;)

Precis som dom andra har skrivit så ta en ca 20 ml med sjövatten och märk behållarna med t.ex A/B/C så du vet vilken som är vilken. Våran kemilärare ställde fram en basisk lösning, en BTB och dom tre vattenproven.
Efter du har mätt upp sjövattnet så tar du i ca en pipett med BTB i varje provrör/behållare.

Sen är det bara att räkna hur många droppar av den basiska lösningen du har i,(med hjälp av t.ex en pipett så kan du räkna droppe för droppe) du märker när det blir basiskt för då blir det blått/grönt. Ta ett vattenprov i taget och skriv upp på ett papper efter varje vattenprov hur många droppar du haft i(räkna noga), så du har koll på vilken som det är mest/minst i! :)

Lycka till, det är inte alls svårt när du väl är där och ska göra det ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp