Bukefalos 28 år!

Något förstorad prostata

sussisus

Trådstartare
Vad innebär "en något förstorad prostata" för hunden?
Izor ska ha det enligt veterinären som undersökte honom i onsdags förra veckan.

Det är så att han i tisdags bara låg kvar och tittade på mig när jag kom hem från jobbet - nu pratar vi om en vovve som annars hoppar, skuttar, gnäller och skäller och tycker att lillmatte är världens bästaste.
Morgonen efter ville han inte hoppa upp i utkiksfönstret eller stormattes säng.
Så vi tog honom till veterinären som gick genom vovven med ryggröntgen (han har ju haft en propp i ryggraden), ögonlysning, pulsmätning (lägre puls än väntat, med andra ord en cool vovve som inte brydde sig speciellt), blodprov (som inte visade nånting).
Idag kom svaret angående Borrelia/Erlichias - inget där heller.
Nu vill veterinären att vi ska ta urinprov p.g.a. prostatan.

Vad kan det vara?
Och vad gör man åt det? Kastrering eller?
 
Sv: Något förstorad prostata

Japp.
Min stora fick det för första gången för ett par år sedan. Han droppade blod. Vetrinären trodde att han fått in bakterier via urinröret eftersom han inte på något sätt var översexuell. Han fick en kastreringschip och livet var sedan som vanligt.
I våras blev han jättedålig, förstoppad riktigt sjulk, prostatan hade blivit enorm och blockerade tarmen, då kastrerades han. Nu mår han fint men måste medicineras mot inkontinens och har blivit lugnare (kan bero på att han blir nio i år) och osäkrare när han träffar andra hundar.
 
Sv: Något förstorad prostata

Aha, kan det vara därför Izor slickar sig mer än vanligt kanske?
Han droppar dock inte blod eller så, "bara" kastar sig ner och slickar (som mest i fredags, men nu är det hyfsat lugnt igen).

Han hade förra året lite problem med irriterat urinrör, eller vad det nu var.
Åtminstone jag har trott att det var någon engångsföreteelse, att han fått in någon bakterie i urinröret, men det kanske hänger ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Något förstorad prostata

Jag har försökt diskutera med resten av familjen om det postiva med en kastrering, men de har inte varit intresserade.
Izor har ju nästan bara tjejkompisar och han blir så ledsen när hans bästis Wilma löper och de inte kan träffas på nån månad. Det skulle vara skönt om de kunde leka året runt.
 
Sv: Något förstorad prostata

Hur snabbt efter chipet märkte du en förbättring?

Han fick ju en kur antibiotika, så droppandet gick väl över på ett par dar tror jag. Minns inte riktigt.

När han hade det andra gången droppade han inte blod alls utan var bara sjuk och förstoppad efter en släng av diarre. Men det var uppenbart att han hade ont och mådde skit.

Veterinären trodde inte att det var prostatan, inte ens efter rektalisering eftersom den sitter lite lustigt på honomom (Kändes inte första gången heller) utan det upptäcktes vid röntgen. "Ojdå, det var visst tur att vi röntgade för det här hade jag inte förväntat mig".

Han lades in med dropp och sådant och kastrerades, tror jag fick hem honom efter en eller två nätter.
 
Sv: Något förstorad prostata

Många medelålders-äldre (och ibland äwen yngre!) hanhundar drabbas aw en godartad prostatförstoring. Det är egentligen inget problem så länge den förstorade körteln inte klämmer på urinrör eller ändtarm, då kan man få urineringsproblem (tunn stråle, kissar länge, mer känslig för infektioner eftersom blåsan inte töms fullständigt) eller problem med att bajsa. För att motwerka denna sk benigna prostatahyperplasi så brukar man kastrerera hunden, eftersom förstoringen är beroende aw testosteron.

Hundar kan äwen få cystbildningar i prostata, ofta i samband med owanstående, och så kan de förstås äwen drabbas aw en akut inflammation/infektion i prostata. Då talar man om prostatit och den behöwer inte ha med en förstoring aw körteln att göra. En akut prostatit gör jätteont och oftast ser man en infektionsbild på blodprowet. När man känner på prostata wia ändtarmen gör det ont. Det här tillståndet behandlas med antibiotika och ibland äwn med kastration (ej kirurgi i det akuta skedet, förstås).

Det är inte alls bara öwerse[ks]uella hundar som drabbas aw prostatahyperplasi eller prostatit.

Wad gäller "kemisk" kastration kan man antingen anwända sig aw injektioner eller hormonchipet Suprelorin. Det senare har full effekt efter ungefär 6 weckor och hos en del hundar får man motsatt effekt den första tiden. Detta beror på att chipet stimulerar testosteronreceptorerna och tanken är att receptorerna ska bli "öwerstimulerade" och lägga aw. Innan de gör det kan det dock bli liwat..!
 
Sv: Något förstorad prostata

Hundar kan äwen få cystbildningar i prostata, ofta i samband med owanstående, och så kan de förstås äwen drabbas aw en akut inflammation/infektion i prostata. Då talar man om prostatit och den behöwer inte ha med en förstoring aw körteln att göra. En akut prostatit gör jätteont och oftast ser man en infektionsbild på blodprowet. När man känner på prostata wia ändtarmen gör det ont. Det här tillståndet behandlas med antibiotika och ibland äwn med kastration (ej kirurgi i det akuta skedet, förstås).

Det gjorde de på honom, kastrerade trots att tillståndet var "akut".Skulle de inte ha gjort det? Han hade problem att få ut avföring, för stod han upp så gled det fram till änden, men så fort han satte sig ner så blev det totalt stopp. Men han fick en rejäl kur antibiotika .
 
Sv: Något förstorad prostata

Utgår från att din weterinär gjorde rätt bedömning i ert fall. Det låter ju också som att din hund led aw en ordentlig prostatahyperplasi, då brukar man kastrera och ge antibiotika eftersom det brukar frisättas bakterier när prostata dras samman. Nu sker ju inte den där sammandragningen på några timmar precis, utan det tar sin lilla tid. Kanske war det antibiotikan som gjorde att din hunds beswär snabbt awtog.

Generellt är man owillig att söwa och operera ett djur som har en allmäninfektion om det inte är absolut nödwändigt. Om en tik får pyo är hon förstås allmäninfekterad, men då har man inget wal. Om möjligt brukar man först behandla bort infektionen och därefter utföra den kirurgi som anses nödwändig. I fallet prostata så spelar det ingen större roll om man awwaktar någon wecka eftersom prostatas storlek inte krymper som en punkterad ballong i samma sekund som man skär bort testiklarna. Men det bör absolut göras och - som sagt - din hund hade kanske fina blodwärden och d¨å beslöt man att det bästa i ert fall war att operera direkt!

Så nej, det war säkert inte fel! Hunden blew ju bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp