Några frågor om läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Laskolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 728
L

Laskolina

Tjosan!

Nu hade jag tänkt dra mig mot stallet och ta lite mått, och sedan springa hem och beställa läder. Jag tänker göra ett träns till "min" goa fjording Sanna.
Jag gick in på Slöjd-detaljer och kollade in läderremmar (tänker inte köpa en hel hud). Där står det att de remmarna är lämpliga för läderplastik och dekoration. Jag är ganska rådvill om det här med läder, så jag har lite frågor.
Mina krav på läderremmar:
  • De ska vara minst 1,5 cm och max 2,0 cm breda
  • De ska helst vara vegetabiliskt garvade
  • De får absolut inte vara av hästläder
  • De får inte vara hutlöst dyra
  • De skall vara någorlunda hållbara, jag vill inte att tränset går sönder när jag rider precis.

Någon som vet var man kan hitta detta? Har kollat Tjäder Läder, men är osäker på vad deras läder är av för djur. Erfarenhet av något sådant här?

Sedan undrar jag om det är supersvårt att sy i läder? Jag har en håltång hemma, men det är nog allt i utrustingsväg. Kanske en syl och möjligen en lädersax någonstans. Ska jag nita istället?

Tacksam för svar.

Sv: Några frågor om läder

Om du ska göra ett träns som såklart måste hålla för lite tuffa tag ibland skulle jag rekommendera att sy istället för att nita. Har väldigt dålig erfarenhet av läder som bara är nitat ihop. Vart du köper lädret kan jag nog inte svara på. Men ring till Tjäder Läder och fråga vad det är gjort av. Beskriv för dem vad du tänkt göra. Om de är de minsta erfarna av läder borde de ha tips att komma med.

Att sy i läder är olika svårt beroende på hur tjockt det är. Tunt läder är som tyg medan tjockare läder, som det ska vara i ett träns, kan vara grymt hårt och svårt att sy i. Det finns speciella metoder för att sy i läder som är lite annorlunda än när du syr i tyg för hand sas, finns säkert beskrivet någonstans.

Tack så mycket :bow: ! :D Ska se om det finns någon instruktion på youtube eller något :idea:

man syr med 2 nålar och använder en spunnen tråd som är kladdig i stället för becktråd sen behöver du en syl som är platt o skärande den skall alltid skära längs med lädret, sen gör man en knytning på varje stygn .när man slutar syr man tillbaka 2 stygn.Desssutom skall man tunna ut ändarna 1-1,5 cm så det blir blir en mjuk anslutning.Alla hudar är olika i konsistensen ,bukdelen är dålig och töjer sig.det brukar finnas firmor som kan sy läder i många städer dom syr nog ofta bil klädslar. Kolla med travfolk var dom lagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka