Namn från sagorna?

Lorelie

Trådstartare
Finns det isländska motsvarigheter till följande figurer?

Törnrosa
Snövit
Prinsessan på ärten
Pocahontas

kommer ni på fler så är de också välkomna

Sv: Namn från sagorna?

Öskubuska - askungen
Pyrnirós - törnrosa (ska vara ett såntdär p som sticker upp en bit uttalas väl typ th..)

Heter inte Snövit Mjállhvít eller något liknande? Har för mig att det stod på en barnbok på Island.

Líf skrev:
Heter inte Snövit Mjállhvít eller något liknande? Har för mig att det stod på en barnbok på Island.

det har jag också läst

Ingen aning :p

Hittade det på en sida med bla isländska namn. Fast de kanske menade vit som snö, och inte Snövit (Fast det stod ju Snövit)

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: DeCloe
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 500
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 099
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka