Nån som har H**KS Hönät?

MalinM

Trådstartare
Och hur mycket hö har ni lyckats få i som mest? Står att det ska rymmas ca 4 kg hö men jag skulle behöva få i närmre 5..

Funderar starkt på att investera i ett sådant till min häst för att få mindre spill på höet som han numera sprider runt i boxen och sen inte vill äta.. jag kan ju lika gärna fylla nät istället för ikea kassarna som jag har i dag..

Sv: Nån som har H**KS Hönät?

Deras 4kg fick jag i som mest ca10. Nu mera har jag deras 8kgs och jag vet inte vad jag för i som max. Men 12-13kg får jag i utan några problem och då med plast för mera:p

Jag har deras ensilagehönät där det står att det ska gå i 4 kg, men jag får med nöd o näppe i det :/
+ att kvaliteén är dålig, hade använt det någon gång sedan gick några ringar av... inget jag rekomenderar alltså :)

OJ!Då borde ju jag lätt få i mina 5 kg:p Jag funderade på bomulls nätet först då det borde gå sönderlättare om han skulle fastna men är inte hålen så stora att höet trillar ur?

Hade jag köpt ett sådant hade jag kunnat fylla på hela hans dagsranson i det och det hade ju varit SUPER!!

Vi har nät som ser ut som hööks bomullsnät med samma stora hål och dom funkar bara fint. Kan bli lite mer spill nedanför nätet hos ena hästen ibland men det är max 1 kg skulle jag tro. Dom får hela givan i nätet (får hö i hagen med) och det är nästan alltid kvar lite grann på morgonen. Vi har satt fast nätet mot väggen med så att det håller emot lite när dom drar ut höet. Det sitter alltså fast både uppe vid taket och på "baksidan" av nätet.

Och hur mycket hö har ni lyckats få i som mest? Står att det ska rymmas ca 4 kg hö men jag skulle behöva få i närmre 5..

Funderar starkt på att investera i ett sådant till min häst för att få mindre spill på höet som han numera sprider runt i boxen och sen inte vill äta.. jag kan ju lika gärna fylla nät istället för ikea kassarna som jag har i dag..

Fått i 3 kg i hönätet som är av nylon, röd modell med ringar mot utlovat 4.
Halm får jag i knappt 2 kg av i samma nät. Balat hö, men det funkar inte med löshö heller så vore jag du så skulle jag satsa på en större modell.

Förövrigt har Hööks ändrat inriktning, säljer hellre än bra är min uppfattning. De tar ju inte ens in det folk vill ha som rejäla gelpaddar som kollar sadeltryck, ordentliga finmaskiga hösilagenät för att nämna några saker. Det mesta är mer inriktat på yngre ryttare som har ponny eller som rider på ridskola, rosa, pasteller och strass. SUCK!!!

Dessutom verkar det som om de vill kolla hur det går för någon annan att sälja en produkt innan det tas in i sortimentet :angel: Men det är ju min personliga åsikt, handlar sällan där numera. Handlar gärna budget men sällan HÖÖKS.

Min erfarenhet e att nylonnätet går sönder för lätt. Medan bomull håller bättre när hästen drar i det. Och sen skulle jag heller ha bomull än nylon om hästen e så klantig att den får i benent i nätet (nätet ska´ju hänga så pass högt att rinsken e bäldigt liten för att det händer;))

Vist lite spill blir det under nätet men det e kanske 1-1,5kg max. Men det blir det med nylonnäten oxå.

Lite spill är bättre än MASSOR av spill:p

Min kille får 10 kg/dag så då hade man ju kunnat fylla upp ett nät/dag och på så sätt slippa "besvära" dom som sköter fodringen..och då har han lite att göra.

min häst går i en flock med 17 hästar så dom får inget ute utan enbart inne.. inget jag gillar men får acceptera tills han får gå i en mindre hage..

Funderar på upphängningen av nätet.. vill inte att det ska hänga för högt men inte heller förlågt.. blir boghöjd lagom tror ni? och vad fäster man det bäst i? Vill ju inte gärna ha karbinhakar i boxen..

Jag ska ut till stallet imorgon och kommer jag ihåg så kan jag försöka fota hur vi har hängt upp det.

Jag köpte ett par av hööks småmaskiga hönät. Stod att de skulle rymma ca 4 kg, men om jag pressar och joxar så får jag i knappt 2 kg torrhö.
Jag reklamerade de hönäten..

5n0wp1.jpg

En sådan här påse trycke jag i ca 5 kg, så jag använder två stycken (ca 10 kg). Nästan inget spill :)

Min tanke är att jag ska köpa just den där höpåsen om det funkar medhönäten till gossen.. känner inte för att slänga ut 300 spänn på ngt som kanske inte funkar (behöver 2 påsar)

Dess spänne är lite klena och har gått sönder gör mig men jag har monterat dit annat spänne. Det var nackdelen med dem, tycket jag.

Oj, svårt att säga, men inte högre upp än att hästen ska kunna stå hyfsat normalt högt upp med huvudet då den äter. Övre kanten är nog i axelhöjd på mig (jag är 1,75 lång och hästen ca 1,70 hög). Jag vågar inte sätta lägre.

Nu har jag tagit lite bilder :laugh:

Såhär ser det ut i ena boxen innan man har hunnit fylla på nytt hö
32025406.jpg

Nätet sitter fast i väggen
32025408.jpg

Och nästan uppe i taket. Här är det ett gammalt bensnöre som man hänger nätet i. Bensnöret sitter fast i en ring på väggen.
32025410.jpg

Andra boxen ser ut såhär innan man har fyllt nytt hö
32025411.jpg

Första hönätet fyllt och upphängt igen
32025412.jpg

O andra nätet
32025415.jpg

Vi gör en säkerhetsknut på näten när vi knyter ihop dom och hänger dom där vid knuten. Den andra boxen så har vi skruvat i en vanlig isolator som man har i hagen och hänger nätet på den. Hästarna står med dessa näten från eftermiddag (mellan 15-17) då dom kommer in från hagen och sen till klockan 8 ca då dom släpps ut och det fungerar superbra. Näten sitter väl lite över boghöjd men ingen av hästarna har nån tendens till att bygga underhals eller på annat sätt visa att näten sitter för högt. Lägre skulle jag inte våga ha dom.
Hos unghästen så hänger nätet mot ett vanligt boxgaller och där har vi dragit ett snöre genom gallret och sen genom några öglor på nätet och sen tillbaka ut genom gallret och spänt ihop det snöret. Då hålls nätet på plats när hästen äter och far inte omkring som en boxningsboll.

Tack för engagemanget:bow:

Jag vart iväg och köpte 2 st nät idag på hööks, tänkte ge det en rejäl chans men som ngn skrev fick man kämpa REJÄLT för att ens få i 4 kg men envis som jag är lyckades jag få i 5;).. kanske töjer det sig lite mer efter hand..
Hästen verkade uppskatta det iaf, så nu kommer han få 4 kg morgon/em och 6kg Kväll/natt (blir 1 kg löshö).. Förhoppningsvis kommer han ÄTA sina 10 kg hö och inte bädda mer med maten..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 669
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 784
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
4 050
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 540
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka