Nån som vet???

L

Lime72

Har en liten fundering som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.

Om det sker en tjuvparning, och ni misstänker att det är mor och son eller son och dotter som "fått till det" och det föds till synes friska valpar, får då dessa valpar registreras??? Eller har skk nån lag eller rekommenadation för detta???

Jag är lite nyfiken av den anledningen att jag nämligen hittat en travhäst som har en sådan stamtavla och stoet är registrerat och frysmärkt...

//Lime
 
Sv: Nån som vet???

Först och främst så kommer skk att kräva en härstamningskontroll för att fastställa att hanhunden verkligen är pappa till valparna, uppfödaren kommer förmodligen att bli ett ärende hos disciplinnämnden och inga valpar registreras förrän de fattat sitt beslut.

Om det stannar vid en varning och om de kan fastställa faderskapet, så reggas förmodligen valparna in.
 
Sv: Nån som vet???

Vad har travhästen med inavlade valpar att göra?

Jag förklarade mej kanske lite luddigt....

Travhästen i fråga är en sk. "tjuvbetäckning" ,den är reggad och frysmärkt och därmed accepterad av centralförbundet. Den får tävla och det är ju inget som hindrar att man fortsätter att avla på den efter avslutad tävlingkarriär.

Jag vill egentligen bara - av ren nyfikenhet - veta hur det är i hund-världen.

Hade inga som helst andra baktankar.

//Lime
 
Sv: Nån som vet???

Delvis kl

Det är samma i travet, inga hästar blir inregistrerade innan härstamningsfrågan är löst. OM dom är renrasiga och det gäller ju även hund o katt Lime72.
Frågan är väl mer om det är djurplågeri ? Men varför skulle det vara det om djuret i sig är friskt.
Det torde finnas en massa tjuvparningar runtom i landet och detta med hästen är ju DEFINIVT en tjuvbetäckning...hästen heter ju t om Suprice. Vem skulle medvetet avla på förälder o barn??!!
 
Sv: Nån som vet???

RegnrVilasTillly.jpg

Siffrorna hästen har på halsen

Alla travhästar måste ha frysmärkning, som görs när hästen är ung. Samma princip som brännmärkning, men istället används ett med kolsyreis kylt järn som fryser bort pigmenten i pälsen och gör att det blir vitt.
 
Sv: Nån som vet???

Min förra golden var ett resultat av en tjuvparning mellan far-dotter. Hon registrerades in och några speciella restriktioner fanns inte (förutom om hon skulle avlas på förstås vilket hon INTE skulle).

Däremot har jag för mig att SKK ändrade reglerna för det strax efter att jag hade köpt henne och valpar som resultat av en sådan parning registrerades med avelsförbud... tror jag..?
 
Sv: Nån som vet???

Enligt SKKs grundregler som gäller fr o m 1 januari 2006 så är det inte tillåtet att göra avelskombinationer mellan förälder-avkomma eller mellan helsyskon. Om en sådan tjuvparning skulle uppstå, så är jag osäker på om de valparna alls kommer att kunna registreras. Uppfödaren får i alla fall lämna en mycket god förklaring för att inte anmälas till diciplinnämnden.

Att det skulle behövas ett faderskapstest för att registrera valpar från en tjuvparning stämmer dock inte, om det inte är så att man inte är säker på vem av två olika hanar som är far. Det är i så fall upp till uppfödaren att göra detta, för SKK kräver det inte om det inte framkommer till dem att det finns ett frågetecken kring vilken hane som är far till valparna. Uppfödaren kan alltså helt enkelt uppge den hane som denne tror och om inget motsäger det (t ex med färger eller uppenbar icke rasrenhet) så registreras valparna med den angivne hanen som far.
 
Sv: Nån som vet???

den parningen du pratar om kallas för linjeavel och sker när man har för få djur av en art eller en ras. kan även förekomma nä man har ett väldigt fint exenplar (e ytterst ovanligt att detta händer). får dock bara göras i rakt nergåengde led (far och dotter/dottetdotte får inte paras).

man rek inte linjeavel utan försöker att unvika det så mycket som det e möjligt.

dessa avkommor får då reg och avlas på.

helsyskon parar man aldrig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
17 771
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Det är en lång historia men ska försöka göra den kort.. Jag blev oplanerat gravid med min kk i februari förra året. Födde en frisk...
35 36 37
Svar
737
· Visningar
105 529
Senast: Sirap
·
F
Hundhälsa Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning? Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 686
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp