När börjar ni med vintertäcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iingentiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 105
I

iingentiing

när börjar ni med vintertäcken? min häst som är lite frusen går nu med regntäcke om det är mulet/regn/kyligt, inget om det är fint väder och står med ett fleece täcke nattetid. men när börjar ni att vintertäcka och lägga på ett tjockare stalltäcke?

Sv: När börjar ni med vintertäcke?

Nu går mina hästar med regntäck om det regnar inget täcke på natten. Börjar väl med vintertäcke vid minusgrader eller beror helt på vädret. men brukar inte vilja slänga på dom 100 täcken som många gör. :crazy:
Dom går med ett täcke även när det är riktigt kallt iofs ett väldigt tjock vintertäcke men dom är iallafall inte döda:) Man ser ju på dom när dom fryser och man känner ju sin häst!

eftersom honn är frusen måste hon mer eller mindre ha täcke på höst/vinter/vår när det är kallare. funderar bara på när jag ska börja med vintertäcket...

Börja inte för tidigt för då kommer hon ju att frysa även med vintertäcket på sedan när det blir riktigt kallt ute. Så inte innan det blir nerew runt nollan någonstans.
Däremot kan du ju börja ha ett fleecetäcke under regntäcket om hon börjar frysa innan.
Bästa sättet att veta när det är dags är ändå att studera din häst och hennes kroppsspråk.

Vintertäcke det får araben på sig först när det går ner mot en 10- grader. Innan dess är det regntäcke med tunnt foder som gäller

min har ett 200g höst täcke nu när det är regn eller vind.. är det soligt och fint kan hon vara utan täcke ngra timmar. men hon blir lätt kall.

När det blir minusgrader sätter jag på mina vintertäcke. Just nu går dom med vanligt vindtätt rengtäcke.

eftersom honn är frusen måste hon mer eller mindre ha täcke på höst/vinter/vår när det är kallare. funderar bara på när jag ska börja med vintertäcket...

Jo men som någon sa sätt inte på för tidigt eftersom då får du ha 5 täcken om det är riktigt kallt ute:)
Sen så finns det ju studier som visar att det itne blir varmare med 2 täcken snarare tvärt om för att dom inte kan andas...

Inga täcken på oklippta hästar är mitt motto. Klipper jag dem, beroende på hur mycket, så använder jag allt från regntäcke utan stoppning till 200g stoppning, aldrig tjockare än så.

Inomhus så behöver de inget täcke, bara tillräckligt med grovfoder.

Jag brukar börja med vintertäcken när temperaturen sjunker ner mot -5, ungefär. Det kan ju ofta vara kallare på morgonen när hästarna släpps ut, men när det under dagen är runt 5 minus börjar jag med vintertäcket.

Min ena har nästan aldrig stalltäcke, bara om det är kallare än -20 ute, för då början kylan krypa in i vårt stall. Den andra får ha stalltäcke när det är runt -10 ute nattetid. Han är lite till åren kommen och börjar få ryggproblem därav.

Regntäcke har de höst och vår, när det är nederbörd. Ibland även på sommaren, om det regnar mycket och länge (dvs flera dagar i sträck).

Jag kan tillägga att mina hästar är inte klippta.

kl

Börjar med vintertäcke vid -10 till -15 beroende på hästen, regntäcke om det regnar. På sommaren har de aldrig täcken på sig, inte heller inne om de inte är blöta.
Hästarna är inte klippta och låter dom få en rejäl vinterpäls på vintern.

Senast ändrad:

Nu när vädret är så ostadigt så har pålle ett ofodrat regntäcke på sig. Det har han långt in på hösten/vintern. Blir det minusgrader byter jag till ett annat men det är inte mycket foder där heller - kanske 150 gr eller nåt.

Men han fryser bara om han blir våt. :)

Min står med ett 150gr Amigotäcke dygnet runt nu och när han går ut får han ett ofodrat Rambo Wug regntäcke över och har haft detta i en månad nu ca, går med täcke nästan året om!

Detta med täcke eller inte är ju högst individuellt för både häst och ägare... Dessutom spelar det ju stor roll var i landet man bor.
Om du bor i norrbotten och har minusgrader på dagarna så kan ju ett vintertäcke vara befogat för dig, medans jag som bor i södra delarna av landet inte börjat täcka ännu för här är det plus femton på dagarna.
Jag menar att man får nog känna sig fram vad som passar just mig och min häst.

Mina "raggsockor" går normalt utan täcke hela vintern.. Jag kan lägga på ett regntäcke när det är riktigt tjurigt väder när jag släpper ut dem på morgonen vintertid... Täckar dem inne med fleece om de är blöta när jag tar in dem...tills de torkat.

nyklippt ic ,TÄCKE??

jag har en ic och jag klippte han igår och idag( tog lång tid =) första ggn) nu har han ett ofodrat regntäcke på sig han går ute på natten oxå fortfarande räcker det eller ska jag åka upp och lägga på ett fleece täcke under oxå??

Sv: nyklippt ic ,TÄCKE??

jag har en ic och jag klippte han igår och idag( tog lång tid =) första ggn) nu har han ett ofodrat regntäcke på sig han går ute på natten oxå fortfarande räcker det eller ska jag åka upp och lägga på ett fleece täcke under oxå??

Jag skulle tro att det räcker alldeles utmärkt med regntäcket...

Sv: nyklippt ic ,TÄCKE??

Stick in en hand under täcket och känn på ryggen och korset, är pålle varm o go så är det säkerligen ingen fara. :)

Vintertäcke det får araben på sig först när det går ner mot en 10- grader. Innan dess är det regntäcke med tunnt foder som gäller

Då är anser jag att det är bättre med inget täcke alls. Om hästen satt vinterpäls, vilket den lär göra om den inte får vintertäcke på sig vid minusgrader, så trycks ju denna in av ett regntäcke. Därmed så kan inte pälsen själv fungerar som isolator och hålla värmen inne. Vilket leder till en kallare häst med regntäcke än utan.

Själv anser jag att regntäcke är till för just regniga dagar så att hästen slipper bli blöt och inte för att hålla hästen varm. Vintertäcke är till för när temperaturen går ner under noll och man har klippt, eller täckat på tidigt för att inte få vinterpäls. Det finns ju även andra utegångstäcken - ej regntäcken - som är tunnare fodrade som är till för temperaturen innan det blir minusgrader. Fast det kanske är ett sådant täcke du egentligen talar om.

Hälsning Maja

Just nu har jag bara regntäcke med tunnt bomullsfoder. Dock har jag skickat efter ett 200 grams övergångstäcke som jag vill ha NU :d I skrivandets stund är det 5 grader ute, så jag tycker det behövs (och min pålle är inte klippt än).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
990
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 630
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka