När får mamman tävla efter fölning?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare trams
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 159

trams

Trådstartare
Hur gammalt ska fölet vara innan mamma får tävla igen? Är det fem, eller sex månader?

Sv: När får mamman tävla efter fölning?

De flesat föl är avvanda vid fem till sex månader så då är det ju inget problem.

Men jag tror det finns riktlinjer för hur länge stoet får vara hemifrån när fölet är yngre.

Jag undrade för jag har tänkt åka och hoppa en klass på söndag med min häst som fick föl i våras. Fölet föddes den 10 maj, och är alltså snart 6 mån, så det är ju ok då. Dessutom är han nästan helt avvand, så jag är säker på att det kommer att gå bra.

Fick lite panik när jag helt plötsligt blev osäker på hur gammal han borde vara innan jag åker iväg.
Så, tack igen! :D

Som skrivet är det fyra månader. Mitt ponnysto började tävla fyra månader efter sin fölning. Fölet fick då vara kvar hemma med sina andra kompisar och det gick finfint. Dock var ju hon väldigt självständig också ;)
Stoet var då bara borta några timmar, deltog inte på prisutdelning eller så utan åkte direkt hem efter sin start.

Åk du och tävla och lycka till :)

Aa, tack! :)
Jag kan meddela att allt gick bra! Stoet skötte sig, och Ola var kvar i hagen med sin kompis och hans mamma.

Tills fostret blivit fyra månader, alltså fram till femte månaden. (Jag har inte kollat de senaste TR-uppdateringarna på nätet men så var det iaf 2004 när min ponny var dräktig.)

Aha, skit också, då får stjärnan inte tävla mer... (yay, knappt 6 mån kvar tills bebbe kpommer!! :banana:)

Tack för svaret!

är ganska så säker på att man inte får tävla modern innan fölet är 6 månader, då ska fölet vara avvänjt.

Det här är heelt korrekt! För det hade jag koll på förra året, när mitt hjärta var dräktigt. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka