När ni skaffade hund...

Sv: När ni skaffade hund...

jag skaffar hund nu, hon kommer hem på fredag, planeringen är som sådan: ledig hela juni, jobba bara natt juli och augusti, helt ledig två veckor. På nätterna sover hon med min mamma. Extra medryttare är skaffad till hästen så han får det som han behöver ridmässigt, jag kommer dock vara i stallet varje dag och fixa och pula och vovva med hela tiden. Familj och vänner är redo att backa upp mig om något blir tokigt.
Pluggar och det mesta är självständigt och de dagar vi har är halvdagar för det mesta, men tackvare vänner och familj kan jag lösa det.
När jag är klar med skolan om 2 år så går min mamma senast i pension och då är tanken att vovva ska vara hos "mormor". Det finns möjligheter med mitt yrke att ta med vovva på jobbet beroende på vilken inriktning jag väljer sen.
Det är planen, men jag menar jag kan dö, mamma (gud förbjude) kan dö, shit happens.
Jag känner att det här är rätt tid för mig, det finns vissa saker som jag skulle vilja varit lite bättre (tex kombi bil, fång benägen häst som inte får vila under grön perioden) osv. Men samtidigt är de sakerna acceptabla.

Vi hade funderat i flera år men inte känt att det var rätt tidpunkt. Första steget var att vi flyttade till hus, då bestämde vi oss för att avvakta tills jag börjat skolan så att vi skulle veta ungefär hur våra liv skulle se ut tidsmässigt.
Efter nästan en termin var vi säkra på att det skulle funka och i februari hämtade vi hem vår lilla snutta :love:

Vi bor alltså i hus. Min sambo jobbar hemma på gården och kan gå ifrån jobbet vid behov. Jag går i skolan med mycket självständigt arbete hemifrån. Vi kände att det inte skulle bli några problem att täcka upp valptiden och att hunden även sen inte skulle behöva vara ensam längre än max några få timmar per dag.

Senast ändrad:

*KL*

när jag skaffade min lilla tik så var det oplanerat, jag hade funderat länge på att skaffa hund, och pratat mycket med min mamma ang det, och så av en slump så jobbade jag i ett stall där dom hade en 2 årig JR tik som de skulle sälja.

så jag pratade en del med min mamma och kollade upp att det skulle finnas hundvakt om så skulle behövas, och eftersom min mamma jobbar hemmifrån så var det inga problem, numera så är hon så kär i vovven så hon ibland tjatar sig till att få ha henne lite extra, och kallar sig själv för "mormor" ;)

och så fick jag ha vovven på prov ett tag så jag fick se om det funkade hemma hos oss och att hon funkade att följa med till stallet, och hon stormtrivdes från första stund, och vi med, så här blir hon kvar i hela sitt liv :D

kl

Jag tänker som så; man kan aldrig vara säker på vad som händer de närmsta 10 åren. När hunden väl är hemma så löser man det, är både jag och sambon borta 10 h/dag om ett par år så får vi väl skaffa dagmatte/hunddagis.

Jag tycker man ska ha förutsättningarna när man skaffar hunden, och man ska (så gott man kan veta) inte ha några stora förändringar på g som gör det sämre att ha hund.

Det låter rätt vettigt. När hunden väl är införskaffad så handlar det om att ha viljan att prioritera hunden, vilket en ansvarsfull hundägare ju har. Så även om man är oviss om framtiden så får det "helt enkelt" bara lösas.

kl

Tack för alla svar! De har verkligen satt igång kugghjulen i skallen. På ett bra sätt. Nu är jag i tankarna ännu längre fram i hundplanerandet! (Även om jag kanske ändå avvaktar med att realisera planerna.)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
506
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 434
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka