När ryggens lägsta punkt är långt bak

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina ponnyer är nu under igångsättning, då hon äntligen återfått lite normalt hull efter digivning. För tillfället rids hon med en bomlös sadel, då det är vad som fungerat bäst på henne. Men planen är att jag framöver ska fortsätta leta efter en sadel med bom till henne.

Det jag nu funderar på är följande:
Lägsta punkten på ryggen på den här ponnyn är väldigt långt bak. Hon har själva sadelläget långt bak och utöver det så är alltså ryggens lägsta punkt typ bakom den punkt där man vill ha sadelns lägsta punkt. (blev det begripligt?)
FINNS det sadlar som är så uppbyggda baktill att sadeln ändå hamnar i balans? Eller är jag hänvisad till att använda en pad som lyfter sadeln bak, för att ryttaren ska hamna i rätt läge?

(att hon dessutom kräver en extremt vid bom på sadeln gör ju inte letandet lättare, men jag har en plan... Och tills jag hittat något får hon trava vidare med sin bomlösa)

Sv: När ryggens lägsta punkt är långt bak

Kan en Santa Cruz Maximus sitta bra?
Jag tror du ska gå efter sadlar gjorda för ryttare med långa ben, då dom oftast har sittpunkten längre bak.
Är det en dressyr- eller hoppsadel du söker? :)

Det är jättesvårt att tipsa om sadlar när man inte ens har sett en bild på hästen men som du beskriver så skulle jag leta efter engelska sadeltillverkare. Jag skulle kunna tippa på att tex Frank Bains Balance-sadlar kanske har liknande tyngdpunkt.

Har samma problem med mitt 29-åriga halvblod, hon har som en grop längre bak på sidorna av ryggen men väldigt välmusklad i övrigt för sin ålder. Sadlarna hamnar i bakvikt. Just nu har hon en vikt BoT padd under bakvalvet och fårskinn då, men ska köpa en Ogilvy-padd till henne som kanske kan jämna ut lite mer.

alltså, jag har nog inte varit tydlig nog, känner jag när jag läser era svar
så jag ska försöka förklara bättre

de flesta hästarna har ryggens lägsta punkt ungefär där ryttaren ska sitta och sadlarna är konstruerade för att ligga i balans på såna ryggar, om man generaliserar lite.

Denna ponnyn har en extremt bred, lite svängd rygg. Problemet är att ryggens lägsta punkt är placerad typ där sadelns bakersta tredjedel ligger, istället för under sadelns mellersta del - den del som är mest svängd.
En rak sadel hamnar i bakvikt även om bomvidden är rätt och en svängd sadel (de jag provat) har bakänden i luften. Jag fiskar alltså efter en sadel med lite svängd bom, som är tillräckligt uppbyggd baktill - eller kanske har svängen längre bak än normalt - så att sadeln hamnar i balans.

Om Santa Cruz maximus har samma bomvidder som övriga santa cruz-sadlar så är den inte i närheten av tillräckligt vid. Vi pratar bomvidd som ett matbord, ungefär...

Jag förstår vad du menar. Den modellen jag tipsade om kan kanske funka.

Jag hade en Amerigo Vega till min breeeda ponny m svängd rygg och lägsta punkt långt bak.
Låg som en smäck! Det var väl typ den enda som gjorde det på den ryggen. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka