När ska man anmäla?

Nenyah

Trådstartare
Min kompis och hennes hund blev påhoppade av en pitbull/whatever-blandning som var lös och ägaren hade noll koll på. Min vän hade sin tollare i koppel. Det blev inga direkta skador, de såg lite blod på pälsen och lite hår blev bortryckt men inga veterinära utgifter sas.
Frågan är, ska detta anmälas? Vet att det troligtvis inte kommer att hända ett skit, men tänkte att om det händer igen och (kanske värre den gången?) och nån annan anmäler så kanske de får upp ögonen? Eller är det helt lönlöst och onödigt?

Sv: När ska man anmäla?

jag hade anmält, om jag vet vem ägaren är. Skulle annars fråga runt o försöka ta reda på det.

Just det, det var det också. Hon har inget namn på ägaren.

Det är inte så svårt att ta reda på, fråga rätt folk bara...

Blev attackerad av en otroligt otrevlig hundägare för nåt år sen, frågade 3 personer i min hundkrets innan jag visste hennes adress, vad hennes hund hette och vilken klubb hon tillhörde.

Ja det ska anmälas. Inte för att det kanske resulterar i något just nu, utanför att skulle det hända igen så finns det en historik som kan bidra till att det blir åtgärder då.

absolut anmäl! genom att anmäla kanske du räddar en hund eller ett barn i framtiden! och som apocalypsen sa det skapar historik.

Ja det ska anmälas. Inte för att det kanske resulterar i något just nu, utanför att skulle det hända igen så finns det en historik som kan bidra till att det blir åtgärder då.

(Delvis KL)

+ att flera andra som har varit med om samma sak kanske vågar kliva fram! (Om det har hänt flera ggr dvs).

Jag tänker på ett fall för många år sedan här i stan som resulterade i att en viss mycket stökig schäfer fick munkorgs- och koppeltvång. Hunden bet först mig när jag försvarade min dåvarande hund. En anmälan gjordes, inget hände. Ett tag senare attackerade den en Drever som skadades mycket allvarligt (skulle aldrig kunna jaga igen). Ägaren anmälde och då kröp det fram 7 (!) anmälningar till från andra hundägare i samma område där hunden bodde.

Så ja, anmäl!

Tack för alla svar! Ska vidarebefodra detta till min kompis.

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 426
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
5 053
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 542
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka