• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 167

Rea

Trådstartare
I stallet har vi en märr som blöder näsblod, senast idag efter ridningen. Hon skakar på huvudet och blöder ur näsan. Veterinär är kontakad för undersökning men jag undrar ändå om någon här har erfarenhet av just näsblod?
Tyvärr har den erfarenheten jag har av näsblod inte varit possitiv (tumör i slemhinnan och avliden) men jag vill gärna höra mer av er andra.
Peter har du några teorier?

//kristel, som alltid vill veta mer om allt :o

Sv: Näsblod!

En av pållarna här hemma har haft näsblod ett par tre gånger under ett år. Inte mycket men ett par droppar efter vi varit ute och härjat ;)
Har hört mig för bland sakkunnigt folk, vetr. och andra. Behöver inte vara någon fara, kan som hos människor vara olika känsliga för att få näsblod. Har också hört från travfolk att det inte är ovanligt att hästar stryks pga näsblod inför lopp.

Vad jag menar är att inte måla :devil: på väggen.Man kan ju hålla ett öga på det så det inte händer för ofta och kolla också i vilket samanhang det händer. Fråga nästa gång du har vetr. hemma.

Rolle på Österlen

Tyvärr så är det aldrig bra. Vet en häst där de oxå menade att det var ofarligt och han hade tumma slemhinnor.
Han dog helt tvärt i boxen och vid obduktion hade han tumörer i hela skallen.

Det behöver ju såklart inte vara så i detta fall - men kolla upp detta noga!

:crazy: En häst blöder inte ur näsan i vanliga fall; det är ett varningstecken och ska inte nonchaleras ; det kan vara allt från tunna slemhinnor till lungblödare du har att göra med och det ska kollas upp ordentligt. :smirk:

Jag tycker inte det är normalt utan snarare ngt som är väldigt fel i de flesta fall.Kontakta vet.

*Lägger in ett förtydligande*
Veterinär är kontakad för undersökning
Hästen är inte min och ägaren HAR kontaktat veterinär som ska komma ut under dagen. Jag undrade mest för egen nyfikenhets skull.

På det viset, kanske inte läser inlägg så bra :)

visst kan väll hästarna (precis som människor) blöda näsblod utan anledning.
Men ofta brukar det vara något som är fel (inte alltid, men ofta)

blöder dom efter ansträngning beror det oftast på överansträngning i förhållande till lungkapacitet.

blöder dom 'oprovocerat' är det vanligaste hjärnhinneinflammation (vilket turligt nog inte är så vanligt)

hoppas det blir bra med din kompis häst och att ni hittar felet

Hade en häst hemma som blödde näsblod ett par gånger när jag hämtade henne i hagen, vet ej vad det berodde på (lämnade tillbax henne pga andra omständigheter) hon hade ej ansträngt sig i hagen men kan hända att hon kände sig stressad i nya miljön..

Min häst blödde näsblod ett par ggr när han hade varit förkyld en längre period. Han är dammallergisk och vi kom inte på det förrens efter flera månaders penecellinkurer. Men när vi flyttade ut honom till logen och fick hösilage så blev han bättre och näsblodet kom aldrig mer tillbaka. Det kunde komma när som helst innan. Det var lite otäckt faktist. Men han var ju helt förstörd inne i näsan. Dom gick in och tittade i näsan.

Sedan min dotters förra ponny hade fått en halskatarr och fått penecellin, två kurer. Hon började också blöda i näsan. Men hon dog sedan av något. Veterinären trodde att det ev var cancer i magen.

Hur mycket näsblod har hästen? är det bara så att man ser lite torkat blod i näsborren eller rinner det okontrollerat? Mitt halvblodsto har en ytlig blodåder i nosen så när hon slår huvudet eller stressar upp sig jättemycket så har det hänt att hon fått näsblod man bara väldigt lite, det har i princip aldrig runnit.
Men min andra häst fick näsblod i somras så det rann, det visade sig vara en cysta i bihålan, han är opererad och är för tillfället fit for fight men cystan kan komma tillbaka. Jag blir lite orolig när du säger att hästen skakar skallen, då är det ju någon form av smärta eller irritation och bara känsliga slemhinnor borde inte orsaka det.

Näsblod behöver inte vara farligt. Det kan uppstå av flera anledningar.
-superficiala sår i näshåla (inte farligt)
-för hårt tryck i alveol så den "gått sönder" (inte farligt)
-infektioner i luftsäckar( måste in och spola)
-tunna slemhinnor (vanligast)
- lungblödare (inte bra)

Sedan finns det naturligtvis andra mer allvarliga orsaker så som tumörer och dylikt, men detta är inte lika vanligt.

Rolle: Jag tror det är vanligare att travhästarna får det i loppet (upplopp) då det är då respirationsystemet är som mest ansträngt.
(Personligen tycker jag det ser hemskt ut och travhästar som får det borde inte tävlas med, även om det är ofarligt då det inte ser bra ut i allmänhetens ögon)

tottenham skrev:
Vet en häst där de oxå menade att det var ofarligt och han hade tumma slemhinnor.
Han dog helt tvärt i boxen och vid obduktion hade han tumörer i hela skallen.

Nått sånt har jag också hört om, den blev avlivad när det uppdagades vad felet var, men enligt vet hade den kunnat gjort det knall och fall.

* Min pålle blöder näsblod ibland, dock väldigt sällan.. och inte speciellt mycket, men man märker att han gjort det iaf.. Men tydligen som jag har förstått det äre ingen fara med honom. Om jag fattade det rätt hade förre ägaren fått detta undersökt..
*Ponnyn blödde rejält med näsblod, det är enda gången jag sett något sådant, hon stod i spilta och hela spiltväggen var totalt nerblodad. Och det var näsblod för det fanns inget sår eller någonting. Vet ej vad det var, för vi tog bort henne en liten tid senare.. 28/29 år så..

bollen__ skrev:
Nått sånt har jag också hört om, den blev avlivad när det uppdagades vad felet var, men enligt vet hade den kunnat gjort det knall och fall.

Japp, den hästen vet jag oxå vem det är!

/tottenham

Jezzie skrev:
Hur mycket näsblod har hästen? är det bara så att man ser lite torkat blod i näsborren eller rinner det okontrollerat? Mitt halvblodsto har en ytlig blodåder i nosen så när hon slår huvudet eller stressar upp sig jättemycket så har det hänt att hon fått näsblod man bara väldigt lite, det har i princip aldrig runnit.
Men min andra häst fick näsblod i somras så det rann, det visade sig vara en cysta i bihålan, han är opererad och är för tillfället fit for fight men cystan kan komma tillbaka. Jag blir lite orolig när du säger att hästen skakar skallen, då är det ju någon form av smärta eller irritation och bara känsliga slemhinnor borde inte orsaka det.

Det droppar ur ena näsborren så det är mer än ett litet rivsår. Just att hon tydligen skakar på huvudet och verkar allmänt störd av något tycker jag känns lite olustigt.
Känner ju till en annan häst som drabbades av näsblod och vid undersökning visade det sig att hon hade tumörer uppe i näshålan och hon låg i riskzon för att faktiskt förblöda. Man valde att låta henne leva så länge som möjligt eftersom hon då hade ett litet föl vid sin sida. Hon hittades död i sin hage när fölingen var ca 4-5 månader.

Hur gick det med hästen? Har veterinären varit ute och kollat på hästen än?
Skriv gärna och berätta vad felet var.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka