Nato bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare C_V_B
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 189
Sv: Nato bett?

Jag tror (inte alls säker:p) att det är ett sånt här jag menar
view

Eller vad heter det bettet? :)

då tänker du på märket Nathe. de gör väl bla flippanbettet om jag inte minns alldeles fel....

det brukar stå Nathe på bettskivorna, och betten finns i massor av utföranden, som pelham, ngn pessoaliknande skapelse, kimblewick mm

Okej, vad bra! Det måste vara ett Nathe pelham då :)

10331b.jpg

Nån som vet för- och nackdelar med detta bettet då? Vad är det för skillnad mot vanliga pelham t e x? Är det bara en "smaksak"?

Det är ju tredelat o det finns det väl inga vanliga pelham som är.
Kanske lättare att sätta på hästar som hatar raka bett :D

MercedesBenz skrev:
Det är ju tredelat o det finns det väl inga vanliga pelham som är.

Det finns det visst det.;) Inte så vanliga i Sverige kanske, men bildbevis får du här:

FrenchLinkPelham.jpg

Sen huruvida de är bra eller inte, det är en annan historia...

Nej just det i nte vanliga...
Då hade jag sett dem förr.
De måste ju va bättre än 2-delade iaf :D

Nathebetten är ett vitt, flexibelt bett och liknar så vitt jag vet Novabetten en del rent utseendemässigt (smalare på mitten och tjockare i kanterna). Jag vet dock inte vad Nathebetten är gjorda av för material.

Edit: Hittade detta: "Nathe bits are harder than rubber but are very flexible and of a thickness which is ideal in most situations but unfortunately they can be chewed through"

Okej :idea: Pålle har nämligen gått med ett sånt Nathe pelham en gång i tiden och gillat det vad jag hört :)

Tack för alla svar :)

Jag tycker nathe betten ger mindre friktion än ett vanligt syntetbett.
Dvs mindre brännsår och sånt i mungipor på väldigt känsliga hästar.

Men helst rider jag på metallbett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V