Nattningsrutiner

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 489

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för nattningsrutiner för era barn?

Ni som sjunger/läser saga, har ni samma sång/saga varje kväll eller har ni olika?

Sv: Nattningsrutiner

Ger välling eller nattmacka, lägger ner i sängen och säger God natt sov gott syns i morgon, går ut och stänger dörren.

Rasmus skulle bli galen om jag försökte sjunga eller läsa saga. Han ska va själv i sitt rum och de ska vara kolsvart.

Iska är eg också van vid kolsvart.
Nu har vi flyttat och det finns varken markis eller persienn i hans rum.
har mörka gardiner där nu men det blir ljust ändå. Ska byta till andra.

Men det tar minst 1½ timme varje kväll att natta oavsett hur trött han är:crazy:

Jobbigt, Rasmus lägger man ner i sängen så vinkar han, oavsett tid på dygnet eller hur länge han vart vaken på dagen! Ja om man nu inte tar upp honom direkt efter han sovit och försöker få honom att somna om.

Han får en flaska välling i sängen.
Läser saga (samma varje kväll) och sjunger lite (samma sång).
Han far runt som ett yrväder i sängen och bara att få honom att ligga ner är helt omöjligt. Får han härja runt så är han nöjd men försöker man få honom att lägga sig och ligga kvar blir han jättearg. Sätter i sig vällingen på två röda och är sedan jättepigg (eller ja, han är ju trött eg). Efter typ 1- 1½ timme lägger han sig och sover.

Tidigare gav man honom vällingen, sjöng lite och sedan sov han.
Tog kanske 5 min

Men hur varvar ni ner innan du ger honom flaska i sängen, nedvarvningen tar ju en stund den med :)

Vi byter blöja o på med pyjamas. Sedan välling i soffan tillsammans med mig eller sambon. Borsta tänderna och sedan bär vi in henne till hennes rum och drar ner persiennerna, blir kolsvart. Får nappen och både jag och sambon säger godnatt där inne o sedan lägger ner henne. Antingen somnar hon direkt eller så ligger hon därinne o småtjötar med sig själv. Sällan man behöver gå in igen :)

Har det alltid vart så på kvällen eller är det i samband med flytten? För när vi flyttade för några månader sedan så tog det några dagar att vänja sig vid en ny miljö, trots samma rutiner.

Så länge man har honom utanför sängen stimmar han runt, leker och härjar.
vägrar sitta stilla och ta det lugnt *suck* Hur 17 ska jag få honom att slappna av och varva ner eg?

Loke får kvällsmat. Ibland macka och yoghurt, ibland gört, ibland välling.
Sen blir det tandborstning efter en liten stund.
Sedan säger jag att det är dags för honom att sova.
Gör i ordning så att det mörkt i rummet, lägger honom i sängen och ger honom hans Teletubbie och Pookie. Brukar sjunga Teletubbies, teeeeleetubbieeesss, nananananana typ.:D Det blir han glad över.:p

Sedan sätter jag mig på golvet brevid dörren. Han blir lite ledsen om jag går ut innan han somnar. Han försöker för det mesta inte ta kontakt med mig, utan han lägger sig till rätta och slumrar.:) Han känner ju sig antagligen tryggare när han vet att jag sitter där.

Får han härja i soffan på dagtid också? Här sitter man i soffan som stora pojkar och Rasmus har aldrig fått busa där. Så där kan han varva ner och äta sin välling om han vill ha.

Idag blev det saft och kladdkaka till kvällsmål eftersom vi har gäster ;)

Jag vet faktiskt inte riktigt hur du skall gå tillväga..

Jag tror att det är ren rutin som måste befästas ( som allt annat ) ..

Att bada på kvällen en stund innan läggdags brukar få barnen lite lugnare, sedan läsa böcker ( pekböcker m.m anpassat för hans ålder ) i sängen/soffan och sedan välling när man ligger ner ?

Jag har en likadan unge som du och det hjälper jättemycket att det är mörkt i rummet. Inte lika mycket att hitta på då ju. Nedvarvning funkar INTE, det går liksom inte. När han väl somnar så lägger han bara huvudet på kudden, bökar runt lite och poff så sover han. Att försöka varva ner eller få dem lugna är bara slöseri med tid och gör en bara frustrerad. Jag brukar tänka att Sam påminner om den där fågeln i Kalle Ankas jul, när han är i djungeln. :D

Skaffa black out rullgardiner genast och du får tillbaka kvällsfriden.

Så kanske det är, vissa barn är fullt ös och sedan medvetslös ?

I sådantfall så tror jag ditt sätt är att föredra, minimalt med saker att göra i sovrummet och så få till det riktigt mörkt.

Precis. A la duracellkanin. :D Min hund är likadan, jag kallar henne Bexie av och på. Hela dagarna far hon runt som ett jehu och när jag släpper in henne kl 21 ungefär däckar hon och sover till morgonen. Hm, är det jag som är boven i dramat kanske hihi. Nä, min andra hund är inte sån. Så logiskt sett borde jag få ett lugnt barn nu va? ;)

brandgul testat ladda ner varvaner.exe och uppdatera din upplaga med? Jag provade men det kom upp en sån där röd skylt där det stod "MALWARE" och en hög siren ljöd tills jag tog bort den igen. Men det kan ju hända att det funkar för dig. :D

Dom får vällingflaskan & stoppas om i sängen. Sedan får dom vara ensamma & somnar i 9 fall av 10 inom 10 minuter utan gnäll & gnissel. Tycker det är sååå skönt. Tiden på kvällarna när man är själv är så kort ändå & jag behöver verkligen den tiden.

Jag har en likadan unge som du och det hjälper jättemycket att det är mörkt i rummet. Inte lika mycket att hitta på då ju. Nedvarvning funkar INTE, det går liksom inte. När han väl somnar så lägger han bara huvudet på kudden, bökar runt lite och poff så sover han. Att försöka varva ner eller få dem lugna är bara slöseri med tid och gör en bara frustrerad. Jag brukar tänka att Sam påminner om den där fågeln i Kalle Ankas jul, när han är i djungeln. :D

Skaffa black out rullgardiner genast och du får tillbaka kvällsfriden.

:rofl::rofl:

Precis så är Isak också, full fart och sedan pang så lägger han sig och sover.
Igår bör jag gardiner i hans rum dock till mörkare och hängde de andra över så länge för att få mörkt. Då lugnade han sig betydligt fortare.
Ja en sådan rullgardin kanske vore nåt

Hos oss brukar det vara kvällsmat vid 17-18 ungefär. Bad. Sitta i soffan och mysa en stund. Framåt 19-19.30 säger Emil att han inte vill se mer och stänger av. Sen borstar vi tänder, går in på hans rum och han får välja två böcker som jag läser för honom. Sitter i hans säng och läser. Det märks att han uppskattar det, han älskar den stunden. Sen lägger han sig och vi pratar lite om vad vi gjort under dagen. Säger godnatt, ses i morgon och går ut därifrån.

Oscar lägger sig mellan 19-19.30 - När jag tar upp honom i hans rum har jag innan dragit ner rullgardinen och tänt hans gula månlampa - I rummet säger vi god natt till lampan och släcker den, vilket han tycker är skoj. Sedan lägger jag honom i sängen och ger vällingflaskan - När vällingen är urdrucken tar han sina tuttar (Han ska ha en i munnen och en i varje hand) lägger sig till rätta och somnar direkt och jag går ut ur rummet.

Han kan vakna till runt 01-tiden då har han oftast tappat sina tuttar och det räcker att ge honom dem så somnar han om. Sover sedan till 8.30-9.00.

/Linda

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 901
Senast: Seaside
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 108
Senast: Dunet
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag... 2
Svar
24
· Visningar
676
Senast: KesoNeso
·
Relationer Sitter och försöker välja musik till en begravning. Och antingen är musiken märklig eller uttjatad eller så är texterna märkliga. En av... 2
Svar
27
· Visningar
918
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka