Naturbruk - radioprogram om hästmiljö

N

nocke

Idag sändes Naturbruk på P1 och en del av programmet handlade om hästarnas stallmiljö och hur skadligt ammoniakångor är för deras lungor. Det går att ladda hem från: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=940
Det är i slutet av programmet som inslaget om stallmiljön var. Jag tyckte det var intressant även om det väckte en hel del följdfrågor som man tyvärr inte fick svar på.
Häls
/nocke
 
Intressanta tankar, även om man kanske inte håller med. Tänkte på programmet när jag läste en tråd om spiltor; http://www.bukefalos.com/ubbt/showflat.php?Cat=&Number=1960315&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&fpart=1
Jag kan tycka att det är bra med utevistelse, någon tid av dygnet. Har sett att detta diskuterats förut i flera trådar. Men det verkar finnas många som tycker att det är ok att hästen står inne all tid utom när den rids. Jag undrar om det varit vanligt länge eller om det är ett nyare (typ 20-år) tankesätt som säger att det är ok.

I programmet talades det om att det var bra med omvårdnad och massage så att hästen fick stimulans. Att det händer något mer än "ridning"/arbete verkar viktigt.

Det som fick mig att tänka till mest var det som sades om att hästar sällan utbildar "konstiga" beteenden när de inte mår bra. Det skulle kunna vara så att även den häst som står lugnt och stilla i sin box och fungerar väl med arbete inte "mår bra/trivs". Det är lätt att tänka sig hästen som människa - typ, att glömma bort att den är häst. Konstigt att säga men jag tror det är rätt vanligt :( Visst finns det hästar som visar annorlunda beteenden, vävning, luftsnappning, cirklar runtrunt, agressivitet mm - men om det inte är det vanliga - är det en viktig tanke.

När det var utbrott av sjukdomar i Storbrittanien och många höll sina hästar inne i större utstäckning började en massa "leksaker" för hästar säljas i hästtidningarna. (Stora bollar med/utan godis, saker som kunda vagga/gunga hänga eller ligga i boxen.). Är det någon som använder sådanna "leksaker"?
 
Jag har en hästgård med 9 boxar och tänker bygga ut med några till. Idag var en representant från en boxtillverkare här för att ta mått på min enorma loge där boxarna ska byggas, och på vägen hit hade han hört programmet på radio. Han menade att, enl programmet, så skulle jag inte lägga på ett innertak på det nya stallet utan låta det vara öppet. Taket på logen är på ca 25 meters höjd(!) och det skulle innebära att om det var -20 ute så skulle hästarna ha samma temperatur i sina boxar.... allt för att få bra ventilation och inga ammoniakångor! Mina inackorderingar är hopp- och dressyrhästar som är klippta. Ska de verkligen må bra av denna "superba ventilation" och behöva stå med 3dubbla täcken?! Jag erkänner att jag inte hört programmet, men jag måste säga att jag tvivlar. Dessutom så undrar jag hur mycket ammoniakångor det blir is rena fräscha boxar...
 
Jag hörde inte programmet, tyvärr, men har invändningar mot ammoniakångor - halm och i viss mån spån ger ångor, ja, men jag har inte upplevt att det "ångar ammoniak" från torv.

Jag tror inte att torv ångar skadlig ammoniak.
Sa de nånting om olika strö?
 
Förstod programdelen om temperaturen så att många stall är för varma/uppvämda. Men inte att det skulle vara så kallt inomhus - dock kallare än vad det "brukar" vara. Om det blir minusgrader inne är blir det lätt problem med vatten, även om det är bra isolerat.
 
Jag lärde mig en gång att 11 grader är deras favorittemperatur.
Men programledarna rekommenderade nog stor luftväxling för att hästarna skall få så bra miljö som möjligt.
Var inne i ett stall en gång som dels hade en gigantisk trumma i mitten för självdrag, dels var det öppet mellan väggar och tak. Det var som ett utestall men bra mycket mer ombonat.
det är nog vi människor som vill ha det varmt och mysigt runt oss!
 
Jo, precis som med spån och halm, så kan inte heller torvbäddar förhindra ammoniakångor OM man strör för lite. Med bra stallskötsel tror jag inte att det är någon större skillnad mellan respektive strö vad gäller ammoniakfrågan. Anledningen till att du inte upplevt ammoniakångor från torv beror nog på att du sköter din stallmiljö på ett bra sätt :idea:.
 
Njea...

Hästar mår bäst i temperaturer från -15 till +25 grader. Den optimala temperaturen ligger på +5 grader. Människans optimala temperatur ligger på +22 grader :smirk:

Ju större yta/massa ett djur har desto snabbare kyls det av och värms upp av omgivningen. Om man jämför en människa och en häst ser man ganska stora skillnader på yta/massa-förhållandet, en häst har ungefär en fjärdedels yta/massa mot vad en människa har. Alltså kyls en människa ner betydligt snabbare än en häst.
 
ojdå, är den optimala temperaturen sååå låg!

Men resonemanget med yta/massa hos häst resp människa fattar jag inte, har hästen MINDRE massa än människan?
 
Nej, hästen har inte mindre massa än människan (kanske falabellan, men...), men om du tar kroppsytan (kvm) och delar med massan så blir siffran högre för människan än för hästen. Vi har mycket kvm yta per kg massa. Tex våra fingrar, tår, långa ben och armar, ganska smal torso etc. Hästen har stor bringa, tjock hals, relativt korta ben och har bara en tå på varje ben. Ytan per massa är alltså mindre på en häst än en människa. Detta gör att hästen kyls ned/värms upp mycket långsammare än människan.
 
Riktigt men den storsta skillnaden i förhållandet mellan yta o massa utgör storleken i sig.
Tänk en kub vatten med 1 dm sida den har en massa på 1 kg o en yta på 6 dm2, en kub med dubbla sidan får en yta på 24 dm2 dvs 4 ggr, massan blir 8 ggr dvs 8 kg. För den lilla kuben blir förhållandet yta massa 6 o för den större 3.
Hoppas någon fattar min förklaring.
PL
 
I see
Så fick jag lära mig om volymmått också, på Buke!
Tack.
 
Han menade att, enl programmet, så skulle jag inte lägga på ett innertak på det nya stallet utan låta det vara öppet. Taket på logen är på ca 25 meters höjd(!) och det skulle innebära att om det var -20 ute så skulle hästarna ha samma temperatur i sina boxar.... allt för att få bra ventilation och inga ammoniakångor! Mina inackorderingar är hopp- och dressyrhästar som är klippta. Ska de verkligen må bra av denna "superba ventilation" och behöva stå med 3dubbla täcken?! Jag erkänner att jag inte hört programmet, men jag måste säga att jag tvivlar. Dessutom så undrar jag hur mycket ammoniakångor det blir is rena fräscha boxar...

Välkommen till min verklighet =) Det går alldeles utmärkt att ha helklippta hästar där, och det behövs inte så mycket täcken som man tror om de bara har MAT hela tiden. Så fri tillgång på stråfoder (och nej de blir inte feta).

Däremot är det kallt nåt så in åt helvete för en själv, och vattnet fryser. Det gör hästskiten med, så det är lätt att mocka *flin*

Men uppvärmd skötselutrymme och frostfritt vatten rekommenderas (jag har ingetdera).

Ang ammoniak så nere vid bädden blir det oftast ammoniak. Och det är där hästen har näsan för det mesta. Dels när de äter från golvnivå och dels när de ligger ner i boxarna.

Jag har 0 ppm (dvs nada zipp zero - ingenting!) ammoniak 1 cm ovanför bädden.

Ammoniak får gravt svårt (omöjligt?) att bildas vid temperaturer under en viss gräns med.

jag kan mocka två boxar och jag luktar inte ens stall.

Jag tänkte lägga innertak på 3.20 höjd först, men HÄSTARNA har aldrig trivts bättre eller mått bättre än i det här stallet (som är som du beskriver det) så jag fryser vidare - deras välmående går först!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag blev intervjuad på lokalradion idag.... om minigrisar. Vill ni höra inslaget kan man göra det en månad framåt på sk podradio. Gå...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Hazel
·
Trav Här kan du lyssna på följande radioprogram som sändes tidigare idag (går även i repris i P1 på lördag kl 19.30). Vetenskapsradion...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: Pazuzu
·
Hästvård Ibland blir jag så arg. Varför, jo för att människor som har en särställning bland andra hästfolk, ex veterinärer uttalar sig om hur...
Svar
7
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp