naturlig ventilation/bygglov stall

Equestrian2001

Trådstartare
Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag på är ventilationen i stallet (basically luften är bra men iom att den delvis förlitar sig på dörrar så "räknas" det inte..). Stallet har sidobyggnader vilket gör det svårt att sätta tilluftsventiler på väggarna vid boxarna så det behöva sättas i taket. Sen som frånluft skulle jag vilja öppna nocken men funderar på om det är ett megaprojekt? Skulle det vara enklare att sätta in ett par takhuven/avluftshuven i nocken tro? Någon som varit i liknande situation med tips om hur ni löst det? Ni som löst det på detta sättet vilka dimensioner har ni haft på till och frånluften? Skulle ju vara smidigt om något i stil med möggelstopper från bygghemma som tilluftsventil och takhuv fresh galvaniserad från bygghemma hade funkat, men kanske behövs större? Det är öppet upp till locken vilket är på ca 7 m höjd och stallet är 18x7,5m och har 7 boxar.

Bonusfråga om någon har koll. Står mycket om ljusinsläpp och fönster som ska finnas i stall, är detta ett krav eller en rekommendation? Stallet används främst sommartid för att komma undan värmen och om jag behöver sätta in massa fönster så kommer ju den effekten försvinna.

Ni som har ansökt om bygglov för stall ni byggt själva har ni något tips om var man kan ställa frågor om länsstyrelsens regler? Känner att väldigt många är otroligt flummigt formulerade.
 
Dörrar är inte bra ventilation.

Jag vet inte vad mögelstopper är för något men det låter inte som bra tilluft i ett stall.

Det är krav på ljusinsläpp, men inte krav på fönster utan man kan utforma det på andra sätt också.

Ring förprövningshandläggaren på din länsstyrelse. Låter som om du kanske behöver för/efterpröva stallet.

Rekommenderar att du läser på ordentligt.
 
Dörrar är inte bra ventilation.

Jag vet inte vad mögelstopper är för något men det låter inte som bra tilluft i ett stall.

Det är krav på ljusinsläpp, men inte krav på fönster utan man kan utforma det på andra sätt också.

Ring förprövningshandläggaren på din länsstyrelse. Låter som om du kanske behöver för/efterpröva stallet.

Rekommenderar att du läser på ordentligt.
I mitt stall ger dörrarna men är tillräcklig ventilation, sen är det öppen nock i halva stallet och glespanel på hela kortsidorna, tillsammans med den enorma luft volymen och få boxar går det inte att få "stallukten", fuktig luft eller något annat oavsett hur länge hästarna står inne, men eftersom det inte är "klassisk ventilation" så blev det avslag, bla pga dörrarna.

Lyckades inte få in bild förut men den kanske syns nu? Tänkte om någon har erfarenhet av att använda liknande dessa som tilluft.

Håller på med efter prövningen men min förprövningshandläggare är inte precis en person jag vill bolla idéer med utan kommer kontakt henne när jag har en plan

Har just nu två stora fönster på varje kortsida men det räckte inte så då får jag väl försöka lösa det på annat sätt. Så roligt att behöva lägga massa pengar och energi på att göra stallet sämre för sina hästar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240302-165804.png
    Screenshot_20240302-165804.png
    54,1 KB · Visningar: 41
Alltså ventilation handlar inte bara om tillräckligt stora öppningar utan även rätt flöden i stallet.

Jag skulle avråda starkt från den typen av lösning.

Tråkigt att det inte var någon person du vill ta hjälp av och att du inte ser att det kommer bli bättre om du uppfyller lagstiftningen.

Har ett lite specialintresse för stallventilation 🙈
 
Alltså ventilation handlar inte bara om tillräckligt stora öppningar utan även rätt flöden i stallet.

Jag skulle avråda starkt från den typen av lösning.

Tråkigt att det inte var någon person du vill ta hjälp av och att du inte ser att det kommer bli bättre om du uppfyller lagstiftningen.

Har ett lite specialintresse för stallventilation 🙈
Varför avråder du starkt från lösningen att sätta tilluftsventiler likt denna i samtliga boxar samt öppen nock/takhuven som frånluft? Är det dimensionerna på just denna modellen eller är det något annat?

Ganska onödiga kommentarer, att ta hjälp av och brainstorma är lite olika saker. Sen förstår jag såklart att det handlar om flöden och då ventilationen i nuläget uppfyller hästarnas behov på ventilation och de får sitt behov av dagsljus tillgodosatt så ja, jag tycker detta är onödigt men kommer självklart göra det ändå för jag måste.
 
Varför avråder du starkt från lösningen att sätta tilluftsventiler likt denna i samtliga boxar samt öppen nock/takhuven som frånluft? Är det dimensionerna på just denna modellen eller är det något annat?

Ganska onödiga kommentarer, att ta hjälp av och brainstorma är lite olika saker. Sen förstår jag såklart att det handlar om flöden och då ventilationen i nuläget uppfyller hästarnas behov på ventilation och de får sitt behov av dagsljus tillgodosatt så ja, jag tycker detta är onödigt men kommer självklart göra det ändå för jag måste.
Den är inte anpassad för stallmiljö och felaktigt utformad för stall. Egen påhittade lösningar brukar ofta ge problem i längden är min erfarenhet (för låga flöden, ventiler som sätter igen, kondens osv).

Varför vill du inte ha vanliga tilluftsdon?
Har du räknat på vilken kapacitet som behövs?
Har du undertrycksventilation eller neutraltryck?
Öppen nock är generellt väldigt bra som frånluft om man har den typen av stall (kallstall som är naturligt ventilerat) men med annan tilluft.

Att komma med råd/brainstorma utan att se ritning tycker jag alltid är väldigt vanskligt, just eftersom det är så mycket som spelar in så det vill jag nog inte göra.

Alltså din ventilation uppfyller inte nuvarande behov; annars hade du inte fått nedslag.
Dagsljus ska ju finnas även vid ex boxvila också. "Hästarna går ute dagtid" räcker inte. Även om dina gör det, ska ju stallet funka även när det kommer någon som har hästarna inne 22 h om dygnet.
 
Varför avråder du starkt från lösningen att sätta tilluftsventiler likt denna i samtliga boxar samt öppen nock/takhuven som frånluft? Är det dimensionerna på just denna modellen eller är det något annat?

Ganska onödiga kommentarer, att ta hjälp av och brainstorma är lite olika saker. Sen förstår jag såklart att det handlar om flöden och då ventilationen i nuläget uppfyller hästarnas behov på ventilation och de får sitt behov av dagsljus tillgodosatt så ja, jag tycker detta är onödigt men kommer självklart göra det ändå för jag måste.
Nej, det är faktiskt inte helt och hållet onödiga kommentarer (om än kanske litee bryska). Eftersom ventilationen i nuläget inte är tillräckligt så är det väl bättre att inte köra på en höft en gång till. Det blir inte billigare av att du kommer få göra om ytterligare en gång, eller hur? Ring en byggrådgivare för djurstall eller försäljare av stallventilstion och få rätt grejer i rätt dimensioner.
 
Nej, det är faktiskt inte helt och hållet onödiga kommentarer (om än kanske litee bryska). Eftersom ventilationen i nuläget inte är tillräckligt så är det väl bättre att inte köra på en höft en gång till. Det blir inte billigare av att du kommer få göra om ytterligare en gång, eller hur? Ring en byggrådgivare för djurstall eller försäljare av stallventilstion och få rätt grejer i rätt dimensioner.
Fast jo, kan man inte hålla en god ton och läsa inläggen så blir kommentarerna onödiga när man ska kommentera min inställning. Ventilationen är tillräcklig men inte godkänd, två helt olika saker. Förstår inte er ovilja till att bolla ideer? Är i startgroparna på ett projekt vilket är väldigt tydligt i mina inlägg, varför ska det vara så svårt att hålla god ton, bolla ideer och ge tips om ställen man kan hitta information? Man behöver inte svara om man bara ska vara otrevlig.
 
Den är inte anpassad för stallmiljö och felaktigt utformad för stall. Egen påhittade lösningar brukar ofta ge problem i längden är min erfarenhet (för låga flöden, ventiler som sätter igen, kondens osv).

Varför vill du inte ha vanliga tilluftsdon?
Har du räknat på vilken kapacitet som behövs?
Har du undertrycksventilation eller neutraltryck?
Öppen nock är generellt väldigt bra som frånluft om man har den typen av stall (kallstall som är naturligt ventilerat) men med annan tilluft.

Att komma med råd/brainstorma utan att se ritning tycker jag alltid är väldigt vanskligt, just eftersom det är så mycket som spelar in så det vill jag nog inte göra.

Alltså din ventilation uppfyller inte nuvarande behov; annars hade du inte fått nedslag.
Dagsljus ska ju finnas även vid ex boxvila också. "Hästarna går ute dagtid" räcker inte. Även om dina gör det, ska ju stallet funka även när det kommer någon som har hästarna inne 22 h om dygnet.
Jag har kollat runt på olika tilluftsdon och de enda jag hittar monteras på väggarna vilket inte går i mitt stall som jag skrivit tidigare. Därför kollar jag på andra alternativ, eller har du något tips på tilluftsdon som går att montera i taket?

Kapaciteten som behövs är ca 2000m3/h

Stallet är ett naturligt ventilerat kallstall så finns inga fläktar för neutral/undertrycksventilation.

Den uppfyller inte behovet med stängda dörrar då den förlitar sig på dörrarna delvis som tilluft och eftersom ventilation inte för förlita sig på fönster eller dörrar blev det avslag.

Dagsljus finns för hälften av boxarna så mina hästar blir inte påverkade. Självklart fattar jag varför reglerna är som dom är men jag får ju fortfarande känna mig irriterad över att det för mig blir en försämring.
 
Det finns tilluftsdon som monteras i innertak men de flesta tror jag kräver undertryck dvs en fläkt. Det kräver också att det kommer frisk luft in på vinden (som ska vara tom) för att det ska fungera.

Nej dörrar är inte ventilation.

Jag ser inte hur det skulle bli en försämring, hade däremot förstått dig helt om det var extra arbetet du var irriterad på.

Tyvärr är det omöjligt att bolla/komma med konstruktiva förslag utan ritning.
 
Jag har kollat runt på olika tilluftsdon och de enda jag hittar monteras på väggarna vilket inte går i mitt stall som jag skrivit tidigare. Därför kollar jag på andra alternativ, eller har du något tips på tilluftsdon som går att montera i taket?

Kapaciteten som behövs är ca 2000m3/h

Stallet är ett naturligt ventilerat kallstall så finns inga fläktar för neutral/undertrycksventilation.

Den uppfyller inte behovet med stängda dörrar då den förlitar sig på dörrarna delvis som tilluft och eftersom ventilation inte för förlita sig på fönster eller dörrar blev det avslag.

Dagsljus finns för hälften av boxarna så mina hästar blir inte påverkade. Självklart fattar jag varför reglerna är som dom är men jag får ju fortfarande känna mig irriterad över att det för mig blir en försämring.
Håller stallet alltså samma temperatur +-4 grader som utomhustemperaturen året runt? För det är det det i så fall ska göra om det är ett väderskyddande stall (alltså kallstall). Hur som helst. Anledningen till att du har fått nedslag är för att stallet inte har tilluften jämnt fördelad mellan boxarna. Och kanske också att glespanelen inte tillåter tillräckligt luftväxling under den varma årstiden. Om man inte kan sätta ordentliga friskluftintag i väggarna så är det, som du säger, friskluftintag i taket som gäller. Luften som tas in via innertaket måste också komma utifrån (alternativt från en tom och mycket välventilerad skulle). Går inte det så är det tilluftskanaler som gäller (inte några 16cm spirorör utan kanaler som är gjorda för lantbruk/stall och har rätt dimensioner) och då behöver man i de flesta fall en frånluftsfläkt för att få ett riktigt flöde. Kan det få plats väggintag till vissa boxar? Ett alternativ är att ha övertrycksventilation, dvs att man sätter en fläkt som trycker in luften i stallet via tilluftskanal som leder till friskluftsintag. Något som kanske skulle kunna funka hos dig iom att du har öppen nock i en del av stallet (om jag förstod saken rätt). Du kan titta på en hemsida som heter stallfakta.se så kan du hitta en hel del tips och trix när det gäller stallventilation.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
585
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: Roheryn
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 762
Senast: MaRomer
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 266
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp