Förprövning, befintligt stall, tolkning av regler mm.

Roheryn

Trådstartare
Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av för låg, i övrigt uppfyller det gällande bestämmelser. Dessutom finns en lösdrift där det bör kunna gå fyra hästar av den storleken jag har (islandshästar). Utöver detta finns det en stor lada som i dagsläget står tom. Den är stor och luftig och jag tänker att om man sätter in fönster och byter ut porten/dörren bör man kunna inreda ett alldeles utmärkt stall därinne, med 4 eller 5 boxar.

Min tanke är i första hand att bygga stall i ladan för att få något som garanterat är godkänt och ha det som "huvudstall", samt att ha gamla/befintliga stallet som extrastall/sjukboxar för hästar som går på lösdrift, alternativt låta det stå tomt helt och hållet. Det är alltså inte i första hand för att utöka antalet hästar som jag vill bygga nytt.

Oavsett så behöver jag ju förpröva, och här kommer min lilla oro/hake. Jag har ju alltså (om man är noggrann/nitisk) för lågt i tak i mitt befintliga stall, men jag behöver ju kunna använda det stallet fram till dess jag har byggt mitt nya stall. Hur mycket tittar man på befintlig anläggning/befintligt stall när man gör förprövningen? Kan jag åläggas att åtgärda takhöjden (vilket känns som ett större projekt än att bygga boxar i ladan) för att förprövningen skall godkännas? (om det spelar någon roll så har det bott hästar i det här stallet sen långt innan jag flyttade hit, och det bör ju ha gjorts någon inspektion någon gång, tänker jag)

Jag har i dagsläget fem hästar - två på lösdrift och tre i stallet - alla under 1.45 i mankhöjd. Takhöjden är generellt i stallet 2.20, men jag har balkar som sticker ner till 2.05

Någon som har erfarenhet av att göra förprövning när man har en befintlig anläggning som inte uppfyller kraven?

Min tanke är att förpröva och helst även bygga under vår/sommar då hästar tillåts gå ute dygnet runt. Mark har jag gott om :)
 
Hmm.. måste du förpröva? Jag har fått för mig ( kanske helt felaktigt) att det inte behövs på en lantbruksfastighet utanför detaljplanerat område. Om det är det du har
 
Hmm.. måste du förpröva? Jag har fått för mig ( kanske helt felaktigt) att det inte behövs på en lantbruksfastighet utanför detaljplanerat område. Om det är det du har
Förprövning har inget med bygglov att göra. Det handlar om hur många platser för djur man har.
 
När jag, för 10+ år sedan förprövade mina uteboxar så var det ingen som tittade på det befintliga stallet. Allt sköttes pappers och telefonvägen fram till slutbesiktningen och då tittade de enbart på uteboxarna
 
När jag, för 10+ år sedan förprövade mina uteboxar så var det ingen som tittade på det befintliga stallet. Allt sköttes pappers och telefonvägen fram till slutbesiktningen och då tittade de enbart på uteboxarna
Ah, det låter ju superbra! :-)
 
Det är det nya stallet som omfattas av förprövningen som kommer granskas. Så som jag förstod kommer de nya boxarna vara i en egen byggnad?

Då kollar man inte på befintligt stall alls.
I andra fall, tex en tillbyggnad, kan delar av ett befintligt stall granskas.
 
Det är det nya stallet som omfattas av förprövningen som kommer granskas. Så som jag förstod kommer de nya boxarna vara i en egen byggnad?

Då kollar man inte på befintligt stall alls.
I andra fall, tex en tillbyggnad, kan delar av ett befintligt stall granskas.

Ja, det stämmer, det är två helt olika byggnader. Dock vill jag för nya stallet använda samma gödselplatta som jag har till gamla stallet, men då gissar jag att de bara behöver kolla själva gödselplattan (som ligger i anslutning till gamla stallet).
 
Ja, det stämmer, det är två helt olika byggnader. Dock vill jag för nya stallet använda samma gödselplatta som jag har till gamla stallet, men då gissar jag att de bara behöver kolla själva gödselplattan (som ligger i anslutning till gamla stallet).
Gödselhantering ligger på kommunen så ingår normalt inte i förprövningen, inte så att det kontrolleras något närmare.

Behöver du tillstånd för djurhållning däremot kommer alla utrymmen granskas :)
 
Jag skulle säga att det beror helt på vilken Länsstyrelse man har (eller vilken person där). Det finns alldeles för många sätt att göra det på. Så kontakta dem är mitt råd.
 
Vid förprövninhen kontrolleras bara den nya byggnaden. Där emot så ska alltid djurskyddslagen med föreskrifter följas ändå. Föreskrifterna är reviderade ganska nyligen och man har ändrat kravet på lägsta takhöjd som förut var lägsta takhöjd 2,20 och hästar högre än d-ponny krävdes 1,5 *mkh. Nu har man tagit bort 2,20 som lägsta krav utan det är 1,5*mkh som gäller även för små hästar.
 
Vid förprövninhen kontrolleras bara den nya byggnaden. Där emot så ska alltid djurskyddslagen med föreskrifter följas ändå. Föreskrifterna är reviderade ganska nyligen och man har ändrat kravet på lägsta takhöjd som förut var lägsta takhöjd 2,20 och hästar högre än d-ponny krävdes 1,5 *mkh. Nu har man tagit bort 2,20 som lägsta krav utan det är 1,5*mkh som gäller även för små hästar.
Det betyder alltså att du kan ha hästar med en mkh på max 136,6 cm i stallet. Tänk på att man mäter från bädden, så i realiteten får hästarna vara lite lägre ändå tyvärr
 
Det betyder alltså att du kan ha hästar med en mkh på max 136,6 cm i stallet. Tänk på att man mäter från bädden, så i realiteten får hästarna vara lite lägre ändå tyvärr
Jo, jag vet hur reglerna ser ut. Mina hästar är mellan 133 och 143, och hela poängen med att bygga nytt i ladan är att lösa takhöjdsproblemet.
 
Jo, jag vet hur reglerna ser ut. Mina hästar är mellan 133 och 143, och hela poängen med att bygga nytt i ladan är att lösa takhöjdsproblemet.
Vid en djurskyddskontroll får du nerslag på takhöjden om du har högre hästar än som är godkänt enligt lagstiftningen. Så, det enkla svaret är egentligen att du inte får ha dina större hästar i det stallet nu eller för fem år sedan heller oavsett om du förprövar ett nytt stall. Hur som helst är det befintliga stallet inget de tittar på i samband med förprövningsbesiktningen. Där emot kan de kombinera besiktningen med en djurskyddskontroll och då tittar de på hela anläggningen.
 
Jo, jag vet hur reglerna ser ut. Mina hästar är mellan 133 och 143, och hela poängen med att bygga nytt i ladan är att lösa takhöjdsproblemet.
Vid en djurskyddskontroll får du nerslag på takhöjden om du har högre hästar än som är godkänt enligt lagstiftningen. Så, det enkla svaret är egentligen att du inte får ha dina större hästar i det stallet nu eller för fem år sedan heller oavsett om du förprövar ett nytt stall. Hur som helst är det befintliga stallet inget de tittar på i samband med förprövningsbesiktningen. Där emot kan de kombinera besiktningen med en djurskyddskontroll och då tittar de på hela anläggningen.
 
Vid en djurskyddskontroll får du nerslag på takhöjden om du har högre hästar än som är godkänt enligt lagstiftningen. Så, det enkla svaret är egentligen att du inte får ha dina större hästar i det stallet nu eller för fem år sedan heller oavsett om du förprövar ett nytt stall. Hur som helst är det befintliga stallet inget de tittar på i samband med förprövningsbesiktningen. Där emot kan de kombinera besiktningen med en djurskyddskontroll och då tittar de på hela anläggningen.
Jo, jag är helt medveten om att jag inte får det. Min fråga var om det automatiskt görs en kontroll av den befintliga anläggningen när jag ansöker om förprövning. Det kan nämligen för min del påverka i vilken ordning jag gör saker.
 
Jo, jag är helt medveten om att jag inte får det. Min fråga var om det automatiskt görs en kontroll av den befintliga anläggningen när jag ansöker om förprövning. Det kan nämligen för min del påverka i vilken ordning jag gör saker.
Nej det görs inte automatiskt.
 
Jag skulle säga att det beror helt på vilken Länsstyrelse man har (eller vilken person där). Det finns alldeles för många sätt att göra det på. Så kontakta dem är mitt råd.
Det är ju helt ärligt det jag inte vill i det här läget - dvs ringa och säga typ "Hej, jag har ett stall som jag inte får ha mina hästar i, så nu vill jag bygga ett nytt, kommer ni att titta på mitt befintliga stall när jag ansöker om förprövning?". Därav min fråga här. Tanken på sikt är att både fixa nya boxar i ladan OCH att justera takhöjden i gamla stallet, men jag vill helst inte få en "onödig" djurskyddskontroll (med garanterad anmärkning på takhöjden) bara för att jag frågar eller för att jag har dålig timing vad gäller ansökan om förprövningen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 165
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 466
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp