Bukefalos 28 år!

Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

landsbygdsbo

Trådstartare
Handlingsutrymme för skyddsjakt på varg 2012:

25 vargar i mellersta förvaltningsområdet: Västra Götaland, Värmland, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävelborg
7 vargar i norra förvaltningsområdet: Jämtland
Årets beslut om handlingsutrymme om totalt 32 vargar innebär en ökning av vargar som kan fällas vid skyddsjakt. Förra året var handlingsutrymmet 12 vargar, vilket visade sig vara lågt för det behov som uppkom under 2011.
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men jag hoppas att du fattar att dina stolliga förslag inte innefattas i begreppet skyddsjakt!
Hoppas du inser att tokar som du minskar förhandlingsutrymmet för de som verkligen har behov att skydda sina djur.
Ingen licensjakt!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

För min del är det inte minsta konstigt att utrymme för skyddsjakt ökar när licensjakten ligger vilande.:devil:
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men jag hoppas att du fattar att dina stolliga förslag inte innefattas i begreppet skyddsjakt!
Hoppas du inser att tokar som du minskar förhandlingsutrymmet för de som verkligen har behov att skydda sina djur.
Ingen licensjakt!
PL

Läs vad jag har skrivit, står det något om licensjakt?
Nä tänkte väl det.

Att jag sedan betraktas som tok för att jag citerar en myndighet säger väl det mesta om dig egentligen.:rofl:
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

För min del är det inte minsta konstigt att utrymme för skyddsjakt ökar när licensjakten ligger vilande.:devil:

Inte för min del heller när man samtidigt bör ha i åtanke antalet föryngringar i vargpopulationen.
Naturvårdsverket och länstyrelserna får nog punga ut med vilskadeersättningar så det räcker o blir över...;)
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Vad är det för ersättning som ges ut för att man skadat sig när man vilat ?
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Det är ju alldeles utmärkt att den borttagna licensjakten har den effekten. Då kan ju de vargar som ställer till problem eller är skadade på något sätt tas bort och vi får en friskare och mer funktionell vargstam. Med licensjakt blev det ju ett urskiljningslöst skjutande är många värdefulla individer dödades.
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Nej du betraktas som tok för dina stolliga idéer om hur du skall kunna komma undan med tjuvjakt på varg. O en massa andra konstigheter att komma åt ryttare på din mark mm mm. Saker som ingen normal människa skulle sitta hemma o fundera ut.
PL
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men en vettig skyddsjakt måste ju bygga på ett förtroende för den som har vapen!
Hur skall det fungera med folk som l.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Jo det kan man ju verkligen fundera över. Den typ av skyddsjakt jag tänker på har ju inget att göra med hanns idéer att göra utan med kontrollerad jakt på bestämda individer som av någon anledning har ett beteende som varken gynnar vargpopulationen eller de som bor i området. Man kan ju då också ta hänsyn till hur viktiga de olika individerna är för den genetiska variationerna. Licensjakt på den lilla och känsliga population som finns känns helt vansinnigt men däremot kan man ju behöva ta bort enstaka individer.
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Nej du betraktas som tok för dina stolliga idéer om hur du skall kunna komma undan med tjuvjakt på varg. O en massa andra konstigheter att komma åt ryttare på din mark mm mm. Saker som ingen normal människa skulle sitta hemma o fundera ut.
PL

Så du kommenterar naturvårdsverkets utspel med att lufta dina personliga åsikter om mig?

Skoj, att njag åtnjuter en så stor betydelse i ditt liv att du inte kan låta bli att kommentera mig istället för vad som skrivs..:rofl::rofl:
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men en vettig skyddsjakt måste ju bygga på ett förtroende för den som har vapen!
Hur skall det fungera med folk som l.
PL

Jag som trodde att en verklig skyddsjakt hängde på ett verkligt behov, inte vad Lundin anser om mig...tänk vad man får läsa:rofl::rofl:
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Jo det kan man ju verkligen fundera över. Den typ av skyddsjakt jag tänker på har ju inget att göra med hanns idéer att göra utan med kontrollerad jakt på bestämda individer som av någon anledning har ett beteende som varken gynnar vargpopulationen eller de som bor i området. Man kan ju då också ta hänsyn till hur viktiga de olika individerna är för den genetiska variationerna. Licensjakt på den lilla och känsliga population som finns känns helt vansinnigt men däremot kan man ju behöva ta bort enstaka individer.

De flesta inser nog att hela tanken bakom "skyddsjakten" är en beståndskontrollerande verksamhet som EU ska (hoppas man godkänna)

Det handlar ju om en preventiv skyddsjakt på individer som antingen förorskat skada eller att man räknar med att de ska förorsaka skada.

Normalt sett torde ju skyddsjakt vara att slå ut individer som förorsakar, dvs akut angripertamdjur.
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Verklig skyddsjakt är en sak, de fantasier du framfört om olagligheter du tror dig kunna komma undan med är ngt helt annat!
PL
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Verklig skyddsjakt är en sak, de fantasier du framfört om olagligheter du tror dig kunna komma undan med är ngt helt annat!
PL

Jag läste igen det hela mer nogrant och finner till min glädje att naturvårdsverket gått på min linje:rofl::rofl: Det vill säga att man fört ner beslutanderätten ner till de lokala länstyrelserna. Inte illa , inte illa.

Hur ska du kommentera det?
Med ytterligare åsikter om mig? haha....
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Det är väl helt OK, Tror inte att de är mer benägna att tro på tjuvjakt under förespegling av skyddsjakt.
PL
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Tjyvjakt = olaga jakt antingen under ej lovlig tid, olovlig plats och eller jakt på olovligt vilt.

Skyddsjakt kan vara när man skjuter en varg som befinner sig inne i en hage med ex. getter eller får.

Skulle jag skjuta en varg så skulle det inte ske på olovlig plats eftersom jag är jakträttsinnehavare.
Det skulle heller ej passa på olovlig tid eller olovligt vilt eftersom jag bara skulle skjute en varg som direkt står i begrepp att anfalla och riva tamdjur.
Vilket jag har rätt till enligt de nya reglerna ;o)
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men du har ju tydligt deklarerat hur du avsiktligt skulle sätta upp en situation med levande åtel, solklart olovlig jakt även om det inte skulle gå att bevisa!
PL
 
Sv: Naturvårdsverket släpper villkoren för 2012:års skyddjakt på varg

Men du har ju tydligt deklarerat hur du avsiktligt skulle sätta upp en situation med levande åtel, solklart olovlig jakt även om det inte skulle gå att bevisa!
PL

Och jag har bevisat att det inte är olagligt!!
Det var ju själva kärnat i det hela.
Att inom lagens råmärken använda regelverket till ens egna syften.

Lagen förbjuder mig att åtla med levande bete, dvs att tjudra en get i skogen på gammalt storviltsjaktsmaner och medhjälp av det arrangemanget skjuta en varg.

Men den förbjuder banne mig inte att fixa till en hage i skogen där jag under djurskyddsformer håller getter.

Jag har full rätt att skydda dem med vapen i hand.

Om inte vilka paragrafer förbjuder mig?:cool:
 

Liknande trådar

Äldre Det finns 847 övergivna spökhus runt om i landet enligt lantmäteriet. Intresset för att köpa ett spökhus har blivit en trend. Det är det...
2
Svar
25
· Visningar
4 693
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp