Nedbrytningsbar plast

Piek

Trådstartare
Hur fungerar det när den ändå ska sorteras som plast? Är det bättre för miljön eller är det bara fina ord?
 
Hur fungerar det när den ändå ska sorteras som plast? Är det bättre för miljön eller är det bara fina ord?
Jag skulle anta att den bryts ned snabbare än vanlig plast. Så om den skulle råka hamna i naturen eller så, så skulle den åtminstone försvinna till slut. Medan vanlig plast kan vara kvar i typ hundra år om inte mer :meh:
 
Läste nyligen om ett test där de lagt dem i olika miljö (nedgrävd i jorden, i havsvatten etc)
Det var olika för olika plaster och beroende på vilken miljö de hamnar i. En påse kunde ligga flera år och fortfarande hålla för att lastas full när de grävde upp den. Förstod som att det var ett ord som kunde betyda väldigt olika saker i praktiken (att den teoretiskt kan brytas ner i någon biologisk miljö, ospecificerat vilken och på vilken tid) Kontentan var att det är lika viktigt att den plasten inte hamnar i naturen som annan plast. Men om den ändå gör det av misstag så kan det (kanske) bli lite bättre. Och att beteckningen inte ska förväxlas med t.ex. komposterbar som är tydligare om vad för nedbrytning som ska kunna ske.

Spärrad artikel och jag har inte tillgång till pappersversionen som jag läste. https://www.nyteknik.se/premium/bio...tfarande-hel-efter-tre-ar-i-havsmiljo-6956758 Kanske går att googla fram någon annan källa. Var ev. en norsk undersökning, men inte säker på att det är ett korrekt minne.
 
Läste nyligen om ett test där de lagt dem i olika miljö (nedgrävd i jorden, i havsvatten etc)
Det var olika för olika plaster och beroende på vilken miljö de hamnar i. En påse kunde ligga flera år och fortfarande hålla för att lastas full när de grävde upp den. Förstod som att det var ett ord som kunde betyda väldigt olika saker i praktiken (att den teoretiskt kan brytas ner i någon biologisk miljö, ospecificerat vilken och på vilken tid) Kontentan var att det är lika viktigt att den plasten inte hamnar i naturen som annan plast. Men om den ändå gör det av misstag så kan det (kanske) bli lite bättre. Och att beteckningen inte ska förväxlas med t.ex. komposterbar som är tydligare om vad för nedbrytning som ska kunna ske.

Spärrad artikel och jag har inte tillgång till pappersversionen som jag läste. https://www.nyteknik.se/premium/bio...tfarande-hel-efter-tre-ar-i-havsmiljo-6956758 Kanske går att googla fram någon annan källa. Var ev. en norsk undersökning, men inte säker på att det är ett korrekt minne.

Vad intressant! Jag hörde att Icas nya fruktpåsar skulle kunna brytas ner på två eller om det var tre veckor. Det lät lite för bra för att vara sant tyckte jag...

Är det någon som vet något som återvinningen? Blir det mindre utsläpp vid förbränningen jämfört med vanlig plast?
 
Läste nyligen om ett test där de lagt dem i olika miljö (nedgrävd i jorden, i havsvatten etc)
Det var olika för olika plaster och beroende på vilken miljö de hamnar i. En påse kunde ligga flera år och fortfarande hålla för att lastas full när de grävde upp den. Förstod som att det var ett ord som kunde betyda väldigt olika saker i praktiken (att den teoretiskt kan brytas ner i någon biologisk miljö, ospecificerat vilken och på vilken tid) Kontentan var att det är lika viktigt att den plasten inte hamnar i naturen som annan plast. Men om den ändå gör det av misstag så kan det (kanske) bli lite bättre. Och att beteckningen inte ska förväxlas med t.ex. komposterbar som är tydligare om vad för nedbrytning som ska kunna ske.

Spärrad artikel och jag har inte tillgång till pappersversionen som jag läste. https://www.nyteknik.se/premium/bio...tfarande-hel-efter-tre-ar-i-havsmiljo-6956758 Kanske går att googla fram någon annan källa. Var ev. en norsk undersökning, men inte säker på att det är ett korrekt minne.
Hm. Hur kan de då kalla den nedbrytbar? :cautious:
 
Hm. Hur kan de då kalla den nedbrytbar? :cautious:

Vad jag förstått är den nedbrytbar under mer industriell kompostering/nedbrytningsprocess. Exakt vad det innebär har jag inte riktigt koll på dock. Naturen eller en vanlig varmkompost lär det ju inte vara i alla fall.

Hamnar denna typen av plast i återvinningen så kan det nog också ställa till problem.
 
Vad jag förstått är den nedbrytbar under mer industriell kompostering/nedbrytningsprocess. Exakt vad det innebär har jag inte riktigt koll på dock. Naturen eller en vanlig varmkompost lär det ju inte vara i alla fall.

Hamnar denna typen av plast i återvinningen så kan det nog också ställa till problem.
:meh:

Men bättre än vanlig plast då antar jag, alltid något.
 
:meh:

Men bättre än vanlig plast då antar jag, alltid något.

Tja, om du har tänkt slänga den i naturen är den väl (marginellt) bättre, dock inte om den hamnar i vatten. Råkar den hamna i plaståtervinning kan mängder av plastmaterial bli tvunget att kasseras, och går den till förbränning är miljönyttan med att välja "nedbrytbar" plast noll. Den borde förbjudas ärligt talat. :down:
 
Ett stort problem med nedbrytbar plast är att den blir till mikroplast när den bryts ner i naturen.
Nu ska ju plast inte vara i naturen alls, men den verkar hamna där ändå..
 
Nedbrytbar plast ”förgiftar” återvinningsflödet, och vid en halt på mer än 2% förstör den kvaliteten helt på det återvunna materialet.
Nedbrytbarheten är vanligtvis extremt begränsad till en väl definierad miljö, oftast genom industriell kompostering. I Sverige har vi mycket begränsad industriell kompostering. Vårt matavfall går till biogas, och där förstör de bionedbrytbara material också, genom att utrustningen måste rengöras manuellt från påsar som fastnat. I rötningsprocessen bryts de bionedbrytbara materialen inte ner alls.
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
566
Senast: Görel
·
Mat Jag har några urbrunna ljusglas som jag tycker är väldigt charmiga, och skulle vilja ha som dricksglas. Plast använder jag bara sådant...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
792
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp