Nekad på grund av körkortet

Lillefrun

Trådstartare
Jag är så irriterad,jag skulle sälja min gamla cykel men när vi skulle skriva på papperna i den lilla butiken där ägaren sett mig gå och cykla förbi i 11,5 år så blev jag helt ställd. Han stirrade på kortet och sa ”Det är inte du” och upprepade det tio gånger till och började spåna i om det var min mamma på kortet (var 28 när kortet togs…)Han vägrade göra affär med mig. Till sist gick han med på det men muttrade surt.

Jag kan lätt använda körkortet överallt där det behövs inklusive sjukvård och apotek. Och vem ser exakt lika dan ut nu som för 6år sedan? Han var så dryg och började säga att jag stulit cykeln. Jag ville bara gå men ville också bli av med cykeln, men är lite skakig efter att antagits vara en cykeltjuv med fejk id.

Ser ni med lite äldre leg likadana ut som på kortet?
 
Jag är så irriterad,jag skulle sälja min gamla cykel men när vi skulle skriva på papperna i den lilla butiken där ägaren sett mig gå och cykla förbi i 11,5 år så blev jag helt ställd. Han stirrade på kortet och sa ”Det är inte du” och upprepade det tio gånger till och började spåna i om det var min mamma på kortet (var 28 när kortet togs…)Han vägrade göra affär med mig. Till sist gick han med på det men muttrade surt.

Jag kan lätt använda körkortet överallt där det behövs inklusive sjukvård och apotek. Och vem ser exakt lika dan ut nu som för 6år sedan? Han var så dryg och började säga att jag stulit cykeln. Jag ville bara gå men ville också bli av med cykeln, men är lite skakig efter att antagits vara en cykeltjuv med fejk id.

Ser ni med lite äldre leg likadana ut som på kortet?
En sådan grej hade ju jag tagit till lokaltidningen :D Jag har aldrig blivit nekad när jag varken rest eller gjort något annat för att legitimerat mig, dottern tog de en extra titt på när vi skulle till London, men blev genomsläppt i alla fall, hennes pass var då skaffat strax före hon fyllde ett och hon var fem när vi åkte till London, lite större skillnad :-D. Mitt körkort nu är nio år gammalt. Nä, jag hade blivit ruskigt irriterad faktiskt. Och vaddå stulit cykeln? Det är väl legget du har stulit i så fall. Jisses vilket stolpskott.
 
Jag är så irriterad,jag skulle sälja min gamla cykel men när vi skulle skriva på papperna i den lilla butiken där ägaren sett mig gå och cykla förbi i 11,5 år så blev jag helt ställd. Han stirrade på kortet och sa ”Det är inte du” och upprepade det tio gånger till och började spåna i om det var min mamma på kortet (var 28 när kortet togs…)Han vägrade göra affär med mig. Till sist gick han med på det men muttrade surt.

Jag kan lätt använda körkortet överallt där det behövs inklusive sjukvård och apotek. Och vem ser exakt lika dan ut nu som för 6år sedan? Han var så dryg och började säga att jag stulit cykeln. Jag ville bara gå men ville också bli av med cykeln, men är lite skakig efter att antagits vara en cykeltjuv med fejk id.

Ser ni med lite äldre leg likadana ut som på kortet?
Mitt är hyfsat nytt och ändå fått kommentaren "det ser inte ut som du?" :rofl:
 
Osäker på hur jag själv hade reagerat, kan få ett himla humör och gillar inte att bli oskyldigt anklagad för något. Kan hända jag störtat ut därifrån och sen varit skitsur för att jag inte fått sålt cykeln 😅🙈

Men också, vilken gubbe...om han nu trodde du stulit cykeln skulle han väl inte köpt den av dig. Är det inte straffbart att köpa stöldgods?
 
Men vilken jävla tomte, rent ut sagt. Ja, cyklar stjäls väldigt ofta, men det är extremt otrevligt att gå på sådär och anklaga en helt oskyldig människa för att han verkar ha fått för sig att man ska vara en exakt kopia av sin körkortsbild irl. Jag hade nog lackat ur och tackat för mig, för jag gör inte affärer med rövhål. :devil:

Jag är tydligen lik mig för jag har aldrig fått några kommentarer, som mest har de tittat några sekunder extra på bilden. Det kan jag ändå förstå, speciellt med mitt gamla kort för där hade jag axellångt hår och nu når det inte ens nedanför öronen.

Det skiljer sig nog en hel del vad folk tittar på för att känna igen ansikten, vilket får mig att undra en sak: får de som ska kolla leg i jobbet någon slags utbildning, eller är det helt upp till individen hur de ska göra?
 
Men vilken jävla tomte, rent ut sagt. Ja, cyklar stjäls väldigt ofta, men det är extremt otrevligt att gå på sådär och anklaga en helt oskyldig människa för att han verkar ha fått för sig att man ska vara en exakt kopia av sin körkortsbild irl. Jag hade nog lackat ur och tackat för mig, för jag gör inte affärer med rövhål. :devil:

Jag är tydligen lik mig för jag har aldrig fått några kommentarer, som mest har de tittat några sekunder extra på bilden. Det kan jag ändå förstå, speciellt med mitt gamla kort för där hade jag axellångt hår och nu når det inte ens nedanför öronen.

Det skiljer sig nog en hel del vad folk tittar på för att känna igen ansikten, vilket får mig att undra en sak: får de som ska kolla leg i jobbet någon slags utbildning, eller är det helt upp till individen hur de ska göra?
Jag har kollat leg i jobbet och aldrig fått någon utbildning.
På socialtjänsten har vi kopierat legget och kollat att namnteckningen är någorlunda lik.
 
Jag har själv inte haft problem, men däremot kommer jag ihåg att min syster blev nekad på grund av att hon var för olik sig. Just när hon tog kortet var hon blond, men kort därefter gick hon tillbaka till att ha brunt hår.

Skulle jag visa upp leg just nu, kanske jag skulle kunna bli nekad, man ser rätt annorlunda ut med skägg och utan.
 
Jag ser nog ganska lik ut både på mitt nuvarande körkort (från 2018) och på det tidigare som är gjort 2008. Har ärligt talat inte förändrats så mycket utseendemässigt sen jag var nitton, och har samma frisyr och hårfärg och sådär. Vet däremot att min pappa dels blev väldigt mycket mer gråhårig samt rakade av sig mustaschen under en tioårsperiod som hans körkort varade. Han fick höra ibland att han inte var sig så lik, men de tittade samtidigt på året där det står när körkortet är utfärdat och såg att det var ett tag sen det togs och att den typen av åldrande ändå är helt normal på den tiden.
 
Jag har aldrig varit mig lik på körkortet. Klippte av håret från långt till kortkort precis efter jag fått mitt första körkort och när jag förnyat det med nytt foto 5 år senare så lät jag håret växa ut igen. :p Just nu har jag kort hår, men långt på körkortet. Har aldrig blivit nekad något eller fått frågan det verkligen är jag på bilden dock, vet inte riktigt hur jag skulle reagerat i så fall, jag hade nog också blivit arg. Vem ser likadan ut i flera år, man kan ju inte hålla på och byta körkort så fort man byter frisyr eller nåt...
 
Jag är inte det minsta lik mitt körkortsfoto.
Håret är mycket mörkare, lockigare och grått. Jag har gått upp minst 20 kg och är 9 år äldre.
Har aldrig haft några problem att legitimera mig trots detta.
 
Hur vanligt är det att de kollar på fotot? 99,9 procent av alla gånger jag behöver visa leg så scannar de kortet? Kommer nog bara på när man blivit stannad i en poliskontroll eller när man som nittonåring försökte ta sig in på krogen. Pappa blev ifrågasatt när han skulle skaffa nytt pass, och då förstår jag att de tittar. Men annars, brukar era bilder bli studerade?
 
Hur vanligt är det att de kollar på fotot? 99,9 procent av alla gånger jag behöver visa leg så scannar de kortet? Kommer nog bara på när man blivit stannad i en poliskontroll eller när man som nittonåring försökte ta sig in på krogen. Pappa blev ifrågasatt när han skulle skaffa nytt pass, och då förstår jag att de tittar. Men annars, brukar era bilder bli studerade?
Ja faktiskt så tittar dom ibland när jag ska hämta ut paket och kanske någon mer gång men inte är det ofta. Kanske har dom lärt sig att titta snabbt eller så litar dom bara på scannern.
 
Jag ångrar att jag sålde cykeln till surgubben, jag har alltid tyckt att han är skum men han hjälper till med lite ditt och datt ibland utöver vad han behöver så jag har accepterat att han aldrig svarar när man frågar saker och att han muttrar och är en svindlare, nu är jag mer irriterad.

Jag kan omöjligen se exakt likadan ut 6 år efter fotot togs men det är ju ändå jag men enligt honom är den versionen av mig som är på kortet mamma till mitt nuvarande jag. Förstår inte riiiiiktigt hur han fick ihop den ekvationen😅
 
Hur vanligt är det att de kollar på fotot? 99,9 procent av alla gånger jag behöver visa leg så scannar de kortet? Kommer nog bara på när man blivit stannad i en poliskontroll eller när man som nittonåring försökte ta sig in på krogen. Pappa blev ifrågasatt när han skulle skaffa nytt pass, och då förstår jag att de tittar. Men annars, brukar era bilder bli studerade?

Scannern kan ju bara ge personuppgifterna som står på körkortet, att det faktiskt är ditt leg finns inget sätt att avgöra utan att titta på bilden och jämföra med den som står framför. (Det är därför det bara är pass eller leg med biometriska data som är godkänt i vissa sammanhang.)

Tekniskt sett har de alltså gjort fel om de inte kollat på kortet alls. Jag får så gott som alltid visa leg på Systemet tex, och de kollar alltid på bilden. Scannar kortet gör man för att checka mot tex kundregister (och för att spara uppgifterna).
 
Scannern kan ju bara ge personuppgifterna som står på körkortet, att det faktiskt är ditt leg finns inget sätt att avgöra utan att titta på bilden och jämföra med den som står framför. (Det är därför det bara är pass eller leg med biometriska data som är godkänt i vissa sammanhang.)

Tekniskt sett har de alltså gjort fel om de inte kollat på kortet alls. Jag får så gott som alltid visa leg på Systemet tex, och de kollar alltid på bilden. Scannar kortet gör man för att checka mot tex kundregister (och för att spara uppgifterna).
Jag visar mest leg när jag hämtar ut paket så det kanske är därför (plus att jag gör det på mitt lokala Ica där de liksom vet att det är jag).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp