Bukefalos 28 år!

C

chira

Imorrn är det återbesök hos veterinären. Tösen har nu haft totalboxvila i tre veckor. Förhoppningsvis säger de att hon ska få börja komma ut och gå lite grann. MEN hon kommer vara helt tokig. Det här är en häst som verkligen inte klarar av att vara stilla så nu har hon energi så jag vet inte vad. Ska vi ut och gå kommer det inte att vara enkelt. springande och rädd för allt är vad det kommer bli. Och just nu känner jag att jag inte kommer att klara av henne! Det blir så fruktansvärt mycket häst när hon blir sån och jag är liten och kan inte hålla henne. Jag vet inte hur jag ska göra. Systern kommer inte hem förren i slutet av maj och det finns ingen annan hästvan här som kan hjälpa mig med promenaderna.
Nån som har nått tips på vad man kan tänka på för att det ska bli lite lättare att hålla henne?
 
Sv: Nervös!

Du kan inte gå med henne i en padock eller ridhus i början? Där det är inhägnat? Jag hade inte tillgång till de när jag gick med min valack, han ville bara springa och blev rädd för allt, gick med han i hagen de första dagarna sen gick jag en runda som han kände igen sen ökade jag. Dock var han ganska stirrig ändå men jag hade kedja och träns. man kan inte få lugnande annars?
 
Sv: Nervös!

Har tänkt att börja i hagen. Sen gå korta svängar i skogen där det inte är allt förmycket bilar och liv.
 
Sv: Nervös!

Jag hade spärrat av halva ridhuset och gått runt med henne där inne, utan att ha andra hästar i närheten. Om hon sliter sig kan hon ju inte springa så långt. Ta på henne tränset och ta kanske ett extra grimskaft också bara för kontrollkänslans skull.
 
Sv: Nervös!

Jag hade också en sån häst att promenera, och henne ledde jag i träns och kedja med longerlina, och jag hade på mig säkerhetsväst och hjälm. Hade även med ett kort spö för att kunna vända henne ifrån mig om det skulle behövas. De går säkert hur bra som helst, men man bör ändå tänka på sin egen säkerhet först. De går säkert jättebra. Tänk på att va lugn själv bara. Lycka till!
 
Sv: Nervös!

Hej!
Du kanske kan be veterinären att skriva ut lugnande som man ger innan de ska ut och promenera.
På det sättet slipper du massor med vilda överraskningar!
Hälsningar Nadira!
 
Sv: Nervös!

nu blev det inte som jag hoppats, skadan var värre så 2 månader till i box, och hoppas inte för mycket sa hon :(
 
Sv: Nervös!

Vad tråkigt :( hoppas hon blir bättre om två månader.
 
Sv: Nervös!

tre månader i boxvila! det låter som en allvarlig skada. hur tar hon boxvilan och vågar man fråga vad som hänt?
 
Sv: Nervös!

nämen gud så hemskt, :(
får man fråga vad det är som har hänt, ?:/
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp