Bukefalos 28 år!

”Ni behöver inte rätta mig för jag har inte fel”

Det handlar inte om vilken utrustning du har - vill du bli bättre med din ridning måste du orka att se sanningen och få den omtalad för dig. Ridsports gästkrönikör Björn Svensson pratar om träning, och då i synnerhet markarbete.
 
Så sant!
Nuförtiden känns det som att det är många yngre som inte förstår vikten av dressyr om man vill tävla i hoppning.

( Jag drar inte alla över en kam. Det finns många som verkligen bryr sig och tränar på ett bra och hållbart sätt❤️)
 
Så sant!
Nuförtiden känns det som att det är många yngre som inte förstår vikten av dressyr om man vill tävla i hoppning.

( Jag drar inte alla över en kam. Det finns många som verkligen bryr sig och tränar på ett bra och hållbart sätt❤️)
De flesta hoppryttarna jag ser är förfärligt dåliga på markarbete/dressyr. Väldigt få man ser som har en mjuk och genomarbetad häst. 🙁
 
De flesta hoppryttarna jag ser är förfärligt dåliga på markarbete/dressyr. Väldigt få man ser som har en mjuk och genomarbetad häst. 🙁
Få som rider dressyrlektioner också. När jag var ung (då hoppade jag mest) så var det ändå självklart att rida dressyr/markarbete för tränare.
 
Få som rider dressyrlektioner också. När jag var ung (då hoppade jag mest) så var det ändå självklart att rida dressyr/markarbete för tränare.
Jag vet! En kompis som jobbar med att rida och tävla och tar rätt mkt betald för det frågade mig om jag kunde hjälpa och se vad som var ”fel” på en häst den hade och när jag red hästen så sa jag ärligt att jag tyckte den var för dåligt genomarbetad, ojämn i kroppen och behöver mjukas upp och bli mer jämn. Detta var ändå en häst som gick 140(!) och jag föreslog att hitta en dressyrtränare som kunde hjälpa till. Kompisen blev otroligt kränkt och pratade typ inte med mig på en månad men sen kom den och sa stolt att den hade markarbetat satan. Kändes det någon skillnad? Njaaa🙈
Jag tycker många är ganska bra på att rida på hinder och hoppa så att säga men resten är katastrof. Bara för man kan hoppa högt innebär det inte att man kan arbeta en häst rätt😅
Tror det var förra året på Elmia som domarna kritiserade just detta också och det ska ju vara bland ”dom bästa” unghästarna som går där.
 
Jag vet! En kompis som jobbar med att rida och tävla och tar rätt mkt betald för det frågade mig om jag kunde hjälpa och se vad som var ”fel” på en häst den hade och när jag red hästen så sa jag ärligt att jag tyckte den var för dåligt genomarbetad, ojämn i kroppen och behöver mjukas upp och bli mer jämn. Detta var ändå en häst som gick 140(!) och jag föreslog att hitta en dressyrtränare som kunde hjälpa till. Kompisen blev otroligt kränkt och pratade typ inte med mig på en månad men sen kom den och sa stolt att den hade markarbetat satan. Kändes det någon skillnad? Njaaa🙈
Jag tycker många är ganska bra på att rida på hinder och hoppa så att säga men resten är katastrof. Bara för man kan hoppa högt innebär det inte att man kan arbeta en häst rätt😅
Tror det var förra året på Elmia som domarna kritiserade just detta också och det ska ju vara bland ”dom bästa” unghästarna som går där.
Lite pinsamt att inte ngn som jobbar med hästar kan inse så grundläggande saker :crazy:

Jag står på jättestor anläggning där merparten är hoppryttare. Alla sorter finns ju såklart men en del hoppryttares "dressyrpass" verkar gå ut på att galoppera i något slags skentempo på diagonalerna och göra tusen byten fram och tillbaka😅

Sen finns det en del som ser ut att ha superfint genomridna hästar också såklart!
 
Lite pinsamt att inte ngn som jobbar med hästar kan inse så grundläggande saker :crazy:

Jag står på jättestor anläggning där merparten är hoppryttare. Alla sorter finns ju såklart men en del hoppryttares "dressyrpass" verkar gå ut på att galoppera i något slags skentempo på diagonalerna och göra tusen byten fram och tillbaka😅

Sen finns det en del som ser ut att ha superfint genomridna hästar också såklart!
Väldigt!
Personen kände inte ens till utbildningsskalan och skulle hellre dö än att dressyrträna..Ingen jag känner att jag vill lämna hästar till direkt..🙈
Åh, herregud😅
Jo såklart, får väl inte nämna namn men en viss ung manlig hoppryttare som gjorde bra i från sig på bland annat breeders i år rider helt fantastiskt. Alla hästarna ser så mjuka och fina ut. 👌👌
 
Alltså visste ni inte att hopphäst blir förstörda av dressyr?!?*

Obs! Ej min åsikt utan åsikt som blivit uttryckt i min närvaro
Jag lånade ut en *väldigt* duktig dubbeldiplom-ponny för många år sedan
Fick tillbaka ett stelt vrak som bara kunde hoppa, hens tränare sa att "musklerna blev för långa" av att rida dressyr, så det gick inte utan att förlora resultaten i hoppningen :confused:
 
Jag lånade ut en *väldigt* duktig dubbeldiplom-ponny för många år sedan
Fick tillbaka ett stelt vrak som bara kunde hoppa, hens tränare sa att "musklerna blev för långa" av att rida dressyr, så det gick inte utan att förlora resultaten i hoppningen :confused:
Musklerna blev för långa? What?🧐🤨
 
  • Haha
Reactions: fio
Jag lånade ut en *väldigt* duktig dubbeldiplom-ponny för många år sedan
Fick tillbaka ett stelt vrak som bara kunde hoppa, hens tränare sa att "musklerna blev för långa" av att rida dressyr, så det gick inte utan att förlora resultaten i hoppningen :confused:
Jag har bara haft dressyrhästar där majoriteten av passen varit dressyrpass eller i naturen. Hoppning har varit ett pass varannan vecka kanske. Det har räckt utmärkt för att de, trots både dressyrstam och hopplös pilot, skulle hoppa finfint. Visst hade vi inte vunnit några SM men vi blev ändå ofta medlurade på diverse lagtävlingar för att vi var ett av de bättre ekipagen på klubben.

Om hoppavlade /multitalang-hästar behöver träna på själva hoppmomentet betydligt mer än det för att hoppningen inte ska "bli förstörd" så känns det som något har blivit tokigt någonstans.
Sen skulle jag som ryttare absolut behövt hoppträna betydligt mer för att kompensera för bristande talang inom området men det är en helt annan sak.
 
Alltså visste ni inte att hopphäst blir förstörda av dressyr?!?*

Obs! Ej min åsikt utan åsikt som blivit uttryckt i min närvaro
Det här har jag oxå hört i flera år. Det finns faktiskt en poäng i och en ganska logisk förklaring till detta.

Dressyr i sig förstör naturligtvis inte hästen! Det är ryttarens oförmåga att rida dressyr på ett bra vis som förstör. Beror ju mest på att dom flesta sitter med handbromsen i och drar hästen i munnen, tar bort galoppen och hästens förmåga att tänka själv och ta egna beslut.

Det här är ju oxå rätt vanligt problem i fälttävlan. Hästar som alltid hoppat felfritt börjar riva, trampa om och stanna när ryttarna ska ta dressyren till en högre nivå.

Det är en svårighet i sig att balansera av hur lydig hästen kan bli utan att plocka bort dens förmåga att tänka själv och ta egna beslut.

Det är enklare för en tränare att säga sluta rid dressyr för att det förstör hästen än att klara av att lära ut den balanseringen eller att slippa säga till ryttaren att du är skitkass på dressyr.;)
 
Det låter märkligt. Om jag inte missminner mig är det flera hoppryttare som förespråkar dressyrarbete. Jag har för mig att t ex Peder i intervjuer berättat att han emellanåt tränar för Kyra K.

Jag trodde dagens unga gjorde allt som idolerna gör, från samma bett till samma ridbyxor.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
379
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp