Bukefalos 28 år!

Ni med mjölkallergiska barn, hjälp!

jerseyko

Trådstartare
Under mellandagarna på dagis så vart dottern superdålig i magen, flera ggr om dagen och som vatten.
Stängt på bvc, men vi köpte hem mjölkfri välling och youghurt, havremjölk och böt ut alla mejeriprodukter vi har i maten till laktosfritt. 4e barnet så misstänker ju att de enda råd vi fått av bvc att utesluta mjölken till att börja med.

Hennes röda utslag på kinderna försvann och magen blev normal!
Igår råkade hon få mjölk på dagis, bra i magen men röd om kinderna.

Läser att småbarn inte kan vara överkänsliga mot laktos?

Finns de nån med allergibarn eller som är de själv som kan berätta lite hur kroppen funkar och vad man ska tänka på?
 
Min äldsta son, född 2004 reagerade länge på mjölkprodukter. Konstant superdålig i magen och ofta hemskickad för eventuell magsjuka. Vi fick rådet av BVC att göra precis som ni gjort, utesluta allt, och vi fick förbättring ganska snabbt.

BVC-läkaren fick skriva intyg på kostavvikelse till förskolan och sonen åt mjölkfritt i flera år. Någon gång runt 5 års ålder började vi testa mjölkprodukter igen och då klarade han av det, äter sen dess vanlig kost.
 
Var han dålig från födseln?

Dottern blir 2 år i maj och hon har aldrig haft problem med magen innan och ätit allt.
 
Mina två stora är allergiska mot mjölkprotein. Ingen av dem hade problem med magen från födseln, det kom först vid 5 års åldern på båda. Dock hade de rätt rejäla eksem som aldrig ville försvinna från 2,5 års ålder.

Först och främst så är ju laktos och mjölkprotein inte samma sak. Har man ett mjölkproteinallergiskt barn så måste ALLT mjölkprotein bort, det funkar alltså inte att köpa laktosfria produkter. Och mjölkprotein finns i väldigt många saker. Leverpastej, korv osv osv så det man ska tänka på är väl mest att läsa innehållsförteckningen på det mesta och välja havre/sojabaserade mejeriprodukter. Mjölk i innehållsförteckningarna går under en hel drös med olika namn, så man får ha lite koll.
Mjölkproteinallergi växer väldigt ofta bort säger vår läkare och nu senaste halvåret (barnen blir 10 och 8 i år) så har vi börjat introducera mjölk i maten igen. Peppar peppar har varken eksem eller magproblem kommit tillbaka.
 
Båda mina barn har varit mjölkallergiska från födseln. Första barnet åt vanlig kost mellan 1-1,5 års ålder innan han började på förskolan där han fick mjölkprodukter till frukost och alla mellanmål (fil/yoghurt). Det klarade han inte av och blev precis som du beskriver. Har sedan dess (blir fem i vår) ätit mjölkfritt på förskolan och hemma laborerar vi lite, för det är viktigt att han får i sig så mycket mjölk han klarar. Men det sköter vi själva. Lilla sonen (tre år nu i dagarna) har ätit helt mjölkfritt sedan han var några veckor gammal, men vi har börjat introducera mjölk för honom senaste halvåret. Det gör vi dock bara hemma.

Tänk på att skilja på mjölkallergi och laktosintolerans. Mjölkprotein (som man kan vara allergisk mot) finns i ALLA mjölkprodukter (även lakosfria). Det är ett protein som inte magen kan bryta ner vid allergi. Om man istället har en laktosintolerans så saknas ett enzym i magen som bryter ner mjölksockret. Det enzymet finns som medicin man kan ta också vill jag minnas. Två olika saker alltså, med olika symptom och olika behandlingar. Kort förklarat.

Hoppas ditt barn mår bättre oavsett vad det visar sig vara. :)
 
Mitt ex var laktosintolerant så att de är olika har jag koll på.
Hon har ätit laktosfri grädde i maten och korv, ingen reaktion på magen i alla fall.

Hon blir röd och torr på kinderna, ser ut som hon varit ute å blivit jättekall. Men inte lagt på minnet om hon blivit röd efter hon åt korv eller såsen.
 
Min lillasyster utvecklade laktosintolerans i den åldern (eller tja, mellan 2-4 års åldern), hon tålde ingenting som innehåll laktos. Det verkar dock som hon växte ur det vid 6-8 års åldern, även om hon själv fick för sig att laktosfri mjölk var godare läänge. :p

Minns inga symtom då det var 12 år sedan.
 
Min fick sojamjölk på recept/licens när han var ca 8 mån för att lugna ner magen men han blev inte utredd för allergi då. Han är allergisk mot annat idag som vuxen men inte mot mjölk.
 
Mina barn är laktosintoleranta. Vi har aldrig tagit något prov utan endast tagit bort laktosen och då har magarna fungerat igen. Men vi har det inte släkten, jag tål inte mjölkprotein men än så länge verkar de klara av det. Vi gjorde som du, uteslöt för att se om det blev bättre och det blev det ju.
 
Under mellandagarna på dagis så vart dottern superdålig i magen, flera ggr om dagen och som vatten.
Stängt på bvc, men vi köpte hem mjölkfri välling och youghurt, havremjölk och böt ut alla mejeriprodukter vi har i maten till laktosfritt. 4e barnet så misstänker ju att de enda råd vi fått av bvc att utesluta mjölken till att börja med.

Hennes röda utslag på kinderna försvann och magen blev normal!
Igår råkade hon få mjölk på dagis, bra i magen men röd om kinderna.

Läser att småbarn inte kan vara överkänsliga mot laktos?

Finns de nån med allergibarn eller som är de själv som kan berätta lite hur kroppen funkar och vad man ska tänka på?
Barn kan även tillfälligt reagera på mjölk om dom är sjuka tex.

Min treåring blir dålig i magen om han dricker ren mjölk annars är det inget problem. Det har han ärvt från mig.

Bara mjölken är processad på något sätt (kokt, som ost, filmjölk mm) så är det inga problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp