Ni med torvbädd. .

Wildchild_84

Trådstartare
Hur börjar jag för att få en bra torvbädd? Tanken är att den ska ligga till betes dags igen.

Jag kommer flytta till ett stall som använder torv så jag kommer börja med helt tom box, hur tar jag mig vidare? Har hört talas om stalosan under hela bädden, vad är detta och vad har det för syfte?

Har sedan hört att man krattar ut ev. "kisskullar" och sedan strör på kalk?

Tänker mig ha en hårt packad bädd och sedan ett lager med "lös" torv för att de ska bli mjukt, rätt eller fel?
Tackar för svar! :laugh:

Sv: Ni med torvbädd. .

Du behöver inte göra så mycket. Stalosan på golvet och sen torv på. Bädden kommer sig naturligt. Mocka bara ut bajjarna som i en vanlig spånbädd (sila dem i stallgrepen) Blir det väldigt blött någonstans i boxen så gräv ur lite, strö i stalosan och trampa i lite torr torv. Lägg in nytt ibland om det blir lite i bädden.

Lycka till i nya stallet // Voff

Jag hittade ett dokument på RS-produkters hemsida där de beskriver hur du anlägger en bädd. Kika där.

Vi brukar göra såhär:

Först stalosan, sedan ett rejält lager torv som man vattnar på så att den packas ordentligt, är det varmt och man har god tid på sig kan man vattna flera gånger. När bädden är fast kan man ställa in hästen.

Det viktigaste är att aldrig gräva i bädden! Ta bort bajs som ligger ovanpå och kiss om det är väldigt blött (klaskblött), lägg på en kärra ny torr torv om det behövs och jämna till hela bädden varje gång du mockar så att det inte blir "toppar och dalar".

Har hört talas om mask i bädden, hur är de med det? Hur pass vanligt är det och hur förebygger man det? Var finns stalosan att köpa?

Mask :eek: ???

Har haft torvbädd i 14 år och aldrig sett en mask. Men så avmaskas hästarna som de ska också. Och daggmaskar har då inte hittat in i några stall. Däremot så bänner dyngstacken fort med torv och blir fin mull så där finns det maskar.

Provade de två första åren att aldrig ta ut någon torv. Inte ens det allra våtaste slasket. Det blev en väldigt låg takhöjd tillslut i stallet så jag tar numera ut det som är dyngsurt. Har ändå en kompakt och jämn bädd på ca 2 dm som suger bra och är lättskött. Men måste man gräva så måste man också ha i stalosan och fylla igen noga. Jag köper stalosanet på Granngården.

jag har samma problem, ska åxå flytta till ett nytt stall där dom har torv, har aldrig haft det i mitt stall utan har bara haft spån och halm, har alltid tagit ut allt smutsigt. aldrig haft "bädd" så jag är ett stort frågetecken jag med :O

Hej!

Där jag jobbat (och även hos min egna häst när jag fått bestämma) har vi lagt in ett väldigt tjockt lager torv (dom trampar nämligen omkring rätt bra i början..). Vi har inte lagt in nånting och det har inte luktat så länge man skött bädden.

Skötsel har vi gjort såhär: man tar bort all skit varje dag och sen det blötaste i topplagret, täcker över med torv och färdig. När det mesta är "skitigt"/botten (dvs man inte kan täcka över med "nytt" då lägger vi (beroende på häst) in 1 eller 1/5 bal till). Helst ska man lägga in nytt dagen innan allt blir skitigt.

/Lavinia, som älskar torvbädd för egen del om hon får sköta den som hon vill. Där vi står nu består torvbädden av ca 3 cm torv som alltid är antingen för lite eller genomblöt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 870
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den... 2
Svar
27
· Visningar
3 400
Senast: Bliss
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 191
Senast: Luff
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 336
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Slipa klotång?
  • Guldfasanerna