Bukefalos 28 år!

Ni som är något bra på näringslära...

Sparrisen123

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig?
Jag är jättedålig på sånt där, men jag känner att mina slarvdagar måste vara förbi och det är dags att försöka ta tag i det där. Med "ta tag i det där" menar jag först och främst att se till att jag käkar protein, järn och bra fetter, helst varje måltid.

Men vad är bra fetter? Omega-vad? Rapsolja ska vara bra, men varför? Avokado, lax och nötter ska också ha bra fetter har jag hört, vad är det då? Vad är inte bra?

Och järn respektive protein, var hittar jag det? Förutom det uppenbara som typ kött. Framförallt tips på "frukostmaterial" som är järn- och/eller proteinrikt behöver jag.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Åh, jag tycker näringslära är roligt. Kan försöka hjälpa till.

Järn hittar du i t ex lammkött, nötkött, blodpudding, leverpastej, grovt bröd, ägg, brysselkål, torkade blåbär och aubergine.

Där är däremot inte mycket järn i fisk.

Bra fett är det omättade fettet, som som du säger finns i rapsolja, olivolja, fet fisk, avokado, nötter.
Det dåliga, mättade, fettet som man inte vill ha i sig för mycket av finns i t ex feta ostar, fet mjölk, yoghurt, fett kött o sånt. Därför är det bra o välja lättyoghurt o lättmjölk.

Protein är inte svårt att inte få i sig tillräcklig, enligt vad jag upplever iaf. Protein finns i kött, ägg o sånt och också en hel del i bröd och i vissa grönsaker.

T ex frukostgrejer med järn; ägg, macka med leverpastej och just det havregryn! också en järnbomb =)

//r
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Det kan också vara bra att dricka ett glas juice eller äta någon c-vitaminrik frukt till frukost. C-vitamin ökar järnupptaget :)
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Järnfrukost kan vara smörgås med leverpastej, gärna med paprika eller tomat på för c-vitamin, som hjälper järnupptag.

Eller havregrynsgröt med lite sylt, dock helst inte mjölk samtidigt för då konkurrerar järn och calcium om att bli upptaget i tarmen.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Russin är också järnrikt och passar finfint på havregrynsgröt! Eller som godis/snacks/mellanmål, för den delen.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Svarar alla

Tack för era svar, precis såna tips jag eftersökte! Ös gärna på med ännu fler förslag om ni har :)

Vilka grönsaker är det som innehåller protein? Jag är nämligen en sån där krånglig människa som inte får i mig tillräckligt om jag inte speciellt tänker på det :cautious:
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Bönor och baljväxter är bra gröna proteinkällor :)
Järn kan du även få i dig genom bland annat spenat och grönkål. Kålväxter öht är bra för bland annat järn, c-vitamin, antioxidanter osv...

(Låt dig inte luras av att man måste äta kött för att få i sig allt man behöver, mina blodvärden har aldrig varit så fina som när jag drog ner rejält på köttkonsumtionen och då har jag ändå alltid tidigare legat för lågt i järnvärden :D Men det kräver såklart att man tänker på vad man behöver få i sig)
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Tack tack!
Det där med kött ja, jag har inte ätit kött på länge men funderar faktiskt på att försöka börja nu just p.g.a. järnet, eftersom jag tydligen har svårt för att ta upp järn...
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Spenat är ju en klassiker gällande järn. Färskt är alltid bättre än fruset.
Ägg är toppen på flera sätt, nyttiga fetter, mättande, många näringsämnen.
Linser och bönor är bra med tanke på proteiner.
En sallad med färsk spenat, ägg, kikärtor är toppen.

Jag brukar tänka "rena" fetter. Margarin och raffinerade (behandlade) fetter är ofta sämre. Fetter som är kallpressade, som extra virgin olivolja, är mycket bättre. Avocado är super. Fisk innehåller bra fetter. Nötter och frön innehåller generellt både bra fetter och proteiner.

Järn är ju tätast i kött, man får jobba lite hårdare om man bara äter vegetariskt. Men sedan har även kombination betydelse. Mjölk (kalcium), alkohol och kaffe försämrar järnupptaget. C-vitamin (i frukt, svarta vinbär, juice) förbättrar.

Jag är kass på att orka hålla reda på mat och brukar fuska med att dricka en brustablett järn + c-vitamin per dag. Det finns olika åsikter om huruvida kroppen mår bra av kosttillskott. Jag brukar undvika "samlings-vitamintillskott" som innehåller allt, eftersom jag tror att jag får i mig för mycket av vissa ämnen då. Men det har jag egentligen ingen koll på.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Knapplånar mig själv.

Tillägg: Att laga mat i gjutjärnsgryta/panna ger också järntillskott! Till exempel tomatsås löser upp järn från grytan och innehåller dessutom c-vitamin som förbättrar upptaget.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

kl*

Broccoli är också en bra gröda! nyttig ur väldigt många synvinklar! Gott dessutom.

Det finns ett svart knäckebröd i välsorterade butiker. Minns inte vad det heter, tunt, kolsvart och supergott. Detta ihop med messmör om man gillar det blir en bra frukost tillsammans med ägg och ngn frukt/juice.

Lägg sedan till bönor, ärtor, halloumi, kvarg, keso, qourn och fet fisk så har du en näringsrik kost med de näringsämnen som du söker. Ersätt även pasta/ris/potatis, med matvete, mathavre och hirs så får du i dej med mineraler och långsamma kolhydrater.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Angående lightprodukter tycker jag det är skit som innehåller onödiga tillsatser. Kollar man på matlagningsgrädde så finns det 10 olika ingredienser i det, i vispgrädde finns bara grädde. I övrigt har du fått bra tips!

Jag brukar äta frukost som består av ägg, makrill i tomatsås och havregrynsgröt med linfrö på.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Knäckebrödet heter Mjälloms paltbröd.

kl

När det gäller baljväxter är det viktigt att tänka på att du, för att kunna tillgodogöra dig proteinerna i dem, bör äta dem tillsammans med spannmål. Ris, pasta, matvete, bröd osv.

Järn från animaliska källor behöver ej kombineras med c-vitamin, men det behöver "vegetabiliskt järn". Som vegetarian får man kämpa rätt bra för att få i sig tillräckligt med järn.
Som exempel kan nämnas att du för att tillgodose ditt järnbehov(18 mg för fertila kvinnor) behöver äta ett av följande alternativ per dag(naturligtvis går det bra att kombinera flera också, men för att du ska få en uppfattning om mängderna det är fråga om blir mitt exempel såhär):

Broccoli, 2,5 kg
Ljust bröd, 400 g
Havregryn, 1 l
Persilja, 0,5 kg
Russin, 750 g
Vegetarisk pizza, 4 st à 550 g
Keso, 18 kg, dvs 72 burkar à 250 g

Viktigast av allt är dock att äta allsidigt och att i varje måltid få i sig såväl fett, proteiner som kolhydrater. Det är inte fel att kasta ett öga på matcirkeln(som förr hette kostcirkeln). Den kan tyckas mossig, men är precis lika aktuell nu som då den skapades. Vitsen med den är att du ska försöka att i varje måltid få med så många "tårtbitar" som möjligt. De olika näringsämnena samarbetar då för att kunna användas av kroppen på ett så effektivt sätt som möjligt.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Färskt är alltid bättre än fruset.

Detta stämmer inte. Många grönsaker transporteras lång väg innan de hamnar i våra affärer och har fått mogna på vägen. Frysta grönsaker har skördats i precis rätt tid och hunnit mogna fullt på plantan och är därför mer näringsrika. De fryses genast efter plockning och då bevaras näringsämnena väl. I valet mellan frukt och grönt som ej är i säsong och således skördats tidigt och transporterats lång väg och fryst dito väljer jag alltid fruset.
 
Sv: Ni som är något bra på näringslära...

Detta stämmer inte. Många grönsaker transporteras lång väg innan de hamnar i våra affärer och har fått mogna på vägen. Frysta grönsaker har skördats i precis rätt tid och hunnit mogna fullt på plantan och är därför mer näringsrika. De fryses genast efter plockning och då bevaras näringsämnena väl. I valet mellan frukt och grönt som ej är i säsong och således skördats tidigt och transporterats lång väg och fryst dito väljer jag alltid fruset.

Se där. Jag var nästan säker, men vid närmare efterforskningar så märker jag att det nog är något jag hittat på själv. :o
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
331
Hundhälsa Min 15 månaders unghund (whippet, idealvikt på strax över 10 kg, tränar race) har blivit utredd för foderallergier. Vi har ännu inte...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Philosophia
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 211
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp