Ni som är steriliserade utan barn

Jag förstår det tänket. Gillar tanken på jag-beslut snarare än vi-beslut.

Är detta alltså ett beslut du hade landat i oavsett om du har en partner eller inte är det ju rätt enkelt.


Jag tycker det är lite slående att män verkar ha svårare att vilja sterilisera sig än kvinnor och ändå kan de vara fast bestlutade över att inte vilja ha barn
Jag håller med, men jag gissar att det kommer från användningen av preventivmedel, som ju i regel hamnar på kvinnans ansvar (om man vill ha annat än kondom), så att kvinnorna är mer ”i tänket” på ett annat sätt än männen?
 
Jag förstår det tänket. Gillar tanken på jag-beslut snarare än vi-beslut.

Är detta alltså ett beslut du hade landat i oavsett om du har en partner eller inte är det ju rätt enkelt.


Jag tycker det är lite slående att män verkar ha svårare att vilja sterilisera sig än kvinnor och ändå kan de vara fast bestlutade över att inte vilja ha barn
Jag tänkte likadant när jag steriliserade mig. Det var inte ett vi-beslut utan ett jag-beslut. Jag ville (och vill inte nu heller) oavsett vad inte ha fler barn.

Det att män inte steriliserar sig när de under inga omständigheter vill ha barn tycker jag också är märkligt. Ett så litet och enkelt ingrepp som det är så borde fler göra det och då särskilt med tanke på alla de män som ser sig ha blivit lurade att bli pappor. Det hade varit så enkelt för dem att undvika en gång för alla. Det vanligaste argumentet jag har hört är att de inte vill "känna sig kastrerade" och att de inte skulle känna sig "manliga" efter ett sådant ingrepp som om någon annan någonsin skulle märka skillnaden. Där kommer både okunskap in (jag har hört både män och kvinnor som tror att en steriliserad man inte ejakulerar) men också den vidriga tanken att prevention är kvinnans ansvar.
 
Jag tänkte likadant när jag steriliserade mig. Det var inte ett vi-beslut utan ett jag-beslut. Jag ville (och vill inte nu heller) oavsett vad inte ha fler barn.

Det att män inte steriliserar sig när de under inga omständigheter vill ha barn tycker jag också är märkligt. Ett så litet och enkelt ingrepp som det är så borde fler göra det och då särskilt med tanke på alla de män som ser sig ha blivit lurade att bli pappor. Det hade varit så enkelt för dem att undvika en gång för alla. Det vanligaste argumentet jag har hört är att de inte vill "känna sig kastrerade" och att de inte skulle känna sig "manliga" efter ett sådant ingrepp som om någon annan någonsin skulle märka skillnaden. Där kommer både okunskap in (jag har hört både män och kvinnor som tror att en steriliserad man inte ejakulerar) men också den vidriga tanken att prevention är kvinnans ansvar.
Märker de ens själva nån skillnad efteråt?
 
Fel.

Tar man bort livmodern, men lämnar äggstockarna så blir inga barn gjorda och man hamnar inte i klimakteriet.
Sen är väl iofs chansen att man får en sån op beviljad mikroskopisk, men ändock.

Nej så är det inte! Lämnas äggstockarna så kommer kvinnan ha samma hormoncykler som tidogsre. Dvs både ägglossning och komma in i klimakteriet. Skillnaden blir att man inte harens och inte kan bära fram ett barn.

En vanlig sterilisering så förhindras passage i äggledarna dvs ägg och spermie kan inte mötas, men som vanligt.
Vid en hysterektomi försvinner mensen och förmågan att genomgå en graviditet men ägglossning kvar.
Jag har gjort båda delar. Sterilisering vid fjärde barnet. Men valde att via ivf (provrörsbefruktning) skaffa ett femte barn. Dock blev det så stora komplikationer så det blev urakut kejsarsnitt i v.32. Då höll jag på att förblöda så efter nio liter blod och fem timmars operation tvingades de operera bort livmodern men lämnade äggstockarna. Har normala cykler, pms och allt men i.ga blödningar.

Har även vissa komplikationer från hysterektomin jag kommer få leva med resten av livet. Har även andra operationsskador jag också kommer tvingas leva med hela livet men det har inte med hysterektomin att göra.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 404
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 193
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp