Ni som fått utdömt via Agria

Alexandra_W

Trådstartare
Moderator får flytta om det är fel forum..

Men jag har idag fått in vad jag antar är livpengarna för Kele (inte fått något brev från bolaget än, men jag kan ju inte se vem förutom Agria som skulle vilja sätta in den summan på mitt konto).

MEN, jag blev förvånad när jag såg summan. Det är nämligen hela livbeloppet utbetalat. Och jag hade kallt förväntat mig att de skulle betala ut livbeloppet minus den del av årspremien på försäkringen som är obetalt.

Hon hade årsförfallodag 1 april, och jag betalar per månad. Hon var fortfarande med i dragningen som gjordes 2:a maj. Dvs jag har betalat försäkringen för henne maj ut, men mellan 1 juni 2007 - 1 april 2008 var/är den ju obetald. Hon togs bort 25:e april, dvs 25 dagar in på det nya försäkringsåret.

När jag tog bort Agriaförsäkrad häst 'sist' så var det några månader in i ny premieperiod, och de betalade då ut livvärdet minus försäkringsbeloppet för resterande del av året. Men det var 2002, och har de ändrat så de skickar en klumpräkning på resterande försäkringsbelopp? Eller var det så nära årsförfallodag att de inte tänker dra något, eller har de helt enkelt bara gjort ett misstag?

Sv: Ni som fått utdömt via Agria

vet inte alls svaret på din fråga, men jag har helt missat vad som hänt med Kele. Vilken tråd ska jag leta i??

Måste också bara säga att jag tycker väldigt synd om dig med allt elände du har haft. Hoppas verkligen att du har mer tu med de andra hästarna!

Jag har också missat vad som hänt!

Min häst, försäkrad i Agria, togs bort i september förra året. Jag betalade premien en gång per år och när livbeloppet betalades ut fick jag även tillbaka den "outnyttjade" delen av årspremien. Jag tror försäkringsbolagen gör så numer.

Pratade med mitt ombud om detta för nån vecka sen. Det kom en ny lag för nåt år sen (tror jag) om att man endast betalar försäkringen fram till den dagen man säger upp den, det vill säga om hästen dör eller säljs. Gäller inte om man vill byta bolag. Men de får alltså inte fortsätta dra, eller dra från livbeloppet.

Jag har totalt missat att Kele är borta, vad har hänt?

När mitt arabsto dog i tarmvred i somras så fick jag oxå ut hela livbeloppet.

Ah, så då räknar de med att jag har betalt för den tid hon var försäkrad det här året då.

Låter som en VÄLDIGT trevlig lag/regeländring. Förr så fick man ju pynta för hela året även om man tog bort efter en dag på nya försäkringsåret. I just K:s fall, som ju var ruskigt lågt försäkrad (införsäkrad som föl, skulle ju höja sen, sen vurpade hon så kunde aldrig höja) ger det väldigt stor skillnad i rena kronor nämligen. Jag får dubbelt så mycket om jag 'slipper' betala försäkringen.

vad som hände, jag skriver tränings/riddagbok här, bara läsa där. Men i korthet så la sig Muprhy i igen, och avgick med segern. Trots att hon var så fin besöket innan och alla trodde att alla insatser skulle hjälpt och det nu skulle gå vägen, så var hon halt igen på sista besöket. Mer halt än jag sett henne på år. Så, när vi böjt ena fram sa jag avbryt och valde för hennes skull att låta henne slippa mer. Hon förtjänade så otroligt mycket mer, och vi hade kämpat så länge redan. JAG skulle gärna kämpat vidare, men det absolut största jag kunde ge henne var att låta henne slippa.. Hon togs bort samma dag, utan att blanda in bolaget. Som dock uppenbarligen höll med om att det var det enda rätta..

http://z14.invisionfree.com/Mulen/index.php?showforum=89

Jag tycker du har kämpat på som bara den med stackars Kele, vad mer kunde du gjort? Tror nog du gjort allt du kunnat.

Skickar tröst kramar

Jo, jag vet det rent förnuftsmässigt, jag slogs för henne på alla plan i 2½ år, hon var/jag hade erbjudits utdömning tre ggr innan men tackat nej.

Men hjärtat är inte lika förnuftigt, och jag känner fortfarande att jag svek henne som gav upp. Samtidigt, tack och lov, så har jag inte en enda sekund känt minsta lilla tvekan om att det var rätt beslut att låta henne somna. Hon har det bra nu. Men det var fan det svåraste beslut jag nånsin tagit.

Tyvärr tror jag Murphy bara värmde upp med henne, valacken har gjort tidernas ras senaste två veckorna och är otäckt halt. Har kliniktid nästa vecka, men jag kan inte se något det skulle vara som gör den smärttåliga hästen SÅ halt, som inte innebär att sagan är slut.. (men gud så jag hoppas att jag har fel). Han står på hög dos smärtstillande och antiinflammatoriskt också, sen 2½ vecka tillbaka...

Men förlorar jag honom med, då jävlar vet jag inte om jag orkar fortsätta =/

Jag betalar per halvår och jag hade just betalt in försäkringen när hästen förolyckades. Även jag fick tillbaka pengar från Agria för de månader som "blev över" eller vad man ska kalla det.

Helt krasst så tror jag inte att Vision kommer att bli någon gammal häst även om han med din hjälp fortfarande finns kvar i den här världen. Jag måste säga att du har verkligen en sabla otur med dina hästar räknat C och frammåt. :( Behöver/vill du låna en häst så finns mitt erbjudande kvar men du får isf vänta tills det ev fölet är avskiljt senare i år.

Nej, att Vision ska få bli gammal och grå(are) skulle ju enbart kunna ses som en enorm tur. Dock, jag har ju två gånger sen senskadan i oktober varit påväg att räkna ut honom (och allvarligt diskuterat alt avlivning med vet, som dock inte tyckt det var läge/dags/anledning för det), men känns som ett synnerligen illa valt tillfälle om det är dags nu.. (jag säger varken bu eller bä innan jag varit in, han har roat sig med att i sista stund tycka 'nej förresten, jag bara skojade. Gick ni på det?), men jag har inga stora förhoppningar egentligen rent realistiskt. Men hjärtat hoppas. Dock är ju hans livskvalitet A och O, och han börjar nagga väldigt nära gränsen nu, för även om han fortfarande brallar och busar (om än halt), så han har varit mer eller mindre halt sen senskadan i oktober, och det är lång tid nu..

Men, om det stämmer ang Agria (hörde på annat ställe av fd Agrianställd att de drar aktuell innevarande månad + två till?), så innebär det dock att jag OM det är det indikerat och rekommenderat HAR råd att behandla en gång (och även därefter ta bort om det inte går). Så det släppte en tung sten, innan Agriapengarna plötsligt dubblades så hade jag råd med en ev Visionbehandling ELLER en avlivning (utan att behöva säga 'eh, hej pappa, jo du..'). Vilket känns otroligt bra. Jag är övht inte alls säker på att någon behandling ÄR aktuell ens, det beror helt på vad det är som spökar (är det spatten är det ju tämligen godnatt). Men bara att veta att OM, så kan jag.. (T ex om vet tycker att 'han måste ha vrickat sig, jag tycker definitivt vi ska prova behandla en gång', så behöver jag inte pipa 'jag har inte råd')

Ja, pengar är ett elände, eller rättare sagt avsaknaden av pengar. :( Fy att behöva bli gråhårig i förtid för att man inte vet om det räcker för behandling eller inte. Jag håller tummarna som vanligt att det löser sig på bästa sätt, för både dig och Vision. :bow:

Kruxet med V är ju att f-bolaget inte betalar, så jag får ta allt ur egen ficka. Det har liksom tömt bufferten det som är gjort hitills (den fylls iofs på i juni, men det är bara maj nu..)

Tack för tummarna, jag hoppas de fungerar =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka