ni som flyttat utomlands/skaffat semesterbostad

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare chiara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 072

chiara

Trådstartare
Jag ska äntligen uppfylla en längre tids dröm, skaffa semesterbostad utomlands. Land och stad är bestämt, håller på att leta charterresa nu så jag kan leta på plats tillsammans med mäklare och gå på visningar. Det är otroligt lockande att maila mäklaren om hus, lägenheter jag ser utannonseras som jag vill ha, slå till osett men får försöka ha is i magen :D Jag har otroligt lätt att bli impulsiv och inte tänka mig för. Så vilket är ert bästa tips och råd inför visningarna, vad ska jag tänka på osv?

Sv: ni som flyttat utomlands/skaffat semesterbostad

Rent allmänt så tänk på att kolla upp alla avgifter som tillkommer, ibland kan det vara extra skatter för utländska ägare, har du tänkt att hyra ut när du inte är där vad kostar det. År det tillåtet för utländska ägare att hyra ut under obegränsad tid eller får du som utländsk ägare begränsa det till visst antal veckor per år? Ibland finns det en det en hel del restriktioner för att de vill i första hand behålla ägandet inom landet. Härligt i alla fall, jag bär på samma dröm men det får vänta ett tag av olika skäl.

Har du kollat om du behöver hjälp av en lokal jurist, inte bara mäklaren? Så kan det vara i vissa länder.

Jag har läst lite om det som jag fattat det ordnar mäklaren med lokal jurist. Ska absolut kolla upp det mer! Tack :-)

Vi har byggt ett hus i Bangkok för 3 år sedan och så har vi ett i Phuket som skaffades för 10 år sedan .Då min andra hälft är Thai är det inga problem !

Vid korrespondens med mäklaren har vi nämnt lite om uthyrning när jag inte är där. Jag kommer flyga dit så ofta jag bara kan men det kommer finnas en "bostadsvärd" som sköter underhåll etc övrig tid. Får ta ställning till senare med mäklarens hjälp om jag ska försöka hyra ut el inte. Antar att det är mer utgifter än man kan tänka sig som man nåstw ha koll på så tack för att du påminner om det!

Hur gick ni tillväga då? Jag hade inte tänkt skaffa mig en man i detta land så jag får lita till mig själv haha Hur gör ni när ni inte är där?

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 300
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 918
Senast: Pudlan
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 831
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 861
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka