Bukefalos 28 år!

Ni som har islandshäst...

V

viljan

...hur mycket lägger ni ut i månaden. Hö, kraft, stallplats, hovslagare osv. Det brukar ju skilja lite i pris när det gäller islandshäst och stor häst.
 
Stallplats 1600 (lösdrift med egen box, hösilage havre fullservice i vardagar) på sommaren är kostnaden 2000kr för 3 månader.

Kraftfoder för närvarande nästan ingenting, hösilaget har skyhöga värde. Summan varierar från år till år.

Hovlagare 750 tror jag, dyrare med brodd och snösulor. Var 8:nde vecka.

Stallet ligger i norra Storstockholm.
 
jag tror jag står i världen bästa stall :cool: Betalar 1700:- och då ingår ALLT. Kraftfoder 2 x dagen, hö 4x dagen, mockning, täcke på och täcke av. Dessutom finns det ingen gräns på hur mycket mat hästarna får. Mina behöver fri tillgång, och då får de det. De mår kanon!

// Ingalill
 
jag tror jag står i världen bästa stall :cool: Betalar 1700:- och då ingår ALLT. Kraftfoder 2 x dagen, hö 4x dagen, mockning, täcke på och täcke av. Dessutom finns det ingen gräns på hur mycket mat hästarna får. Mina behöver fri tillgång, och då får de det. De mår kanon!

// Ingalill

:D ;)
Undrar om jag inte klår dig ändå... lite andra villkor men:
betalar 1000 kr per månad för fritt antal kg hö, fodringar 4 ggr per dag, utsläpp, insläpp alla dagar (även helg). Dock ej fritt kraftfoder (men det tycker jag är skönt då kan jag bestämma själv vad jag vill komplettera med) och jag får mocka själv alla dagar. Lägger nog ca 200-300 kr extra i månaden på kraftfoder. Ännu så länge är kusen inte skodd (ung) så verkningen kostar väl genomsnittligt 300 kr/månad. Försäkring 150 kr/månad.... + veterinär, avmaskningar, bensin till o från stallet, grejer till kusen mm.

Vad blir det, jaa, ungefär 2000 kr/månad (exkl ev kurser o grejor till henne).
 
Jag håller på och letar häst just nu, och det här är min kalkyl (som en kompis som har häst på samma lösdrift hjälpt mig med):

Stallhyra: 600 kr
Försäkring: 315 kr
Hovslagare: 375 kr
Vaccinering: 350 kr/år
Hö: 450 kr/mån i 9 månader (alltså inte på sommaren, då de har bete)
Kraft: 100 kr/mån i 9 månader.

Sammanlagt ca 1760 kr i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har aldrig haft en häst som hovslagaren har sagt att hen lägger om skorna på, med mitt medgivande. Antar att alla tidigare hästar...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 952
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 087
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 027
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp