Ni som kan det där med resurs på dagis...

RIA

Trådstartare
Om ens barns resurs ska ha semester, och man själv inte ska det, får då resursen ingen vikarie? :confused:

Vi verkar sitta i en rävsax och det är inte speciellt roligt.

Nu har det dessutom bestämts saker över vårat huvud och det är inget jag tycker om, speciellt när man måste fråga själv för att få reda på hur allt ligger till.

Jag visste att det kunde komma att krångla lite under sommaren med Tim, men ska det vara så här kan jag lika gärna vara hemma med dom.

Idag fick han inte ens gå sin tid ut på dagis för att resursen inte var där så dom klarade inte av det trots extrainsatt personal.
Är det inte deras jobb att ordna det ändå? Eller ska man behöva hålla på så här? :confused:
Nu kan jag ju inte heller vabba då resursen inte är där eftersom Tim inte är sjuk. Å något vårdbidrag täcker inte dessa situationer. Snarare är det så att dessa situationer inte ska få finnas.

har någon en länk kanske dit jag kan läsa om vad som gäller med resurs?
 
Sv: Ni som kan det där med resurs på dagis...

Jag kan inte svara på hur det SKALL vara men jag kan berätta hur vi gör då jag själv jobbar som resurs till ett speciellt barn.
Jag har en förutbestämd vikarie som redan finns i den ordinarie personalen för att barnet skall känna den som vikarierar. Istället tar vi in en utomstående vikarie som täcker upp för den ordinarie som går in och är "jag". Funkar bra för det mesta, visst ibland så har ju "min vikarie" andra uppgifter också så det bara inte går just då, men då försöker vi lösa det på bästa sätt.
Vi skulle aldrig be föräldrarna hämta tidigare för att vi inte har personal till barnet!
 
Sv: Ni som kan det där med resurs på dagis...

Så gör vi på vår skola också - en känd ordinarie person går in och täcker om ex en resursperson är borta och så täcks den ordinaries vanliga uppgifter med vikarie. Vi sätter inte vikarie på barn med stora behov då det inte är bra vare sig för barnet, klassen eller vikarien.

Det behövs skolas in fler personer på din son anser jag - det får INTE hänga på en enda resursperson hon/han kan ju faktiskt bli långtidssjuk vad gör dem då på förskolan? Det är inte ditt ansvar att täcka upp hemma med att ta hem Tim när de ska ha honom. Det är lättare att hitta en vikarie åt en ordinarie med mer vanliga uppgifter än åt Tim som behöver känna "sin" fröken.

Det är INTE rimligt det de begär av dig.
 
Sv: Ni som kan det där med resurs på dagis...

Det där gör mig så förbannad.

Jag förstår varför man inte sätter in extra personal. För det kostar pengar. Men har man semester har man redan arbetat in sin kostnad. Dvs. har jag semesterlön får jag inte vanlig lön, utan semesterlön är något jag jobbat in.

Det är också därför det är så viktigt att man inte har en resurs, utan en extra personal till gruppen så att man kan vara kanske tre stycken som ett team runt barnet, då blir det aldrig panik om "resursen" har semester. Vikarien ska sättas in för övriga gruppen så att någon ur teamet finns tillgänglig för barnet.

Ring till kommunen. Prata med den person som beviljar resurspengarna (fråga i växeln). Det verkar vara enda sättet att sätta press. De kan välja att dra tillbaka resurspengarna om inte pengarna kommer barnet till godo.
 
Sv: Ni som kan det där med resurs på dagis...

det går en pojke på elias avdelning som har "resurs" och vad jag förstår så är hon en ordinarie personal precis som de andra men att hon har lite extra ansvar för denna pojken, de andra i personalen fungerar lika bra de ihop med pojken men de har satt in en extra personal 50% för att slippa ha vikarier, just för att han ska få det han behöver och få kontinuitet.
kan tyvärr inte svara på hur det "ska" vara.

eftersom han är berättigad resurs kan de väl ändå inte bara plocka bort den när de passar dem, den ska ju faktiskt anpassas till ditt barn.
borde det inte stå en del i SoL?? har för mig att det står en hel del där när jag läste social omsorg....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 347
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 167
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till. Jag är så otroligt förvirrad och kan inte se något klart just nu. För att göra en...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp