Bukefalos 28 år!

Nickar? (*långt*)

majola

Trådstartare
Nu är det något igen...

Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av veterinär hemma då utan reaktion på böjprov eller vid palp. av ryggen. Släpptes på bete ca 6 veckor, reds lite försiktigt i ca 1 vecka och kollades sedan på klinik. Efter två utredande besök var resultatet: 0,5 grad initialt och 3 grader efter böjprov på v.b.

Behandlades med kortison i has och kotled och fick NSAID, hem för vila tre veckor, därefter ÅB. Då hade hon 1,5 grad vid böjprov och var ohalt initialt. Jag påpekar att hästen blivit väldigt stel, vet menar att det inte är något att oroa sig för. Hem för långsam igångsättning. Fick NSAID. Vilade två veckor, skrittades fyra veckor och travades i två veckor. Därefter ÅB.

Ohalt initialt med fortfarande 1,5 grad i båda lederna efter böjprov. Behandlades om med kortison. Hem för två veckors vila och två veckors skritt. Fortfarande stel, vilket jag påpekar.

Vid nästa ÅB var hon ohalt runt om vid böjprov, men visade en liiiiten orenhet fram initialt vid longering på hårt underlag. Sprutades i has och kota med kortison. Hem för tre veckors vila och tre veckors skritt.

Ohalt initialt och efter böjprov vid ÅB. Ser "stel ut" enligt vet. Röntgen visar en liten förändring mellan 16 och 17 ryggkotan. Syns ingen skillnad på hästen efter bedövning. Skickas hem för att sättas igång på halv dos NSAID i 24 dagar. Ska lösgalopperas och ridas lite llätt under en månad. Detta var två veckor sedan.

Hon har arbetat tre dagar och vilat en dag. Det har verkat lagom: dag tre har hon varit lite matt, men efter en dags vila har hon varit jättepigg igen.

"Träningen" har sett ut så här:
20 minuter skritt vid hand på hårt slätt underlag.
15-20 minuter lösgalopp (inkl. pauser). Detta enligt veterinärens rekommendation.
5-15 minuters ridning (började med 5 min och har sedan ökat på)
20 minuters skritt vid hand.

Ridningen har varit nästan uteslutande skritt och lydnadsövningar samt lite lösgörande. Mycket halter och igångsättningar och stora spår. Jag har travat lite grann, men sammanlagt högst 2-3 minuter per pass och bara i korta sekvenser.

Hon har känts fin och sett bättre och bättre ut. Spänst, styrka och jämnhet har verkat förbättrats.

Men:
Idag när jag släppte lös henne i ridhuset och hon travade iväg så fick jag verkligen hjärtat i halsgropen. Hon nickade i traven. Inte jättemycket, jag fick titta efter för att vara säker på att det inte var en synvilla, men ändå. Det syntes på rakt spår och i höger varv på böjt spår, men inte i vänster varv. Vänster var det varv som var "sämst" hos veterinären för två veckor sedan.

Tog hene på lina och samma sak där, nickar i höger varv, syns inget i vänster. Inte särskilt stor skillnad om hon gick på stor eller liten volt.

Tog av skydden och kände igenom benen men hittade ingenting. Försökte mig på att böja lite, men det blir ju inte så bra när en amatör utan medhjälpare ska göra det... Jag böjde i alla fall ihop hela benet och lade sedan lite tryck på i ca en minut och skickade sedan iväg henne i trav. Samma nickande, men ingen extra hältreaktion. "Böjde" båda fram och vänster bak.

Det var ju bara att gå hem igen. Hemma i stallet har jag undersökt hela hästen minutiöst.

Benen är helt rena och torra. Finns ingen puls, sår, svullnad, värme eller ömhet någonstans. T.o.m. över kotsenskidorna bak där hon ofta är lite ifylld såg det ganska bra ut.

Hovarna är ok. Inga stenar eller grejor, ingen värme eller puls.

Temp 37,7 (men jag tror att vår termometer mäter lite lågt, men i alla fall ingen feber).

Klämde igenom varje kvadratcentimeter av muskulaturen och det var bara skönt, tugg och gäsp hela tiden. *Utom* på halsens högra sida och i mankammen. Fick ganska kraftiga irritationsreaktioner på halsen först, men efter att ha gjort lite annat så gick det bra att ta på den igen. Mankammen vill hon aboslut ha ifred (fast hon har i och för sig aldrig gillat att bli kammad heller, men jag har trott att hon varit håröm). Efter en stund fick jag ta försiktigt i mankammen men hon visade tydligt att hon inte gillade det, dock ej så häftiga reaktioner som det var först (slänga upp huvudet och ruska på det).

Jag ska kolla henne imorgon igen och se om det var en tillfällig synvilla (hoppas det!) annars ringer jag förstås till veterinären igen.

Men är det inte lite konstigt att hon nickar så tydligt utan att man ser en tydlig hälta på benen? När hon var bakbenshalt förrut (alltså innan behandlingen) såg man att hon krängde lite genom kroppen, men hon hade inte den här tydliga nickningen.

Vad tror ni om det hela?
 
Sv: Nickar? (*långt*)

Gjordes annat test vid klinikbesöken än palpation av ryggen (böj/sträckreaktion och sidböjning tex med hjälp av en penna el. fingrarna) och hur reagerade hästen i så fall på det? Hur ser hästens rygg och bakbensmuskulatur ut?

Var den halt enbart vid böjning lågt (eller böjde de bara hela benen) ?
Gjordes diagnostiska bedövningar, och i så fall, släckte bedövningarna initialhälta resp. böjprovsreaktioner?

Nickandet låter som det skulle vara frågan om en frambenshälta.
Stelheten/smärtan i halsen ska du absolut påpeka för vet. vid nästa besök. Fortsätter hon gå ojämnt så kolla upp, det kan vara den lilla frambensreaktionen som blivit ett större problem till exempel.

Misstänker vet. nå´t från ryggen? Det verkar lite så med tanke på träningsprogrammet du fått där trav uteslutits (det är den gångart som man har mest statisk aktivitet i ryggmusklerna).

Hoppas det går åt rätt håll för er!
 
Sv: Nickar? (*långt*)

Gjordes annat test vid klinikbesöken än palpation av ryggen (böj/sträckreaktion och sidböjning tex med hjälp av en penna el. fingrarna) och hur reagerade hästen i så fall på det? Hur ser hästens rygg och bakbensmuskulatur ut?

Röntgen och bedövning. Den har inte palperats på klinik (utom kanske en gång i augusti, det minns jag inte) det var vår veterinär hemma som gjorde i juni. Klinikveterinären har konstaterat att det är väl och jämnt musklad. Sedan har de förstås tryckt lite när de satte bedövningen, de kanske palperade då utan att jag hann med att märkad det? Men det är ingenting som vi har diskuterat. Jag får inga reaktioner om jag palperar henne själv, men jag är ju ingen veterinär.

Var den halt enbart vid böjning lågt (eller böjde de bara hela benen) ?
Gjordes diagnostiska bedövningar, och i så fall, släckte bedövningarna initialhälta resp. böjprovsreaktioner?

De har böjt hela benen och högt och lågt. UA på båda fram och h.b. hela tiden. 3 grader v.b. när de böjde hela benet, samt 3 grader på resp. has och kota. 1,5 grad efter 1 behandling + igångsättning, 0 grader efter 2 och 3 behandlingar + skritt.

Bedövning i hasen släcker delvis men inte helt, bedövning i kotan släcker delvis men inte helt. Has och kota är inte bedövade samtidigt.


Nickandet låter som det skulle vara frågan om en frambenshälta.
Stelheten/smärtan i halsen ska du absolut påpeka för vet. vid nästa besök. Fortsätter hon gå ojämnt så kolla upp, det kan vara den lilla frambensreaktionen som blivit ett större problem till exempel.

Ja, det ska jag göra!

Misstänker vet. nå´t från ryggen? Det verkar lite så med tanke på träningsprogrammet du fått där trav uteslutits (det är den gångart som man har mest statisk aktivitet i ryggmusklerna).

Jag tror det var för att den såg stel ut och att galoppen ju är ganska lösgörande?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 602
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Nödvändiga resor?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp