Niklas Lindbäck frias från anklagelserna: ”Finns inte några bevis”

Niklas Lindbäck, 49, anmäldes för otillåten hantering av häst.
Nu har han friats av Internationella ridsportsförbundet, FEI.
– Jag visste hela tiden att jag inte gjort något fel. Det var en lättnad att få beslutet, säger Lindbäck till Tidningen Ridsport.
 
Niklas Lindbäck, 49, anmäldes för otillåten hantering av häst.
Nu har han friats av Internationella ridsportsförbundet, FEI.
– Jag visste hela tiden att jag inte gjort något fel. Det var en lättnad att få beslutet, säger Lindbäck till Tidningen Ridsport.
Hur många hundar ligger begravda..
 
Jättekonstigt att rida någon annans häst på framridning tävling som någon slags utbildning. Är det vanligt?
 
Jättekonstigt att rida någon annans häst på framridning tävling som någon slags utbildning. Är det vanligt?
Ryttaren hade vägrat ut sig i terrängen och bad om hjälp efteråt att få sin häst skolad av någon som kan lokalisera vad felet var sas.
 
Ryttaren hade vägrat ut sig i terrängen och bad om hjälp efteråt att få sin häst skolad av någon som kan lokalisera vad felet var sas.
Aha. Det skedde på tävlingsplats alltså. Fattar inte varför han skulle rida. Om resultatet inte är som förväntat är det väl ofräsch häst, dålig träning eller bristande ryttarprestation. Ingen av dessa lär han ju kunna lösa på tävlingsplatsen. Jag hoppas det gamla tänket snart försvinner med att korrigeringsrida hästar. Det är ledsamt att "vi" inte kommit längre.
 
Aha. Det skedde på tävlingsplats alltså. Fattar inte varför han skulle rida. Om resultatet inte är som förväntat är det väl ofräsch häst, dålig träning eller bristande ryttarprestation. Ingen av dessa lär han ju kunna lösa på tävlingsplatsen. Jag hoppas det gamla tänket snart försvinner med att korrigeringsrida hästar. Det är ledsamt att "vi" inte kommit längre.
Intrycket man får är:

"Min häst vägrar hoppa. Kan du tvinga den så att den lär sig att inte vägra?"
"Absolut, med min rutin ska jag nog kunna få den att hoppa"
"Exakt, du kan det bättre än jag"

*ryttaren sitter upp och visar hästen att man får så mycket stryk om man inte hoppar, att det är farligare att vägra än att hoppa*

"Va? Inte SÅ mycket prygel! Sluta!!"

Jag har sett sån korrigeringsridning, och suttit på hästen efteråt, och det är inte kul. Är det en häst man tycker om klarar man nästan inte att se det, om man är lite blödig. Man märker ju på hästen också att den lärt sig att allt är bättre än att stanna, det får man bara inte för då kommer man få så mycket stryk. Men det funkar ju, de hoppar sen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Niklas Lindbäck hoppade av EM sedan han anmälts för otillåten hästhantering. Nu har han friats från anklagelserna av...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 715
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp