Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

(Kvällsposten)
Hela Travsverige rasar mot hans medvetna fusk och kräver en lång avstängning. Själv är Opal Vikings tränare Nils Enqvist bedrövad. - Jag är så jävla ledsen. Jag hade aldrig ens kunna tänka mig att det skulle bli så här, säger 49-åringen till SPORT-Expressen. SÅ AVSLÖJADES...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Kan nagon forklara for en icke insatt i trav-varlden varfor han riskerar livstids avstangning? I ridvarlden sprutas det ju hej vilt mellan varven. Eller ar det for att det ar steroider inblandade? :confused:
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Jag antar att det är för att det är steroider. Det är tydligen samma skit som Ben Johnsson blev livstidsavstängd för.


Han framstår som mer än lovligt dum i artikeln: "- Jag är så jävla ledsen. Jag hade aldrig ens kunna tänka mig att det skulle bli så här." Hur då? Att du blev påkommen eller?

"- Jag är lika chockad som alla andra i dag" Va? Vad har han att vara chockad över? Han var ju medveten om vad han sprutade i hästarna säger han.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Kan nagon forklara for en icke insatt i trav-varlden varfor han riskerar livstids avstangning? I ridvarlden sprutas det ju hej vilt mellan varven. Eller ar det for att det ar steroider inblandade? :confused:

Det är ganska enkel, inom travet vill man inte ha fuskare. De ska dömas hårt och rensas bort från sporten. Travet jobbar hårt med sitt varumärke, sådant här beteende mot hästarna tolereras inte. Hade den kända ryttarinnan som var på klinik och behandlas sin häst och sedan startade inom karenstiden varit travtränare hade hon inte haft någon licens nu.

Hästar behandlas naturligtvis inom travet också, men det ska ske med läkemedel godkända i Sverige och behandlingarna ska utföras av veterinär. Karenstider för behandlingar och åtgärder finns för att skydda hästarna. Att ST reagerar såhär kraftfullt är för att steroider är totalt förbjudna att använda på hästar i Sverige, om jag förstått det rätt är enbart innehavet i sig ett brott. Han kommer troligen också att polisanmälas.

Eftersom han nu erkänt och det inte finns minsta tveksamhet om skuldfrågan kommer jag att bli förvånad om han inte får lång (minst 10 år) alternativt livstids avstängning. Dessutom kan han också få tidsbegränsat beträdandeförbud till landets travbanor vilken innebär att han inte ens är välkommen som publik.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Tack till både dig och Snuffsan! Nu hänger jag med. :bow::bow::bow:
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

I min värld finns det inga ursäkter som håller. Han tog uppenbart en chansning i hopp om att det skulle hinna "gå ur" innan hästarna kom till start. Så gör man inte! ...:cool:
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Mitt hopp är bara att det ska bevisas att Opal viking också var dopad!
Den här personen har aldrig varit något att höja i skyarna enligt mig jag har sedan början sagt att nått inte stod rätt till när hästen slutade prestera i sverige och vann i Italien där man verkar tillåta både det ena och det andra.
Skönt att rättvisan fick vinna denna gången!
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Skulle också vilja veta vad som händer med de anstälda i stallet, dom borde ju slått larm DIREKT när man ser sånt här...
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

KL

Nu vet jag inte vem som äger Opal Viking och vi vet ju inte om den hästen är dopad, men om vi förutsätter att han är det och att han ägs av en grupp (så är det ju ofta med travare), vad händer då? En storhäst som dopas och tas från tävlingsbanan lär betyda att ägarna förlorar en attans massa pengar. Då blir det väl rättsliga följder från ägarna mot tränaren?

Jag spekulerar alltså inte om den hästen var dopad, är bara nyfiken på vad det kan få för följder.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Skulle också vilja veta vad som händer med de anstälda i stallet, dom borde ju slått larm DIREKT när man ser sånt här...

Precis! Det var det första jag sa: Om man hittar sprutor och kanyler helt öppet, då vet ju alla vad som pågår?
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Det är ganska enkel, inom travet vill man inte ha fuskare. De ska dömas hårt och rensas bort från sporten. Travet jobbar hårt med sitt varumärke, sådant här beteende mot hästarna tolereras inte. Hade den kända ryttarinnan som var på klinik och behandlas sin häst och sedan startade inom karenstiden varit travtränare hade hon inte haft någon licens nu.

Det finns ingen som vill ha fuskare och att hon inte fick längre avstängning och hårdare straff tycker nog de flesta, oavsett diciplin, är för jävligt.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

KL

Nu vet jag inte vem som äger Opal Viking och vi vet ju inte om den hästen är dopad, men om vi förutsätter att han är det och att han ägs av en grupp (så är det ju ofta med travare), vad händer då? En storhäst som dopas och tas från tävlingsbanan lär betyda att ägarna förlorar en attans massa pengar. Då blir det väl rättsliga följder från ägarna mot tränaren?

Jag spekulerar alltså inte om den hästen var dopad, är bara nyfiken på vad det kan få för följder.

Hans företag ägde hästen från den såldes från uppfödaren till idag.
Och jag tror inte det blir rättsliga följder. Men man kan ju iaf sätta trav"rättsliga" följder mot hästen.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Mitt hopp är bara att det ska bevisas att Opal viking också var dopad!
Den här personen har aldrig varit något att höja i skyarna enligt mig jag har sedan början sagt att nått inte stod rätt till när hästen slutade prestera i sverige och vann i Italien där man verkar tillåta både det ena och det andra.
Skönt att rättvisan fick vinna denna gången!

Hur kan du sitta och hoppas att en häst varit dopad? Du är ju rent obehaglig! Opal Viking är testad massor av gånger, efter lopp, före lopp, under träningsperioder o s v. Han har ju nämligen startat rätt mycket i Frankrike där de tar prover under träning på ett helt annat sätt än i Sverige. Att tro att han skulle varit dopad de sista 5 åren av sin karriär känns faktiskt rätt långsökt.
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

KL

Nu vet jag inte vem som äger Opal Viking och vi vet ju inte om den hästen är dopad, men om vi förutsätter att han är det och att han ägs av en grupp (så är det ju ofta med travare), vad händer då? En storhäst som dopas och tas från tävlingsbanan lär betyda att ägarna förlorar en attans massa pengar. Då blir det väl rättsliga följder från ägarna mot tränaren?

Jag spekulerar alltså inte om den hästen var dopad, är bara nyfiken på vad det kan få för följder.

Opal Viking är pensionerad, han är numera avelhingst i Italien. Han är testad massor av gånger. Enligt kusken som brukade köra honom har det tagit hundratals prov på honon (källa artikel i Aftonbladet, trav365). Din fråga är intressant men inte relevant i detta fallet. Det är tränaren som heläger (nästan säker här) bolaget som äger hästen.

Rent hypotetiskt, om en tränare ger en häst anabola sterioier, som från nästa år kommer att ge livstids avstängning för hästen, då kan det nog absolut bli fråga om rättsliga följder. Tidigare har det endast varit tränaren som blivit straffad och hästen fått tävla så fort den visat negativt prov.
 
Senast ändrad:
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Skulle också vilja veta vad som händer med de anstälda i stallet, dom borde ju slått larm DIREKT när man ser sånt här...
Vad har de sett? Hur vet du det? Sprutor och kanyler förekommer väl i de flesta stall med mycket häst? Någon får penicilin o s v. Däremot ska de förvaras enligt föreskrifter och avfallet ska tas om hand på rätt sätt. Vi vet ju inget om hur det har hanterats. Vi vet heller inget om vad de anställda varit medvetna om så det kan väl utredningen få utvisa?
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

ja precis, att opalen skulle tävlat dopad och inte upptäckts under alla dessa år är knappast troligt. Så jag hoppas han är ren, det är ändå en fantastisk häst. Även om han inte är nåt avelsmaterial:D
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Som jag fattat det, så användes dopningen under unghästarnas uppbyggnadsskede?
I så fall kan väl samtliga hans hästar någon gång under sitt liv varit dopade. Spåren av medlen försvinner ju med tiden, varför även Opal kan ha varit drabbad.

Fusket går inte att bortförklara med att " ge mina unghästar för att på så sätt slippa behandla deras knän i framtiden". Hästarna har ju fortfarande de facto hjälpts till prestationshöjning som finns kvar även senare i livet. Ett argument som ständigt kommer fram vad gäller mänskliga elitidrottare, för även om dessa blir avstängda under två år, så finns de fysiska fördelarna kvar när dom börjar om igen.

Obs att jag inte tagit upp vad jag tycker om ND:s hänsynslöshet visavi hästarna. Djurplågeri för att tjäna kosing, det är vad det är!

LIA
 
Sv: Nils Enqvist talar ut: "Det är så idiotiskt"

Hur kan du sitta och hoppas att en häst varit dopad? Du är ju rent obehaglig! Opal Viking är testad massor av gånger, efter lopp, före lopp, under träningsperioder o s v. Han har ju nämligen startat rätt mycket i Frankrike där de tar prover under träning på ett helt annat sätt än i Sverige. Att tro att han skulle varit dopad de sista 5 åren av sin karriär känns faktiskt rätt långsökt.

Den enda som är "obehaglig" i detta är Nisse, jag har under hans sista år sagt att det är nått som inte stått rätt till och nu åker han dit så det skvätter om det. Att opalen inte skulle varit dopad är ju bara långsäkt att säga nu när vi vet vem "Nisse" faktiskt är...
Varför skulle hästen fungera fullt ut i utlandet och inte i sverige?
Att tro att man ska hitta något i hästen känns lite långsökt men jag hoppas att dom hittar spåren efter vad hästen faktiskt fått i sig. OCH DET STÅR JAG FÖR!!
Fy fan för sånt här i någon form av hästsport säger jag nu blev jag förbannad också när jag ska gå o lägga mig FY FAN.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp