Nio döda i flygolycka utanför Umeå

Jag måste få släppa ut lite obehagskänslor här: Jag gillar verkligen inte att tex DN (säkert typ alla nyhetssajter?) har lagt upp film som visar hur planet störtar. Verkligen inte.

Det känns så vansinnigt integritetskränkande, tycker jag. Och det tillför ju bara känsloupplevelser, ingen information utöver orden "planet störtade".
 
Jag måste få släppa ut lite obehagskänslor här: Jag gillar verkligen inte att tex DN (säkert typ alla nyhetssajter?) har lagt upp film som visar hur planet störtar. Verkligen inte.

Det känns så vansinnigt integritetskränkande, tycker jag. Och det tillför ju bara känsloupplevelser, ingen information utöver orden "planet störtade".
Jag är väldigt, väldigt förvånad, dessutom. Trodde filmerna skulle tas ner rätt snabbt men de ligger kvar. Man brukar ALDRIG visa film som visar en verklig dödsolycka. De filmerna är säkert av visst värde för utredningen men vi andra behöver inte se.
 
Jag måste få släppa ut lite obehagskänslor här: Jag gillar verkligen inte att tex DN (säkert typ alla nyhetssajter?) har lagt upp film som visar hur planet störtar. Verkligen inte.

Det känns så vansinnigt integritetskränkande, tycker jag. Och det tillför ju bara känsloupplevelser, ingen information utöver orden "planet störtade".
Ja fy fan. Tänk att vara anhörig och se det där. Fy vilken hemsk olycka.
 
Jag måste få släppa ut lite obehagskänslor här: Jag gillar verkligen inte att tex DN (säkert typ alla nyhetssajter?) har lagt upp film som visar hur planet störtar. Verkligen inte.

Det känns så vansinnigt integritetskränkande, tycker jag. Och det tillför ju bara känsloupplevelser, ingen information utöver orden "planet störtade".
Ja alla har nog filmer men jag är inte så morbid att jag tittat på dem.
 
Jag är väldigt, väldigt förvånad, dessutom. Trodde filmerna skulle tas ner rätt snabbt men de ligger kvar. Man brukar ALDRIG visa film som visar en verklig dödsolycka. De filmerna är säkert av visst värde för utredningen men vi andra behöver inte se.
Jag tycker vi har sett massor av såna filmer? Omedelbart kommer jag att tänka på Nine Eleven, där filmer visades där människor hoppade eller föll ut genom fönstren. Just nu kommer jag inte på fler exempel, men jag tror att det kryllar av dem.
 
Jag tycker vi har sett massor av såna filmer? Omedelbart kommer jag att tänka på Nine Eleven, där filmer visades där människor hoppade eller föll ut genom fönstren. Just nu kommer jag inte på fler exempel, men jag tror att det kryllar av dem.
Men inte i Sverige, väl?! Hoppades och trodde jag....
 
Jag är väldigt, väldigt förvånad, dessutom. Trodde filmerna skulle tas ner rätt snabbt men de ligger kvar. Man brukar ALDRIG visa film som visar en verklig dödsolycka. De filmerna är säkert av visst värde för utredningen men vi andra behöver inte se.
Jag som har lite av flygrädsla väljer att inte se för inte göra det värre. Tycker dödsolyckor är väldigt tragiska, känns som just döden är någon form av snacks för media. Vet inte riktigt om jag gillar utvecklingen faktiskt.
Artikeln fick mig osökt att tänka på min väninna och hennes man som hoppat fallskärm, riktigt tragisk olycka tänker på de nära och kära till de drabbade. Må de vila i frid. :cry::heart
 
Något akut måste ha inträffat, en vikning på så hög höjd borde piloten ha hunnit rädda. Vi behöver såklart få svar på vad som hände och filmen kommer säkert att vara viktig för utredningen, men att lägga ut den för allmänheten såhär nära inpå olyckan fyller inget annat syfte än att maxa antalet klick - jag tycket att det är smaklöst.

Mina tankar är med klubben, släkt och vänner.
 
Joo, från Estoniakatastrofen visades ju tom filmer på räddningsflottarna när det låg döda människor och flöt i dem. Iof hände det på internationellt vatten men får väl räknas till Sverige?
Jag tycker det borde räknas till Sverige om det visas i svensk media, såsom public service tv och vettiga dagstidningar.
 
Något akut måste ha inträffat, en vikning på så hög höjd borde piloten ha hunnit rädda. Vi behöver såklart få svar på vad som hände och filmen kommer säkert att vara viktig för utredningen, men att lägga ut den för allmänheten såhär nära inpå olyckan fyller inget annat syfte än att maxa antalet klick - jag tycket att det är smaklöst.

Mina tankar är med klubben, släkt och vänner.
Om planet stallar, (pga för låg hastighet - precis innan hopparna lämnar planet flyger man så långsamt som det är möjligt, ofta på stallgränsen) går det snabbt i spinn med nosen neråt. För att kunna rädda planet och ta tillbaka flygförmågan, måste man först stoppa spinnet. Det är inte helt jättelätt med ett plan av den storleken med 9 personer ombord. Sedan det väl börjat spinna är krafterna väldigt höga så det är inte omöjligt att en vinge knäcktes av påfrestningarna. Men det är ren spekulation.

Jag håller med om att det är hemskt att filmerna lagts ut. Onödigt dessutom.
 
Om planet stallar, (pga för låg hastighet - precis innan hopparna lämnar planet flyger man så långsamt som det är möjligt, ofta på stallgränsen) går det snabbt i spinn med nosen neråt. För att kunna rädda planet och ta tillbaka flygförmågan, måste man först stoppa spinnet. Det är inte helt jättelätt med ett plan av den storleken med 9 personer ombord. Sedan det väl börjat spinna är krafterna väldigt höga så det är inte omöjligt att en vinge knäcktes av påfrestningarna. Men det är ren spekulation.

Jag håller med om att det är hemskt att filmerna lagts ut. Onödigt dessutom.
Jag har haft cert, men flög aldrig hoppare så jag vet inte vad det innebär, å andra sidan gissar jag att de som flyger hoppare är erfarna piloter som vet hur de ska hantera procedurerna runt fällningen.

När jag skolade övade vi hävning av både stall och vikning (mindre plan och jag var ju beredd), men jag förstår att det blir annorlunda med den typ av plan som detta gäller. Dessutom, om hopparna precis ska lämna planet är de ju inte fastspända, så jag kan tänka mig att det blir ännu svårare att häva spinn med så mycket rörlig vikt i planet.

Tragiskt hursomhelst, och viktigt att händelseförloppet kan förstås så mycket som möjligt så att man kan förhindra upprepning.
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
354
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svenskbaserade och tidigare svenska landslagsryttaren Vignir Jónasson har avlidit till följd av en olycka på hans gård utanför...
Svar
2
· Visningar
1 153
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp