Njursvikt på häst?

lady_vip

Trådstartare
Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss.
Då hon redan i vintras tappade i hull tog vi en hel del blodprover för att bland annat kolla upp PPID och lite allmänna värden. Allt dåg faktiskt bra ut, utom njurvärdena och lite för låga vita blodkroppar (dock inget alarmerande). Hästen har uppenbarligen problem med sina njurar och njursvikt, men inga andra värden sticker ut.

Symptomen på henne är viktnedgång, tandsten på framförallt framtänderna. Troligtvis dricker hon och kissar mer, men hon har faktiskt varit sån häst som kissar och dricker mycket hela livet, vilket får mig att tro att detta kanske är ett medfött fel. Hon har dessutom under hela sitt liv haft bekymmer med diverse autoimmuna besvär, framförallt hudbesvär, vilket kanske kan hänga ihop.

Veterinären kände att hon behövde läsa på, det finns otroligt lite info om detta. Det vi vet är att omegasyrorna måste tillsättas och att hon absolut inte ska äta alfalfa, tydligen är betesgång det bästa (vilket förklarar varför hon gick upp fint i hull när hon släpptes på bete i våras). Nu börjar ju dock betessäsongen gå mot sitt slut.

Jag förstår ju att detta inte har en god prognos, men jag vill gärna höra om andra erfarenheter. Någon som varit med om liknande?
 
Har det tagits urinprov, ultraljudet njurarna osv? Har vattenmätning skett etc? Dvs hur har diagnosen njursvikt ställts?

Jag hade en som fick akut njursvikt och hämtade sig, och även om det var akut var det ett längre förlopp över månader totalt.

Men jag tycker det låter lite luddigt hur man satt diagnosen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 464
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp