Bukefalos 28 år!

Nordkoreas hot

Sv: Nordkoreas hot

Iran var på god väg men avstod efter påtryckningar.

Det intressenta var ju att dom byggde sina egna centrifuger för anrikning, något av en bedrift men det bevisar ju att isolerade länder som satts i blockad ändå kan tillverka kärnvapen om dom ger sig tusan på det.

Om inte annat så kanske du har hört talas om viruset stuxnet ?

Detta datorvirus sprider sig jättelätt genom alla pc, men angriper endast styrsystem med programspråk från Siemens (som är vanligt förekommande på CNC-maskiner).

Stuxnet skapades i ett samarbete mellan USA och Israel och angrep det styrsystem som Iran hade i sina centrifuger.

Vidare så lät Israel lönnmörda framstående forskare som var knutna till Irans kärnvapen/kärnenergiprogram.

Det var den typen av påtryckningar som användes förutom handelsembargon etc.
 
Sv: Nordkoreas hot

Så Kina kan inte ha som mål att förbättra livet för den vanlige Kinesen?

Kina är visserligen en diktatur och kan för all del har flera mål samtidigt, men levnadsförhållandena för miljarder kineser är bättre än vad de ens kunde drömma om för 20 år sen.

Det är ju inte heller ett mål som marknaden har, dvs att förbättra levnadsförhållandena för medborgarna, så vad är skillnaden. I omtanken om medborgarna.

Jag tror att få kan föreställa sig arbetsförhållandena i en Belgisk kolgruva för ett par hundra år sen, samtidigt som Kung Leopold av Belgien höll på med lustmord i Kongo.
Är du kines kan du kanske vara lugn,annars inte.
 
Sv: Nordkoreas hot

Egentligen...egentligen...om man ser på händelserna i ett annat lite mer globalt och historiskt och konspiratoriskt vis...så....så snart den amerikanska ekonomin gungar lite...vi vet att det finns städer som tex Detroit & Baltimore som är i ekonomisk ruin..donald trumph rapar domedagsprofetior...ja, ni hajjar läget - USAs plånka mår inte bra. Då dyker det alltid upp någon braindead pappskallediktator någonstans i världen som hotar med krig. Oups! Plösligt måste USA rusta, beställningarna haglar i krigsindustrin, ekonomiska kugghjul sätts i rullning...ekonomin börjar blomstra....eller...är jag helt fel ute? :sneaky:
 
Sv: Nordkoreas hot

Håller absolut med om att USA använder sin krigsapparat som ekonomistimulerare, mer under republikanskt styre än demokratiskt. Om man nu kan kalla det demokrati när det inprincip går att köpa politiker, lobbyismen där är läskig på allvar!

Dock lider väl inte världen nån brist på pappskallediktatorer, så det är väl bara att välja nån att reta om det behövs...
 
Sv: Nordkoreas hot

Tja, jänkarna är fenomenalt bra på att reta upp folk...

Det fascinerande är att dom ofta skyller på att det är en diktatur som bryter mot mänskliga rättigheter eller att vederbörande har massförstörelsevapen.

I tex fallet med Saddam stödde USA honom under lång tid och försåg honom med massförstörelsevapen - för att några år senare invadera med hänvisning till att han är en hemsk diktator som har massförstörelsevapen.

Talibanerna är till stor del utbildade och beväpnade av USA under kriget mot Sovjet, vapen som dom sedan vände mot USA.

USA stödde regimen i Egypten ända till dess dom insåg att folket skulle störta eländet...

Generellt sett så har jag svårt att se något land som har varit mer benäget att vända sig mot forna allierade än just USA.
 
Sv: Nordkoreas hot

Tja, jänkarna är fenomenalt bra på att reta upp folk...

Det fascinerande är att dom ofta skyller på att det är en diktatur som bryter mot mänskliga rättigheter eller att vederbörande har massförstörelsevapen.

I tex fallet med Saddam stödde USA honom under lång tid och försåg honom med massförstörelsevapen - för att några år senare invadera med hänvisning till att han är en hemsk diktator som har massförstörelsevapen.

Talibanerna är till stor del utbildade och beväpnade av USA under kriget mot Sovjet, vapen som dom sedan vände mot USA.

USA stödde regimen i Egypten ända till dess dom insåg att folket skulle störta eländet...

Generellt sett så har jag svårt att se något land som har varit mer benäget att vända sig mot forna allierade än just USA.

usa har alltid varit naiva i utrikespolitiska frågor.
man snubblade in i 1:a världskriget, bäddade i sitt oförstånd för det andra, stack ut halsen i korea , lurades in i vietnamkriget av fransmännen. sedan dess har man allt kraftigare börjat agera i egenintresse
 
Sv: Nordkoreas hot

usa har alltid varit naiva i utrikespolitiska frågor.
man snubblade in i 1:a världskriget, bäddade i sitt oförstånd för det andra, stack ut halsen i korea , lurades in i vietnamkriget av fransmännen. sedan dess har man allt kraftigare börjat agera i egenintresse

Dom är knappast naiva... I både Washington och Langley har man alltid sagt "He may be a bastard, but he is our bastard".

Så länge en makthavare springer USA´s ärenden så bryr sig inte USA om det är diktatorer med massförstörelsevapen eller ej.

USA var väldigt pigga och glada på att kliva in i Vietnam när det delades mellan Sovjet och USA efter fransmännens förlust mot Vietminh, det var ingen som tvingade dem utan det var deras egen löjliga teori om "dominoeffekten" som gjorde att de klev in i Sydvietnam.

Att arbetare över världen gjorde uppror handlade ju självklart inte om någon dominoeffekt utan om deras usla levnadsförhållanden och om slavlöner som inte gick att leva på.

Att egenintresse har styrt USA´s agarande går längre tillbaka än dags dato. Det går tillbaka till United Fruit Company, som agerade som täckmantel åt CIA och störtade den demokratiskt valda regeringen i Guatemala - och längre tillbaka hade vi USA´s krig mot Mexico som också handlade om egenintressen.

Och ärligt talat så är jag orolig för USA då dom var nära att välja en religiös vettvilling som Mitt Romney som president - det är ju för fasen som att rösta på Ayatollah Khomeini... Här tycker man att SD är bekymmersamt men Jimmie Åkesson är ju ändå ungefär 1000 ggr bättre än vissa amerikanska presidentkandidater :eek:

Men nu handlade det ju egentligen om Korea, och där är jag glad över att nuvarande president faktiskt har två hjärnceller att gnugga mot varandra så att USA väljer en lägre profil och istället låter lill-Kim dribbla bort sig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att det är svårt att kräva vård för något som man samtidigt inte anser vara en sjukdom. Hela sjukvården är definierad som vård...
36 37 38
Svar
754
· Visningar
30 145
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Vi har sålt en sak till en kompis. Saken är så stor att den måste tas med kranbil ( detta görs av en bekant och inte via ett företag)...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Motacilla
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·
Samhälle Har fördelen att jag får jobb i stort sett var som helst geografiskt sett då jag har två eftertraktade utbildningar i bagaget inom...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp