Bukefalos 28 år!

Normal fotostorlek = pixlar

C

Crazy Deluxe

Hur brett är ett foto i pixlar som ska passa in i ett fotoalbum?
 
Sv: Normal fotostorlek = pixlar

Beror på hur du menar. Hur stor bilden blir på skärmen beror ju på vad du har för inställning. Ganska normalt är att du har en inställning som är 1024x768. Dvs din skärm är 1024 pixlar bred. Och då kan du ju själv få en aning om hur bred din bild bör vara.

Men om du talar om att du ska skriva ut bilden så är måttet dpi (dots per inch). Och då vill du ha ca 300 dpi om bilden är i 100 % storlek. Hängde du med?
 
Sv: Normal fotostorlek = pixlar

Nej jag hänger inte med :O
 
Sv: Normal fotostorlek = pixlar

En bilds upplösning anges i ppi (pixels per inch), ofta används dpi (dots per inch) när man menar samma sak, fast det är egentligen fel. Inch=tum, en tum är 2,54 cm.

Olika skrivare och olika papper kräver olika upplösning för ett bra resultat, ju bättre grejer du har desto högre upplösning har du nytta av. Det finns en fin liten formel: rastertäthet*ca 1,8 så får du vad du behöver för upplösning. På tryckeriet så trycker vi med 175-linjers raster på bestrukna papper, formeln ger då 175*1,8=315. Med det som ledning så kör vi genomgående med 300 ppi.

Om vi då använder 300 ppi på bilden du ville ha... Ett vanligt foto är 10*15 cm. 10*300/2,54=1181 pixlar brett, 15*300/2,54=1772 pixlar högt.

/Ida
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 408
Senast: Anna
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har sett de hittills sända programmen om "Den svenska konsten att döstäda". Jag tycker att de är lite svamliga faktiskt (även om...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Min morsa passade W igår och passade på att dumpa massa gamla bilder hemma hos oss. Kom att tänka på hur det var att kolla gamla...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp