Tacksam för tips gällande prisvärd hoppsadel

Accortida

Trådstartare
Hej alla!
Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal manke, brett bogparti och rund rygg och mig ryttare 170 cm med långa överben. På nuvarande hoppsadel så hamnar mina knän utanför sadeln när jag kortar upp till hoppläder. Tänker mig tex tattersal men undrar om den i vid är tillräckligt vid för att passa honom? Vad har ni andra för hoppsadlar på era lite grövre ridhästar.
IMG_1106.JPG
Julle & dottern :heart
 
Jag hade en Knight Sir Walter på min grova kallblodstravare. Tyckte mycket om den sadeln, skön för att vara en hoppsadel. 👍
 
Jag har en relativt grov häst med platt, bred och rak rygg. Har haft Globus hoppsadlar (bomvidd 36), Kentaurs hoppsadlar (största bomvidd, tror det var 4 på min men numer verkar 5 vara störst) och Anita Sande (bomvidd XW). Kan ju inte påstå att varken Globus eller Kentaurs var superbekväm, men de är helt ok i förhållande till priset. Ullstoppade, dvs omstoppningsbara vid behov också. Anita Sande är min favorit, men det är främst då jag föredrar enkelkåpa/close contact. Alla går ju att hitta begagnat för runt 5000, kanske lite högre för Anita Sande.
 
Prestige Roma jump är prisvärd, men det beror ju på hur bred din häst är. Den går att få upp till 37 i bomvidd. Går att hitta begagnad och har du tur så hittar du en med framskurna kåpor så får knäna plats också :)
 
Hade en Thorowgood t4 cob på min tinker. Prisvärd och helt okej sadel, dock allround och inte renodlad hoppsadel. Prestige Golden star i 37 funkade också. Santa cruz Celine i xvid eller xxvid kanske också kan tänkas funka.
 
Mitt halvblod är rejält bred över ryggen och platt och hon har en Morris n nolan adjustable som ligger bra, och som ju går att anpassa bredd efter hur musklad hon är.
 
Jag fick en Thorrowgood T8 hopp (av misstag, hade beställt en annan ). Den var jättefin och jag satt bra i den (är 168 med längre lårben än skenben). Bytte till det vidaste koppjärnet, men den låg inte riktigt still på min fjording. Den finns till salu just nu i en webshop som säljer begagnad hästutrustning.

(Jag köpte efter det en Santa Cruz Celine och har x-vid i den och den ligger super).
 
Jag fick en Thorrowgood T8 hopp (av misstag, hade beställt en annan ). Den var jättefin och jag satt bra i den (är 168 med längre lårben än skenben). Bytte till det vidaste koppjärnet, men den låg inte riktigt still på min fjording. Den finns till salu just nu i en webshop som säljer begagnad hästutrustning.

(Jag köpte efter det en Santa Cruz Celine och har x-vid i den och den ligger super).
Alltså, jag har ridit i flera fina "high end" sadlar i mina dagar samt en hel drös mellanpris-sadlar. Thorowgood T8 hopp kommer alltid vara min absoluta, absoluta favoritsadel. Verkligen en toppensadel om den passar hästen. Som en parantes satt jag en helt vansinnig galen skentur på en f.d galoppör i den (det gick foooooooort kan jag lova) och lyckades hålla mig kvar. Den räddade nog livet på mig 😅

Tyvärr funkar den inte på de mer runda hästarna, då är en Thorowgood cob att föredra.
 
Hej alla!
Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal manke, brett bogparti och rund rygg och mig ryttare 170 cm med långa överben. På nuvarande hoppsadel så hamnar mina knän utanför sadeln när jag kortar upp till hoppläder. Tänker mig tex tattersal men undrar om den i vid är tillräckligt vid för att passa honom? Vad har ni andra för hoppsadlar på era lite grövre ridhästar.
Visa bifogad fil 133902
Julle & dottern :heart
Santa Cruz Celine. Superskön och prisvärd sadel! Jag provade en x-vid på min stora PRE, bomvidden räckte till väl, men hon var inte tillräckligt bred över ryggen och lite för svängd. Tyvärr, för jag älskar sadeln! 😅
 

Liknande trådar

Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
1 922
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp