Normalvärden på silage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 122
M

Maxmax

Ska räkna ut en ungefärlig foderstat till en kompis. Dock har hon inte någon analys. Finns det några riktvärden som man kan räkna efter då?
Jag vet att silaget är av bra kvalité (har häst i samma stall som henne).

Sv: Normalvärden på silage

nej tyvärr finns det inte det.

Det allra bästa är ju att ta en analys, kan hon inte göra det?:)
annars är det ju ingen större ide att öht göra en foderstat.

HÅller med Nethril.

Att räkna ut en foderstat på "riktvärden" är precis lika värdefullt som "rita, gissa, spring", dvs att fodra lite på känn, som man alltid gjort.

Det kostar runt en femhundring att göra en analys och dessa pengar kan vara väl investerade, eftersom analysresultatet talar om vad du behöver för tillskott för en balanserad foderstat.

*lånar*

Vet någon var man får tag på en sån borrhistoria som man ta silageanalysen med?

Den omtalas överallt, men var 17 får man tag i en??

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
892
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka