Norska register

Lejonelle

Trådstartare
Jag söker en vallack som exporterades till Norge någon gång mellan 1992-1995. Hästen är av halvblodstyp men har ej kunnat spåras i svenska register. Var hittar man hästdatabaser i Norge, och det borde väl finnas någon export/import noterad i något register någonstans?

mvh
Lejonelle

Sv: Norska register

Heheheh.. Norge är ett u-land när det kommer til häst.. Vet allt om det, är norsk, men måste til sverige för å bli nånting :rofl:

Iallafall.. Det finnst inga hästdatabaser i Norge, men det er ju möjligt å gå inn på www.hestemarked.no, på forumet där finnst det efterlysninger, og du kan skriva ett inlägg... Evt. ochså www.hest.no

Lycka till :bump:

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter når du skriver at du "søker" den. Vil du vite avstamming? Vil du ha kontakt med eier? Vil du vite hva den har prestert?

Alle konkurransehester som starter fra LB og oppover er registrert hos rytterforbundet (www.rytter.no), og rytterforbundet kan gi deg hestens eventuelle resultater. De fleste raser har Norsk Hestesenter som registrator (www.nhest.no). Men hvis dette er en svensk vallak, som ikke er registrert i Sverige, så er den neppe registrert der.

Det importeres flere tusen hester i året, så å spørre tollvesenet om Brunte som ligner en halvblods og kom til Norge en gang mellom -92 og -95 er sikkert nytteløst...

Och det är inte alls säkert att hästen har importerats lagligt... :smirk: Många kör bara över! Jag skulle i första hand fråga NRYF om hästen är registrerad där.

Svarar till alla: TACK för svaren och länktips! Jag söker min hästs pappa, för ett ev DNA test om han fortfarande lever. Innan han exporterades till Norge var han hingst och tjuvbetäckte ett C-ponnysto och detta blev min rara pålle som jag haft i evigheter. OM det går att fastställa stammen på min häst så vore det kul eftersom hon är dräktig nu. Jag är därför beredd att lägga ned lite tid på att försöka hitta vem som köpte pappan i Norge. Namnet är ovanligt :) och enligt påståendet ska han vara tävlad en hel del så eventuellt går han att få tag i via era tips.

TACK igen!
Lejonelle

Hvis du vil si navnet så er det vel ikke utenkelig at jeg eller noen andre kjenner til den hvis den har vært mye ute og startet.

Hästen jag söker heter Mondeo. Är det bekant?
Blir väldigt glad för alla tips!
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 994
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 084
Senast: ii-ssa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Sharpless
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår