Noscancer, finns det?

mandalaki

Trådstartare
Katter som den på bilden i spoilern möter jag ibland i Grekland. Det börjar med en sårig nos, såret växer, till slut ser nosen helt grotesk ut. Det verkar aldrig gå tillbaka utan är i stället progressivt. De här katterna dukar under till slut.

Det har alltid sagts att det är cancer i nosen men jag vet inte om det stämmer, det kan ju vara något folk bara tror. Vet ni om det finns sådan cancer eller om detta kanske är ett sent stadium av kattsnuva - eller något annat?


5F3FF795-ACDB-4B54-81D4-D59B572553E7.png
 
Sannolikt skivepitelskarcinom. Den vanligaste hudtumören hos katter i varmare länder då den påverkas av UV-strålar och framförallt drabbar vita eller delvis vita katter då de är mer känsliga för UV-strålarna.
Det är en väldigt elakartad tumör.
Har sett några fall under min studietid i södra Tyskland men aldrig i Sverige.
 
Sannolikt skivepitelskarcinom. Den vanligaste hudtumören hos katter i varmare länder då den påverkas av UV-strålar och framförallt drabbar vita eller delvis vita katter då de är mer känsliga för UV-strålarna.
Det är en väldigt elakartad tumör.
Har sett några fall under min studietid i södra Tyskland men aldrig i Sverige.
Åh vilket superbra svar, tack! När jag tänker efter ser jag det nog oftast på sköldpaddsfärgade eller andra med vitt i ansiktet. Det stämmer ju.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 037
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 326
Senast: bollen__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 012
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp