Nu blir det lite lättare att importera hingstsperma...

C

clownen

Källa hästmagazinet.se

Lättare att importera hingstsperma
(2008-12-18 00:10)

Från och med den 1 januari 2009 blir det enklare för dig som vill bli registrerad hos Jordbruksverket för införsel av vissa djur och djurprodukter - exempelvis hingstsperma. Förändringarna är ett led i Jordbruksverkets arbete med att förenkla för dig som användare.


Från SJV:

Förenklingarna gäller till exempel vissa försöksdjur som gnagare, kanin, groddjur och minigris samt vissa djur som hålls i djurparker eller av privatpersoner såsom alpacka och visent. Även införsel av hingst- och fårsperma omfattas av ändringarna.

Registreringen gäller i två år
För att få föra in dessa djurslag från och med den 1 januari 2009 räcker det att du gör en anmälan om att bli registrerad för införsel. Förenklingen består bland annat i att registreringen nu gäller i två år istället för ett år och att begränsningen på 15 länder har tagits bort. Inom sju dagar kommer du att få en bekräftelse på registreringen och för att påskynda handläggningen görs betalningen i efterskott.

Anmälan ska ske på blankett D194 - registrering för införsel av djur, ägg, sperma och embryo. Se länk till höger.
Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 1996:24) om införsel av vissa djur samt sperma, ägg och embryon från vissa djur (J11 ny) träder i kraft den 1 januari 2009.
 
Sv: Nu blir det lite lättare att importera hingstsperma...

Fasen, jag trodde ASVH skulle förenkla! ;)

Sitter och kämpar med papper och röntgenbilder på 3 hingstar nu och jag tror jag blir tokig. Kan skicka en flyttlåda med papper till ASVH känns det som...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SJV) Från och med den 1 januari 2009 blir det enklare för dig som vill bli registrerad hos Jordbruksverket för införsel av vissa djur...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp