Bukefalos 28 år!

Nu har jag varit på spirometri o EKG

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Norrtälje Sjukhus, träffade en mycket empatisk läkare som verkade ha all tid i världen för mig. Han lyckades t o m locka ur mig varför jag är så paniskt rädd för smärta. Har en akuttid där nu på fredag kl 08.00 för bronkoskopi inkl vävnadsprov om inte onkologen på KS har andra planer när jag skall dit för ny röntgen o läkarbesök på torsdag.
fläcken är inte så stor o sitter långt ner i höger lunga, den är klart avgränsad, innan vävnadsprov kan man inte säga så mycket, kan vara benign men kan lika gärna vara väldigt illa. Det visar sig.

Jag saknar mina hundar, Schä/Terven hade en underbar päls att gråta i.
1542729762190.png
 

I morgon vet jag förhoppningsvis mer, onkologen kan förmodligen ge mig mer ingående information samt visa mig plåtarna. Bronkoskopin kan väl ge en fingervisning o vävnadsprovet lär ge mer specifik information.
Trots en miserabel barndom har jag haft ett relativt bra liv, i a f efter 2 års psykodynamisk terapi samt 5 års psykoanalys.
Jag är inte rädd för att dö, men smärta skrämmer skiten ur mig.
Du vet väl om att hela den beryktade bukemaffian håller tummarna?
 
Min mamma opererades för en väl avgränsad tumör i nedersta lungloben i höger lunga för drygt ett år sedan. De tog bort den delen och hon slapp både cellgift och strålning. Den verkade inte ha satt några metastaser (vad de hittat ännu i alla fall), men hon var på uppföljande röntgen igår och förhoppningsvis ser det bra ut.
Den upptäcktes, precis som din, av ren tur - i hennes fall pga en elakartad lunginflammation som hon blev inlagd för.

Jag vet inte om det hjälper dig något, men hon anses vara botad från cancern idag och upplevde operation och rehab som mycket mer hanterbar än vad hon vågat hoppas på. Efter 4 veckors sjukskrivning var hon tillbaka på jobbet :)

Håller tummarna Vallis!
 
Hoppas det blir bra. Har du flyttat och har det bra annars?
Annars har jag det oförskämt bra. Jag har flyttat till lägenhet i samma kommun, mäktade inte med hus o trädgård längre, trots skogstomt. För långt ner till vägen över berget.
Nu bor jag i en 1a på ca 57 kvm, det är som ett radhus, gräsmatta o rabatter på framsidan (gräsmattan sköts av fastighetsförvaltaren o odlingsplätt utanför balkong/altan på baksidan, ca 6 + 6 kvm. Ett stort rum med sängalkov, får plats med köksbord o två stolar, dessutom stor walk in förvaring av diverse, kostar ca 3300 + el, tyvärr ingen fiber.
 
Hemma igen. Togs ny slätröntgen + ny spirometri. Doktorn gick igenom alla mina sjukdomar o mediciner, han fick mig att knata upp för trappor med pulsmätare tills jag nästan stupade. Fick se plåtarna, förändringen sitter på baksidan, ca 5 cm upp från lungspetsen, tveksamt om det går att ta vävnadsprov via bronkoskopi.
I morgon skall jag p bronkoskopi o på måndag skall jag på PET/CT dvs skiktröntgen med kontrastmedel intravenöst.
Sen blir det förmodligen punktion mellan revbenen för att ta vävnadsprov.

Han nämnde cancer flera ggr, men sa också att det skulle kunna vara en infektion (sänkan är 3). Operation var inte helt säkert då jag har dåligt med flås. Kemoterapi direkt kan vara ett alternativ. Får jag välja vill jag opereras snarast.

På onsdag skall lungonkologen sammanträda med röntgen o narkosläkare för att planera vidare.

Jag väntar med att berätta för sonen, tills jag vet vad det är o hur prognosen ser ut.
 
Hemma igen. Togs ny slätröntgen + ny spirometri. Doktorn gick igenom alla mina sjukdomar o mediciner, han fick mig att knata upp för trappor med pulsmätare tills jag nästan stupade. Fick se plåtarna, förändringen sitter på baksidan, ca 5 cm upp från lungspetsen, tveksamt om det går att ta vävnadsprov via bronkoskopi.
I morgon skall jag p bronkoskopi o på måndag skall jag på PET/CT dvs skiktröntgen med kontrastmedel intravenöst.
Sen blir det förmodligen punktion mellan revbenen för att ta vävnadsprov.

Han nämnde cancer flera ggr, men sa också att det skulle kunna vara en infektion (sänkan är 3). Operation var inte helt säkert då jag har dåligt med flås. Kemoterapi direkt kan vara ett alternativ. Får jag välja vill jag opereras snarast.

På onsdag skall lungonkologen sammanträda med röntgen o narkosläkare för att planera vidare.

Jag väntar med att berätta för sonen, tills jag vet vad det är o hur prognosen ser ut.
:heart
 
Hemma igen. Togs ny slätröntgen + ny spirometri. Doktorn gick igenom alla mina sjukdomar o mediciner, han fick mig att knata upp för trappor med pulsmätare tills jag nästan stupade. Fick se plåtarna, förändringen sitter på baksidan, ca 5 cm upp från lungspetsen, tveksamt om det går att ta vävnadsprov via bronkoskopi.
I morgon skall jag p bronkoskopi o på måndag skall jag på PET/CT dvs skiktröntgen med kontrastmedel intravenöst.
Sen blir det förmodligen punktion mellan revbenen för att ta vävnadsprov.

Han nämnde cancer flera ggr, men sa också att det skulle kunna vara en infektion (sänkan är 3). Operation var inte helt säkert då jag har dåligt med flås. Kemoterapi direkt kan vara ett alternativ. Får jag välja vill jag opereras snarast.

På onsdag skall lungonkologen sammanträda med röntgen o narkosläkare för att planera vidare.

Jag väntar med att berätta för sonen, tills jag vet vad det är o hur prognosen ser ut.
Styrkekramar❤
 
Känner inte dig @vallhund men råkade kika in här för ett tag sen. Har följt såhär på sidan av och idag kommit på mig själv flera ggr med att tänka på ditt läkarbesök och undrat hur det gått för dig. Håller alla tummar för att beskeden blir så bra som möjligt och att läkarna kommer igång med behandlingen!

Hoppas du känner att många tänker på dig!:heart Jag bor inte ens i sverige och jag har tänkt på dig hela dagen. Det finns garanterat många andra också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp