Bukefalos 28 år!

Nu kvot på 7,2...men behöver nog mer protein iaf....

alice

Trådstartare
Hej!

Jag blir tokig på min häst. Just nu får han en kvot på 7,2 (51MJ och 368 gSRP). I ett par dagar nu tycker jag att ryggraden börjar (inte jättemycket, men man ser en tendens till det) stiga över ryggmusklerna igen. Hmmm, behöver jag lägga till ytterligare med protein??? Hästen i fråga är ett 4,5-årigt kallblod på ca 375-400 kg som rids 5 dagar i veckan, ganska mycket muskelbyggande arbete samt regelbundet rids för instruktör (instruktören har lagt upp träninsschemat). Hullmässigt är han fortfarande lite väl vadderad över revbenen.
Vad tror ni? Mer protein? Vill ju att han ska få det bästa!

//Alice
 
Det är nog inte protein som saknas. Kolla utrustningen och prova att lägga till vitaminer; e- och b-vitaminer.
 
:bow:

Utrustningen (sadeln) ska bytas ut eftersom han byggt nya muskler. Den kanske passar sämre en jag trott....:crazy:...nej, har inte kollat med sadelutprovare ännu.
Nu ska jag låta "dum": Trodde i min enfald att vitaminerna från grooven (600g/dag) och mineralerna (50g miner vit) skulle räcka. Då vi bytt hö till ett något bättre (ur proteinsynpunkt) ska jag byta till nya grooven då den passar höet klockrent.
Tror du jag behöver ge vitamintillskott och vad och hur mycket? Förra vinterna gav jag 15 mL Kraffts multivitamin. Kan jag använda det igen eller ska jag köpa rena E- och B-vitaminpreparat?

//Alice - som undrar över mycket
 
Hästen är pigg, glad och arbetsvillig!

....när jag tänker efter (m anledninge av Magdalenas svar) har han börjat grina lite vid sadling och då framförallt vid spännande av sadelgjorden. Har trott att det berott på att jag dragit åt den lite för bryskt. :o Men kan ju vara andra orsaker.

//Alice
 
Jag ger Forans V.S.L och är jättenöjd. Mitt lånesto som "alltid" varit knepig att muskla i ryggen trots bra sadel och att hon rids ordentligt, har tagit sig mycket bra. Men så konstaterades bristen när hon fick föl också, eftersom han också fick brist... Jag märkte resultat ganska snabbt. En 2,5 liters dunk räcker 80 dagar, och på den tiden lär du märka effekt. Blir det ingen effekt får du söka på andra håll.

Och kolla som sagt sadeln, att han grinar illa låter som om den inte riktigt passar.
 
Hur vore det om ni började titta mer på hästarna än på hur uträkningen ser ut. Det är inte så enkelt att fodra hästas som att göra en teoretisk modell och sedan följa den.
Exempel: Häst A 165cm, 1/2 fullblod, 10år, väger ca 600kg, lugn temprament, rids 5 dagar / vecka ca 50min per gång dressyr, hoppning och ut i skogen.
Häst B 165cm, 1/2 fullblod, 11år, väger ca 600kg, hetsigt temprament, rids 5 dagar / vecka ca 50min per gång dressyr, hoppning och ut i skogen.
På pappret likvärdiga, men i verkligheten! A äter ca 5kg kraftfoder + kalk o mineraler + fri tillgång på hö. Är fin i hullet men åt det tunnare hållet. Häst B 4 kg kraftfoder + kalk o mineraler + liten högiva, är tjock och bantar ständigt. Samma ryttare, samma uppfödare, samma avmaskningsschema. Slutsats man kan inte bara räkna rakt av på en foderstat, blicken för djuret och känsla för vad man gör är minst lika viktigt. :angel: Skulle man byta foderstat på dessa båda blir det inte särskilt bra.
Det är väl förresten detsamma med människor! Somliga smala äter ALLT :d, andra tjocka och kan bara titta på mat :confused:även om dom rör sig mycket.
 
Ge inte för mycket proteiner för då kan hästen bli kass i magen. Får han E-vitaminer och selen?
 
Vad skulle hända med häst B om man sänkte kraftfodret och höjde högivan?
Jag tycker att 4 kg kraftfoder låter väldigt mycket till en fet häst.
 
Det är ju PRECIS det jag har gjort. Skulle jag inte göra det skulle han få 306 gSRP ist för 368 gSRP och nu har ögat sagt att han inte musklar sig som han ska över ryggen!

//Alice - :mad:
 
Var köper man det? Granngården? Vad innehåller det?

Jag har funderat på att ge E-vitamin men känt mig lite osäker. Det är ju "farligt" att överdosera eftersom det lagras i kroppen. B-vit lagras inte på samma sätt.

//Alice
 
Häst Bs foderstat rimmar VÄLDIGT illa. 4 kg kraftfoder och lite hö är ingen bantningsfoderstat!! I första hand tar man bort kraftfodret om hästen är rund. Stackars häst...

För det andra så är det ju just titta på hästen som tjejen här gjort! Hon har lagt sig ÖVER vad tabellerna säger för att få ordning på hästen, och när det inte hjälper ber hon om mer råd, inte annan uträkning.
 
Det är på Granngården jag köpt det. Det innehåller e-vitamin, selen och lysin.
 
Oj smakar det vanilj. Har du smakat? :D
Ang hästen, det är inte för lite Mj till varmblodet då? Jag tycker det låter lite.
 
Jag hade nog lagt den på minst 59 Mj och kanske mer protein då på 6,5 ev. 384 smrp. Visserligen en kvot på 6,5 men det är nog lite bättre ändå. :)
 
Såklart jag smakat!! Jag kan upplysa om att "Basic" och Kraffts E-vitaminer smakar BLÄÄÄÄÄH!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukes foderkunniga! Nu har lite funderingar över protein igen. Tidigare skrev jag en tråd där jag undrade om jag skulle ge mer...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: alice
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar om det inte är så att min häst behöver mer grovfoder än han får idag. Han är nämligen fortfarande lite bukig och...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp