Nu måste jag ha lite tips..

Grängesberg

Trådstartare
En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram.

Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var hel och hyfsat ren.. ;)

När jag kom ner till stallet för att fodra kväll så möts jag av ett blodrött ben! :eek:

Han har alltså gjort sig något i boxen, finns inget som sticker ut som han kan skada sig på, det enda jag kunde tänka var att han tramapt sig med en brodd, dock så sitter såret på utsidan på kotan och han är endast skodd fram.

I alla fall så tvättar jag rent med ljummet vatten och mild tvål för att se hur det ser ut.

Ser inte så märkvärdigt ut och efter lite mer rengöring så sprutar jag i lite steptocillin i såret, då märker jag att det är inte bara ytligt utan lite djupare än vad jag först trodde.

Hur som helst, hästen i fråga är en riktig klenis, som svället för minsta pytteskrap och blir i princip blockhalt av ingenting, klen är bara förnamnet.

Då han inte ömmar alls så bestämmer jag mig för att avvakta tills dagen efter och se hur mycket det svullnat upp, förväntade mig ett elefantben på morgonen.

Men, det enda som syntes var en lokal svullnad runt själva såret, han var ej heller halt när jag tog ut honom i hagen efter att ha rengjort såret, haft på mer streptocillin och lindat en wetwrap för att det inte skulle komma in skräp.

Så fortsatte det ett par dagar, han var till min stora förvåning helt ohalt.

Det blev skorpa och jag trodde att allt var lugnt med detta.

Nu har det ju gått några veckor och såret har börjat blöda ett par gånger under den tiden, händer alltid under natten och jag misstänker att han skrapar av skorpan när han lägger eller ställer sig upp.

Tvättar såklart rent varje gång som det börjar blöda igen.

Han ömmar fortfarande inte, är inte alls svullen och är inte det minsta halt.

Varför läker inte såret?

Har ni någon teori?

Har tänkt att det kanske sitter något i, men vad skulle det vara? Det känns inget konstigt alls, varar inte utan bara rent blod när han haft av skorpan.

Aldrig haft ett sådant här problem, har någon annan?
 
Sv: Nu måste jag ha lite tips..

prova sätta på låga transport skydd på honom i boxen de fick jag göra på min dam för varje gång hon reste sej så gled hon till å sparkade sje själv under kotan så hon fick sår på sår på sår. sen fick hon ha låga transport skydd å nu e allt bra. dock så ska du ju kolla så där inte e nått i såret. när skorpan går av så prova å klämma lite så du ser om nått kommer ut. gör de ej de så prova med transport skydd. de e ju värt ett försök. de funkade på min
 
Sv: Nu måste jag ha lite tips..

prova sätta på låga transport skydd på honom i boxen de fick jag göra på min dam för varje gång hon reste sej så gled hon till å sparkade sje själv under kotan så hon fick sår på sår på sår. sen fick hon ha låga transport skydd å nu e allt bra. dock så ska du ju kolla så där inte e nått i såret. när skorpan går av så prova å klämma lite så du ser om nått kommer ut. gör de ej de så prova med transport skydd. de e ju värt ett försök. de funkade på min

Jo, kan ju prova att linda båda fram över natten, så att skorpan får lov att sitta kvar så länge den ska.

Det var ett bra tips!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp