Nu när det blivit kallt, hästar på hårt underlag...

Empalie

Trådstartare
Märker ni på era hästar särkilt på hårt packade grusvägar att de går lite stappligare nu när det är kallt än när grussvägen är mer mjuk och sviktande vid plusgrader!
Grusvägarna här är stenhårda nu och jag märkte på min valack i dag att han gick lite stappligare. Väl inne i skogen var han helt som vanligt fast där var det snorhalt så han gick ibalnd väldigt försiktig. Pållarna är nog inte vana vid halkan heller än:confused:

Sv: Nu när det blivit kallt, hästar på hårt underlag...

Mina (kallblod) gillar när det är hårt underlag. Men nu när det är fruset och knaggligt i hagen så är de sååå försiktiga, vilket matte är tacksam över.

Immer

Mina hästar går lite försiktigare när grusvägarna är stenhårda som nu, de är även mycket lugnare ute i hagen, går sakta och nästan tittar efter var de sätter hovarna :) vilket jag är väldans glad för så kanske de slipper vricka benen av sig.

Min häst är tränad på hårt underlag under lång tid trots det går hon försiktigt på den frusna grusvägen. Detta beror garanterat inte på att det är hårt utan helt enkelt för att den är hal. Även om det inte är synlig is på vägen så är den bitvis hal för en obroddad skodd häst. Detta för att det vissa partier av vägen är fuktigare än andra och där ligger det en tunn is/frosthinna på gruset och sandkornen som motsvarar en skridskobana för hästen. När din häst kommer in i skogen får den bra fäste pch tar återigen ut stegen.
Hur går din häst på en stenhård torr grusväg på sommaren? Den är lika hård som en frusen grusväg.

min häst gåt också väldigt försiktigt på så här hårda grusvägar och i hagen med nu när de blivit fruset trots att jag gått på hårt underlag hela sommaren och hösten..

men de ser ja som en bra grej..sen när de blir lite halt o så så förhoppningsvis springer han inte bara på utan tar de lite försiktigare.

Hur går din häst på en stenhård torr grusväg på sommaren? Den är lika hård som en frusen grusväg.

jag tycker frusen grusväg är mycket hårdare än torr på sommaren..fast de kanske är olika grusvägar..

Mina (kallblod) gillar när det är hårt underlag. Men nu när det är fruset och knaggligt i hagen så är de sååå försiktiga, vilket matte är tacksam över.

Immer

Det skulle jag önska att mina också var... Idag kom de farande in den stenhårda halkiga och knöckliga hagen med benen åt alla håll. Jag var livrädd men de så helnöjda ut...:D

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 052
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 061
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu... 2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Smulu
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S