Nubb i hoven? Hjälp!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare PennyRe12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 119
P

PennyRe12

Jag ska köpa en häst Och hästen hade en "nubb" i hoven som hon sa, hon sa att det inte skulle påvärka honom om han inte skulle gå 150 klasser i hoppning. Vad är en nubb i hoven och vad gör den för skada?! Nubben satt i hoven och inte i hovleden. Vet inte hur jag ska göra!

Sv: Nubb i hoven? Hjälp!!

Hon hade röntgat honom men hon sa att de hittade en nubb, det skulle inte påverka honom.Jo jag får göra det. Tack :)

Oj, rent spontant låter det väldigt läskigt med en spik i hoven! :crazy: Bra att du försöker kolla upp det själv och inte bara litar på säljarens ord om "så länge den inte ska gå 150-hoppning".. För det säger ju ingenting om hur det påverkar hästens bekvämlighet med hovarna, vilket ju är det intressanta... Har du möjlighet att titta på plåtarna och höra själv vad veterinärerna säger?

En nubb är ju en liten spik. Eller finns det nåt annat som heter nubb?

Haha inte riktigt det som avses när man pratar om nubb på en röntgenbild tack o lov :D

Antar att den handlar om någon form av pålagring det är bara i de sambanden jag hört nubb nämnas förr.

Till TS det är ju helt omöjligt för någon att svara på betydelsen av en sådan utan att ha en aning ens om var den sitter eller ha sett röntgenbilden. Det enda sätt du kan få någon klarhet i det är genom att få säljarens godkännande att diskutera det med den veterinären som har röntgenplåten. Har du en egen duktig veterinär på att läsa röntgenbilder så kan du ju även begära att plåten skickas över till denna om du vill ha ett utlåtande från någon du känner förtroende ifrån innan du fattar ett beslut.

Jag trodde också det var en liten spik:o aldrig hört talas om detta faktiskt !
Hade kanske varit bättre med en liten spiknubb, för den hade nog hovslagaren kunnat fixa !?

Hek från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 650
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 306
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 815
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka