Ny bomlös sadel

Macken22

Trådstartare
Bomlös sadel Vad tror ni om denna? :confused:

Jag har till min Valack en torsion och ska nu leta efter en sadel till mitt sto. Hon är väldigt bred över ryggen och jag har provat med min torsion till henne (som jag använder när jag rider henne). Men jag behöver en egen till henne. Eftersom jag har folk som rider henne som vill rida i "vanlig" sadel. Har en gamal syntetsadel som börjar gå sönder och den passar inte riktigt henne.

Sv: Ny bomlös sadel

Helt OT, men jag undrar vad en allround-skurning (inte allround-skärning alltså!) är? Är sadeln skurad? Måste man skura den regelbundet? Är det en ny läderfinish? Vad? Vad? Vad?

Jag är hemskt sugen på en sådan, men det är på tok för liten i sätet för min jätterumpa. :(
joneya här på Buke har väl något med den här sadeln att göra, om jag inte minns helt fel?

Till Lovisaleonora:
Nu var du bra vitsig :P
Har helt missat felskrivningen O.o *skäms lite*

Till Macken22:
Är du nyfiken kan du alltid maila/ringa försäljaren. Även om jag hade med sadeln att göra får jag inte skriva det här eftersom det vore reklam (tror jag i alla fall, reglerna är så luddiga ibland känns det som.)

Hej!

Jag tror det är en jättebra sadel!
Kanske för att jag har beställt en själv och väntar med spänning på leverans.... :d

Har en travare med kort rygg och har ponnykropp...lite bred...
Ska bli skönt att få prova när den kommer och hoppas innerligt att den passar både mig och min häst...

Ska då släng den stenhårda Gr*ff*n sadeln som nu används... :devil:
Slänga ä'r väl att ta i men säljas det ska den!!! :angel:

När sadeln anländer och är provriden kan jag uttala mig om den!

Är jättesugen på en sådan sadel eftersom en bommlös är det ända rätta för min 4 åring då jag inte vill köpa ny sadel varje gång hon musklar om sig, men jag vill samtidigt inte ha en sadel där det verkligen skriker bommlöst :angel:

Tycker verkligen den verkar superbra.

Även jag väntar på ett utlåtande :) Funderar mer och mer på att skaffa bomlös, frågan är bara vilken...

Har ej fått sadeln än men väntar med spänning!

Har tyvärr fortfarande EJ fått någon sadel..........krångel med leverans säger företaget.
Men utlåtande kommer....

Intressant med tanke på priset och att den är så kort. Kan den passa på en extremt fet och bred islänning? Så länge han är så här överviktig kommer han bara att sadeltränas.

Jag blir lite misstänksam för det är SÅ billig....

Tjae, man brukar ju få vad man betalar för. Det är inte en perfekt sadel men det är den av de bomlösa jag prövat som jag känner att jag kan tänka mig att använda ett tag.

Har fått sälja min flexion SBS eftersom hästen hatade den, prövade en begagnad diddidyna som jag hatade, hade en fitform innan den (som jag hatade.) Lite lägre kvalité än diddidynan och den har några designmissar ännu men som tur är ska designen bättras (ändringarna är redan inlämnade hos ny tillverkare - synd sådant här tar sådan tid bara *suck*) Eftersom sadlarna kommer bli dyrare så kanske jag håller kvar vid denna, får inte så dåligt samvete av att rida runt i en billigare sadel (att slänga bort 15.000 på en ny sadel när man är student känns inte motiverat - kan man få det billigare och acceptabelt så väljer jag hellre det; Flexion låg en bra bit över MIN smärtgräns med sina 12.000:-)

joneya skrev:
Lite lägre kvalité än diddidynan och den har några designmissar ännu men som tur är ska designen bättras (ändringarna är redan inlämnade hos ny tillverkare -

Vad är det för designmissar? Väntar med spänning på att få höra fler utlåtande av andra som provat denna sadel.

Ska hämta Sadeln om några timmar och prova den på hästen ikväll....ska bli så spännande!
Hoppas att den passar och att pållen gillar den så vi kan skita i bomsadlar för resten av livet!

Allt är väl inte "missar" men vill göra sadeln bättre. Dels så ser bakvalvet fult ut enligt många (även om jag tycker att sadeln är skön att sitta i), dels vill jag ha mera cutback på den (då jag råkar ha en häst med smal, tydlig manke), dels vill jag ha mera paddning i sadeln (på min urfallna häst måste jag använda specialpadd vilket jag helst vill slippa) och så är det många som vill ha stora knästöd på sadlar (något inte jag känner behov av i denna sadel men det skadar ju inte att ha dem där ändå.)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur